- Annonse -
HjemElbilerBer elbilistene om å ta hensyn på ladestasjonen

Ber elbilistene om å ta hensyn på ladestasjonen

Det er høysesong på ladestasjonene, og NAF er bekymret for ladekulturen. ‒ Ta hensyn til hverandre og ikke lad bilen for lenge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er slutt på den tiden hvor ladeoperatørene tok betalt for hvert minutt bilen sto på ladestasjonen, og etter press fra blant andre NAF tar de nå kun betalt for hvor mye kWh som fylles på batteriet ‒ slik praksisen også er når du fyller tanken på bensinstasjonen.

- Annonse -

Det er selvsagt positivt at kompliserte prismodeller er historie, men det åpner også for overlading. Det betyr at elbilistene lar bilen stå der selv om de har passert «ladegrensen» på 80 prosent fullt batteri.

‒ Dette er bra og noe vi i NAF har kjempet for lenge. Kilowattime er det nye litersmålet og gjør at elbilistene nå faktisk kan sammenligne ladeprisene. Men det stiller også krav til at vi oppfører oss på ladeplassene, sier Sødal.

De fleste elbilene er laget for å hurtiglade opp til 80 prosent, og etter dette faller ladehastigheten betraktelig. Dette er gjort for å beskytte batteriet, for hurtiglading over dette kan gi mer slitasje på batteripakken.

I tillegg går lading opp til 80 prosent selvsagt fortere enn det ville ha gjort opp til 100 prosent, så det betyr kortere ladeøkter på selve stasjonene.

- Annonse -

Elbilene får altså strupet ladehastigheten etter at batteriet er 80 prosent fullt, og det går omtrent like lang tid fra 80 til 100 prosent som det går fra 10 til 80 prosent.

‒ Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen, sier Sødal.

‒ Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken.

En annen feil mange gjør er at de benytter seg av lynladere som er langt raskere enn den ladehastigheten som elbilen kan ta imot. Det finnes lynladere med hastigheter over 350 kW.

- Annonse -

‒ Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Sødal.

Her er NAF’s skikk og bruk på ladestasjonene:

  • Du må kanskje bruke litt tid på å sjekke, men et godt råd er å bruke den ladestasjonen som passer bilen din best.
  • Forlat ladeplassen slik du vil at den skal være når du kommer
  • Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.
  • Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, bør du ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.
  • Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.

‒ Så lenge vi har manko på ladere i Norge, er det viktig at vi tar hensyn til hverandre. Da vil ladekøene bli kortere og flere bli fornøyde med ferieturen, avslutter Nils Sødal.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her