Ber elbilistene om å ta hensyn på ladestasjonen

Det er høysesong på ladestasjonene, og NAF er bekymret for ladekulturen. ‒ Ta hensyn til hverandre og ikke lad bilen for lenge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.


Det er slutt på den tiden hvor ladeoperatørene tok betalt for hvert minutt bilen sto på ladestasjonen, og etter press fra blant andre NAF tar de nå kun betalt for hvor mye kWh som fylles på batteriet ‒ slik praksisen også er når du fyller tanken på bensinstasjonen.

Det er selvsagt positivt at kompliserte prismodeller er historie, men det åpner også for overlading. Det betyr at elbilistene lar bilen stå der selv om de har passert «ladegrensen» på 80 prosent fullt batteri.

‒ Dette er bra og noe vi i NAF har kjempet for lenge. Kilowattime er det nye litersmålet og gjør at elbilistene nå faktisk kan sammenligne ladeprisene. Men det stiller også krav til at vi oppfører oss på ladeplassene, sier Sødal.

De fleste elbilene er laget for å hurtiglade opp til 80 prosent, og etter dette faller ladehastigheten betraktelig. Dette er gjort for å beskytte batteriet, for hurtiglading over dette kan gi mer slitasje på batteripakken.

I tillegg går lading opp til 80 prosent selvsagt fortere enn det ville ha gjort opp til 100 prosent, så det betyr kortere ladeøkter på selve stasjonene.

Elbilene får altså strupet ladehastigheten etter at batteriet er 80 prosent fullt, og det går omtrent like lang tid fra 80 til 100 prosent som det går fra 10 til 80 prosent.

‒ Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen, sier Sødal.

‒ Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken.

En annen feil mange gjør er at de benytter seg av lynladere som er langt raskere enn den ladehastigheten som elbilen kan ta imot. Det finnes lynladere med hastigheter over 350 kW.

‒ Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Sødal.

Her er NAF’s skikk og bruk på ladestasjonene:

  • Du må kanskje bruke litt tid på å sjekke, men et godt råd er å bruke den ladestasjonen som passer bilen din best.
  • Forlat ladeplassen slik du vil at den skal være når du kommer
  • Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.
  • Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, bør du ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.
  • Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.

‒ Så lenge vi har manko på ladere i Norge, er det viktig at vi tar hensyn til hverandre. Da vil ladekøene bli kortere og flere bli fornøyde med ferieturen, avslutter Nils Sødal.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter