- Annonse -
HjemElbilerHyundai viser fram elektriske sportsbiler

Hyundai viser fram elektriske sportsbiler

Ikke nok med at Hyundai viser to sportslige og elektriske konsepter, de bekrefter også at det kommer enn N-versjon av Ioniq 5 til neste år. Se bilder.

Det skjer mye over hos Hyundai. Den første rene elbilmodellen, Ioniq 5, drar stadig vekk inn nye priser, og de har nå presentert den neste elbilen ‒ Ioniq 6.

- Annonse -

Nå er det på tide å vise hva de kan også på den sportslige fronten når det kommer til elektrifisering, for merket har allerede sine N-versjoner av vanlige modeller og er også på plass i rally-VM.

Som flere andre merker bruker også Hyundai motorsporten som en plattform for å utvikle nye teknologier og løsninger, og dette har ført til N-utgavene av de vanlige modellene.

Den første slike var i30 N tilbake i 2017, og siden har det kommet en rekke slike utgaver inkludert i20 N, Kona N og Veloster N. Dette skal de også følge opp i den elektriske framtiden.

Hyundai N har tre grunnpilarer de kjører etter, og slik forklarer de selv disse: Corner rascal (en tight og perfekt balansert maskin gjennom svingene), racetrack capability (alle N-modeller er bygget for å kunne kjøres rett på bane) og everyday sportscar (en sportsbil for alle typer behov, ikke bare dager på banen).

- Annonse -

‒ På bare syv år har Hyundai N blitt det performancemerket som er i raskest bevegelse, sier toppsjefen for N Brand Management og Motorsport i Hyundai, Till Wartenberg.

‒ N flytter seg raskt fremover for å sette nye standarder i bærekraftig high performance. Det er med entusiasme vi begir oss ut på elektriske biler med høye ytelser, og vi vil jobbe med kreativitet, ingeniørekspertise og konkurranseånd.

Bildet over er av to nye konsepter som Hyundai nå har vist fram, RN22e og N Vision 74. Begge bilene skal gi oss et glimt av hva vi kan forvente på den sportslige el-fronten, og mens RN22e er basert på elbil-plattformen E-GMP og den strømlinjede formen til Ioniq 6, er N Vision 74 i ganske nær slekt med Ioniq 5.

‒ RN22e og N Vision 74 spiller en viktig rolle i den strategiske utviklingen av hele vår produktportefølje, særlig for elektriske biler med høy ytelse, sier Hyundais toppsjef for CX, Thomas Schemera.

- Annonse -

‒ Rullende laboratorier representerer den kontinuerlige utviklingen av våre mest avanserte teknologier. Dette er en unik fremgangsmåte som gjør oss forberedt på utfordringene som kommer, og som lar oss flytte grensene, legger han til.

Konseptet Hyundai RN22e

RN22e tester ut alle de tre grunnpilarene til N, og dette er en firehjulsdriftet bil som til og med har 3D-printede deler for å spare vekt. Kjøreegenskapene står altså i høysete, og AWD-systemet er også utstyrt med dreiemoment-vektorering slik at kraften blir perfekt fordelt mellom for- og bakhjulene avhengig av kjøremodus.

Og nei, det har ikke glemt lyden, som jo bør være på plass når det kommer til sportslige biler. Den er utstyrt med noe som heter N Sound+, som genererer lyd fra de innvendige og utvendige høyttalerne.

Utgangspunktet er altså den nye Ioniq 6, men Hyundai har selvsagt gjort designet langt mer sportslig blant annet med å senke bakkeklaringen.

Konseptet er 4,92 meter lang, 2,02 meter bred og 1,48 meter høy med en akselavstand på 2,95 meter, og er i likhet med Ioniq 6 utstyrt med et batteri på 77,4 kWh.

Totalt byr RN22e på 577 hk og 740 Nm dreiemoment, og mens Hyundai ikke sier noe om 0-100 km/t opplyser de iallfall at toppfarten er over 250 km/t.

Her er bilder av konseptet Hyundai RN22e:

Konseptet Hyundai N Vision 74

Hyundais første rene elbilmodell, Ioniq 5, har arvet designet fra den første egne bilen Hyundai kom med. Den het Pony og kom i 1975, og var produksjonsbilen av et konsept kalt Pony Coupé signert selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign i 1974.

Inspirert av denne har Hyundai nå laget et ganske så unikt konsept kalt N Vision 74, for dette er en sportsbil som er en hydrogenelektrisk hybrid. Jepp.

Her har Hyundai koblet sammen vanlig batteridrift som i en Ioniq 5 med et brenselcellesystem funnet i blant annet hydrogenbilen Hyundai Nexo. Og Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, et sportsbil-konsept Hyundai viste fram i 2015 som skulle vise hva som var mulig ved bruk av hydrogen.

Hyundai N Vision 74 er 4,95 meter lang, 2,0 meter bred, 1,33 meter høy og har en akselavstand på 2,91 meter, og er mer potent enn de fleste andre.

Hybriden kan nemlig skilte med mer enn 670 hestekrefter og mer enn 900 Nm med dreiemoment, og har i likhet med RN22e en toppfart på over 250 km/t. Og ja, en rekkevidde på over 600 kilometer.

Her er bilder av retrobilen Hyundai RN22e:

Hyundai kan selvsagt ikke bare lage konsepter rundt elektriske N-utgaver, og jobber for tiden med å utvikle en N-utgave av Ioniq 5.

Foreløpig har de ikke sagt så mye om den sportslige versjonen, men bekrefter nå at den skal komme på markedet til neste år.

‒ De rullende laboratoriene er fantastiske ressurser å ha når N’s elektrifiseringsvisjon blir virkelighet, med Ioniq 5 N neste år, sier Till Wartenberg.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her