Skoda avslører detaljer rundt elbilen Enyaq iV

Fortsatt får vi kun se bilen i kamuflasjemønster, men Skoda letter på sløret når det kommer til detaljer rundt den elektriske familiebilen.


Du kan ofte høre de som har noen år på baken si at «tiden
går jaggu», og det kan vi også si om Skodas kommende elbil.

Allerede tilbake i 2017 kunne produsenten pirre potensielle
kjøpere med et konsept av det som skulle bli en elbil, nemlig Vision E.

-->
Dette var en vakker visjon, og bilen med coupélignende
linjer skapte elektrisk stemning over hele verden. Denne hadde mange troa på.

Siden har Skoda jobbet videre med konseptet, og året etter
var den også på et aldri så lite Norges-besøk, før den norske importøren i
midten av 2019 åpnet for reservasjoner av bilen.

I februar i år ble det også kjent hva den nye modellen
faktisk skal hete, og det er Enyaq. Mer bestemt Enyaq iV.

Spoler vi tre måneder fram får vi endelig vite mer om
elbilen, og vi får også en viss anelse om hvordan den faktisk kommer til å se
ut.

Som ventet har Skoda, dessverre, tonet ned linjene fra
konseptbilen, og vi kan tross et veldig kamuflasjemønster se at taket bak er
løftet betraktelig.

Her kan du se de store linjene for Enyaq iV.

Skoda er altså ikke helt klart til å avduke elbilen ennå,
men i tillegg til en del bilder av produksjonsversjonen byr de også på mer
info.

Og er det noe kjøperne bryr seg om rundt elbiler er det rekkevidde,
og nå vet vi hva Enyaq iV kommer til å by på. Nemlig tre batteristørrelser og
fem ulike kraftpakker: 

  • Enyaq iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW,
    bakhjulsdrift og rekkevidde opp til 340 km.
  • Enyaq iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh),
    bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km
  • Enyaq iV80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW,
    bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 500 km
  • Enyaq iV80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to
    motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km
  • Enyaq iVvRS: 82 kWh (netto: 77 kWh), 225kW, to
    motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km, 0-100 på 6,2 sekunder,
    toppfart: 180 km/t

Enyaq iV åpner for hurtiglading opptil 125 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter.

Som mange har fått med seg har Volkswagen-gruppen som Skoda
er en del av laget en ny plattform for elbiler kalt MEB, og denne blir også Enyaq
iV basert på.

Elbilen er en SUV som måler 4,64 meter i lengde, 1,87 meter i
bredde, 1,61 meter i høyde, mens akselavstanden er på 2,76 meter.

At for- og bakhjulene står så langt fra hverandre gjør at den
innvendige plassen i Enyaq iV er tilsvarende den Kodiaq kan by på, en SUV som
er 4,69 meter lang.

Bagasjerommet er på solide 585 liter, og det er også mulig å
montere både takstativ og tilhengerfeste med tillatt hengervekt på opptil 1.200
kilo.

Innvendig hever også Enyaq iV lista et hakk med en
13-tommers stor berøringsskjerm, den største noensinne i en Skoda, og det er
også mulig å få elbilen med et head-up display med virtuelle
virkelighetseffekter for økt sikkerhet og bedre sikt.

Selvsagt blir elbilen også moderne med alle
tilkoblingsmuligheter og de nyeste og mest avanserte sikkerhetssystemene, melder
Skoda.

Vi har altså ventet på denne elbilen siden 2017, så når kommer
den egentlig?

Jo, produksjonen skal etter planen starte opp mot slutten av
året, så Skoda nærmer seg nå målstreken.

‒ Norge er, sammen med Tsjekkia og Tyskland, landet som får
bilen først, og vi er et høyt prioritert marked. Vi gleder oss veldig til
verdenspremieren og er helt sikre på at Skoda Enyaq iV kommer til å levere på
alt det du forventer av en Skoda i dag ‒ og mye mer, sier Thomas Meiner, direktør
for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Her er flere bilder, og snart får vi forhåpentlig også se den uten kamuflasjemønster.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter