Her er sju som du bør få med på årets Oslo Motor Show. (Fotos: Bil24)

Sju du ikke vil gå glipp av på Oslo Motor Show

En splitter ny, eksklusiv og rådyr Ferrari, en historisk Lamborghini-samling og en berømt rosa dame. Vi har plukket ut noen høydepunkter under årets Oslo Motor Show.


Når vi spør messegeneral Tommy Larssen om hvor mange kjøretøy som egentlig stilles ut under Oslo Motor Show (OMS), blir det svaret ofte litt «tja». For selv en messegeneral vet ikke helt sikkert, men «over tusen» er et ganske sikkert anslag. Det er som regel svaret vi får.

Det å plukke ut noen få ut av en slik samling med unike kjøretøy er selvsagt en tilnærmet umulig øvelse, og utfallet blir iallfall urettferdig. For her kunne vi like gjerne ha plukket alle de drøyt tusen, men det blir selvsagt vanskelig.

Årets Oslo Motor Show fortsetter der fjorårets slapp, og målet er som vanlig å gjøre det enda litt bedre. Så her har OMS samlet det meste med motor, fra mopeder til store lastebiler. Og selvsagt blir det også i år et livlig kjøreshow på utsiden av messehallene.

Vi har tatt en sniktitt på hva som venter de som tar turen, og plukket ut noen av høydepunktene entusiastene bør få med seg. Her har vi samlet de på et bilde.

La oss begynne med Lamborghini, for det er en veldig god grunn til akkurat det. Dagen før Oslo Motor Show åpnet dørene var det nemlig 60 år siden den aller første bilen ble vist fram under Torino Auto Show. Altså 26. oktober 1963.

‒ Vi skal feire skikkelig denne helga, sammen med mange tusen som er her på Oslo Motor Show, slo Harald Skjøldt, Norges største Lamborghini-entusiast, fast på selve 60-årsdagen.

Harald kan det med å feire med stil, og har like godt tatt alle de viktige modellene med seg til Lillestrøm. Og ja, det inkluderer selveste 350 GT, den aller første modellen. Det er kun laget 120 slike biler, så her har bilfolket virkelig en go’bit de kan studere.

I tillegg har Harald parkert bilene på rekke og rad i en stor sirkel, Miura, Countach, Diablo, Murcielago og selvsagt Aventador i tillegg til attraksjonen 350. Maken til fargerik Lambo-samling skal man lete etter.

Her er dem alle, og som det hør og bør starter vi med et av festgeneral Harald foran alle seks.

En annen superbil som bilfolket må få med seg er en ganske så eksklusiv en med den steilende hesten på panseret. Det skal kun lages 599 eksemplarer av Ferrari Daytona SP3, og en av disse skal til Arne Fredly. Den bilen er dog ikke ferdig, så den godeste Arne har kastet seg rundt og fått låne en SP3 av en venn som kan stilles ut.

Bilen med 840 hk og en prislapp på mange titalls millioner er selvsagt et høydepunkt som er verd å få med seg.

En tredje sportsbil som ofte nevnes i samme åndedrag som Ferrari og Lamborghini er Porsche, og det norske bilfolket kan bare glede seg til en skikkelig indrefilet på OMS.

For en bil som bærer navnet ST 964 Retro har nemlig funnet veien til Lillestrøm, og her bedrar skinnet. Den ser nemlig ut som en 50 år gammel Porsche 911, men kjører som en moderne bil.

Her har nemlig tyske eksperter smeltet sammen detaljer fra en 1971-modell med en 964 fra 1990-årene, og resultatet er en særs pen klassiker som får hjertet til å banke ekstra raskt.

Legg merke til stoppeklokkene på dashbordet foran passasjersetet på et av bildene ‒ et nikk til de gamle motorsportbilene hvor co-piloten måtte ta tiden.

Når vi er på gamle biler. Det skal også kåres Skandinavias flotteste bil, og her er det selvsagt en rekke perler som du må bruke litt tid på. En av disse er intet mindre enn 90 år gammel.

Eier og bilbygger Helge Henriksen kan fortelle at dette er et prosjekt som har gått over 10 år, og grunnmodellen er intet mindre enn en Ford V8 3 W Coupé. Men som alle andre custombiler ser den litt annerledes ut i 2023 kontra 1933, og uten å ta noe fra originalen ‒ en del mer spektakulær.

Sjekk selv:

Når vi er på spektakulære gamle biler. Det er en gammel legende som har funnet veien til Lillestrøm, og en som er umulig å overse. Den rosa damen. The Pink Lady.

Dette er en bil som vant det meste av priser på 1980-tallet, og bilen har faktisk tatt turen helt fra Amerika, ja USA, til Norge. Vel, det via et show i Sverige, så her må vi takke svenskene. Og ja, det var Bent Karlsson som lagde dette praktfulle eksemplaret som startet sitt liv som en Volkswagen Type 1.

Det kan du knapt se av dagen Pink Lady, for her er det lagt ned et enormt arbeid.

Ok, vi må selvsagt innom nye biler også. For det stilles ut en rekke slike.

Den som mest overraskende finner veien til Norge er utvilsomt Ford F-150 Lightning, elbilsøsteren til den berømte F-150.

Europa skulle opprinnelig ikke få den ganske så store F-150 Lightning, men det var før nordmenn ga klart beskjed om hva de mente. Dermed endret Ford mening og skal sende over noen biler, og uhørt nok blir Norge prioritert.

Så denne nybilen er det nok mage nysgjerrige som vil sjekke ut, og det får altså de som tar turen til OMS muligheten til.

Her er Ford F-150 Lightning:

Ok, vi må avrunde med noe som er laget for racerbanen, for som sagt finner det meste av kjøretøy veien til Oslo Motor Show. Og det inkluderer en bil fra den helelektriske søsteren til Formel 1, nemlig Formel E.

Det står kanskje Nissan Leaf på denne, men som alle kan se er dette det rake motstykket. Dette er altså bilen som dundrer rundt på baner rundt omkring i verden, og er dermed noen av de raskeste bilene på kloden.

Slik ser den ut:

Det var altså sju av de mange høydepunktene under årets Oslo Motor Show, og da gjenstår det kun en oppfordring.

Sett av masse tid, for her går tiden lynfort.

Les også:

Debatt