Euro NCAP har kjørt tre nye elbiler gjennom testkverna, og både BYD Dolphin, BYD Seal og Xpeng P7 oppnådde 5 stjerner. (Foto: Euro NCAP)

Tre nye kinesiske biler med toppscore i krasjtest

At de kinesiske merkene mener alvor med sin satsting i Europa viser kollisjonstestene til Euro NCAP. Nå har BYD Dolphin og Seal hanket inn 5 stjerner sammen med Xpeng P7.


I år har Euro NCAP skrudd til testskruen enda et hakk, og målet er at enda litt tøffere krasjtester skal gjør sitt til at bilprodusentene lager enda sikrere biler. Og de har umiddelbart fått svar fra andre siden av kloden.

Av de seks bilene som er testet av Euro NCAP så langt i år kommer alle fra Asia, og mer eksakt er det en fra Japan og hele fem fra Kina.

Japanske Lexus RZ ble testet sammen med Nios ET5 og EL7 i årets første testunde, og alle tre innfridde så det holdt. Så 5 stjerner til den trioen med elbiler.

Nå har de gjennomført runde nummer to, og denne gang har de sendt tre kinesiske elbiler gjennom testkverna. Og resultatet er det samme ‒ 5 stjerner.

Og det er kanskje ikke så overraskende, for alle de tre elbilene har store ambisjoner. BYD Seal skal gå i konkurranse med selveste Tesla, Xpeng P7 skal utfordre på rekkevidde og BYD Dolphin skal utfordre på pris. Dette blir altså en viktig trio som skal inn i det europeiske markedet.

Euro NCAP har altså gjort testene sine enda tøffere, og det inkluderer testing av CPD (child presence detection) som skal varsle om barn blir forlatt i bilen samt. Dette viktige systemet er på full fart inn i bilverden, og allerede nå er begge de to testede BYD-bilene utstyrt med dette. Xpeng P7 mangler altså fortsatt CPD.

En annen ting som vi har sett den siste tiden er ekstremværet som fører til enorme nedbørsmengder, og Euro NCAP har tatt konsekvensen av dette og tester nå også bilene i vann. Jepp.

Her er det to ting. For det første tester de om bilene har en automatisk opplåsing av bilens dører under vann, og for det andre ser de hvor lenge elektriske vinduer forblir funksjonelle etter nedsenkning.

Både BYDs og Xpeng plukket opp noen poeng i denne delen av vurderingen, og ifølge testorganisasjonen viser dette at Euro NCAP nok en gang fremmer sikkerhetsløsninger som kommer bilkjøperne til gode.

Euro NCAP legger til at også europeiske bilprodusenter henger med, og da de testet Assisted Driving-teknologien som utvikler seg raskt ble to biler fra Mercedes – E-klasse og EQE SUV – vurdert som «Very Good». Testkravene rundt dette skal bli ytterligere skjerpet i 2024, og dermed skal de bli en litt viktigere del av jakten på de gjettede stjernene.

For Euro NCAP vil altså stimulere til at bilmerkene lager enda sikrere biler, og som kjent er de 5 stjernene svært viktig for alle merkene som er på plass her i Europa.

Kina, ikke kjent for sine sikre biler på hjemmebane, har altså svart ‒ og kjører på med minst like sikre biler her i Europa som de andre merkene.

‒ Konkurransen mellom bilprodusentene er drivkraften bak Euro NCAPs suksess. Ingen produsent har råd til å havne bakpå når det kommer til sikkerhet, og dette er motivasjonen for innovasjon, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.

‒ De nye kinesiske merkene har truffet planken, og erkjenner at europeiske bilkjøpere ikke vil gå på akkord med sikkerheten. Men teknologien utvikler seg raskere enn noen gang før, og områder som Assisted Driving åpner nye områder for konkurranse, og Euro NCAP vil sørge for at disse nye teknologiene introduseres på en måte som realiserer deres fulle sikkerhetsgevinst.

Ok, du har helt sikkert lyst til å se hvordan Euro NCAP tester en av disse bilene. Så her har du sedanen BYD Seal, og som du kan se går det virkelig hardt for seg når bilene jakter 5 stjerner.

Les også:

Debatt