Mange venter åpenbart på den nye elektriske lillesøsteren i Volvo-familien, EX30. Og det er kanskje ikke så rart, for den har allerede hanket inn flere priser.
Den største så langt, og vi snakker altså om en elbil som fortsatt ikke er på plass, er kanskje at The Sun allerede har kåret den til årets bil.
‒ EX30 er alt du forventer at en moderne Volvo skal være ‒ trygg, Scandi-kul (skandinavisk kul) og bærekraftig ‒ til en pris du aldri forventer, sa Rob Gill, en imponert redaktør hos The Sun Motor.
‒ EX30 kommer til å bli en stor hit. Vi er helt overbevist om det. Ikke bare tar den med seg vår lille SUV/Crossover of the Year-kronen, den er den fremtredende vinneren som årets The Sun-bil.
Og han tar neppe feil om at den blir en hit.
For nå melder Volvo om en etterspørsel så høy at de må kaste om på de opprinnelige planene.
Produksjonen av EX30 startet i høst i kinesiske Zhangjiakou, og planen er at de første kundebilene skal være på plass i løpet av 2023. Men den fabrikken klarer mest sannsynlig ikke å dekke den globale etterspørselen, som ifølge Volvo er spesielt høy her i Europa.
Så dermed finner bilen også veien til Gent-fabrikken i Belgia i løpet av 2025, og blir altså «made in Europe». Nå var dette muligens en del av den store planen hele tiden.
For Volvo har ambisiøse bærekraftsmål, og kortreiste biler er selvsagt en viktig del av karbonregnskapet. Svenskene vil altså bygge bilene der de selger dem.
Volvo forventer at EX30 blir en av de mestselgende modellene i årene som kommer, og bilen følger dermed hjulsporene til andre bestselgere som XC40 og XC60 ‒ begge disse produseres både i Europa og Kina.
‒ Vår ambisjon er å selge EX30 over hele verden til et attraktivt prispunkt, og lette overgangen til å kjøre en elektrisk Volvo-bil for flere og samtidig bidra til selskapets marginer, sier Jim Rowan, Volvo Cars' administrerende direktør.
‒ Å legge til produksjon i Gent er et logisk trekk ettersom vi tar sikte på å fange opp den sterke etterspørselen etter vår spennende lille elektriske SUV over hele verden.
EX30 er sammen med storesøster EX90 to viktige brikker i Volvos store plan, nemlig å bli et helelektrisk merke innen 2030. Allerede i 2025 er målet at halvparten av det globale salgsvolumet skal bestå av helelektriske biler.
Minstemannens ess er prisen, som starter på drøyt 320.000 kroner, og denne modellen er altså ventet å bli en hjørnestein i Volvo pågående strategiske transformasjon.
Per i dag setter Volvo sammen XC40 og C40 i Gent, og EX30 blir dermed den tredje modellen som finner veien dit. I tillegg til kortreiste EX30-biler vil også dette styrke Gent-anleggets elektrifiseringsstrategi.
Volvo EX30 tilbys med tre elektriske drivlinjer. Basisutgaven med en elmotor på 200 kW (272 hk) og et 51 kWh batteri, en Single Motor Extended Range med et batteri på 69 kWh og til slutt en Twin Motor Performance-modell med 315 kW (428 hk) og et 69 kWh batteri. Til neste år er det også meldt inn i Cross Country-versjon.
Les også:
Rekkevidden er opplyst til 476 kilometer, og batteriet kan lades opp fra 10 til 80 prosent på litt over 25 minutter.
Vi kan selvsagt ikke si at dette er en lillesøster uten å opplyse om dimensjonene. Så en Volvo EX30 er 4,23 meter lang, 1,55 meter høy og 1,83 meter bred (uten speil).
Akselavstanden er på 2,65 meter, og bagasjerommet åpner for en lagringsplass på 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet. Foran har den en frunk er på 7 liter.
Bilen er tidligere meldt inn til Norge i løpet av første kvartal neste år.
Les også: