En ting er sikkert ‒ Toyota gir nå full gass når det kommer til elbiler. Tiden hvor de holdt igjen grunnet «dårlige» batteriløsninger er altså over.
Den første ordentlige elbilen er allerede på plass, Toyota bZ4X, og tross startproblemer med sine negative følger nærmer det seg nå 5.000 slike med norske skilt.
Men dette er bare begynnelsen, og på kort tid har T-merket gitt oss en masse hint om hva som kommer. Runde to skal innledes i 2026, og etter dette kan vi også forvente oss elbiler med over 1.000 kilometers rekkevidde. Og ja, noe for enhver, noe som også betyr relativt rimelige elbiler.
Les også:
De to siste konseptene de har vist fram som også finner veien til den store bilutstillingen i Tokyo er FT-Se og FT-3e. Førstnevnte er en sportsbil, mens sistnevnte er en spennende crossover. Og ja, begge er selvsagt helelektriske.
De to får selskap av en rekke andre kjøretøy på bilutstillingen, og det inkluderer to andre ganske så spennende konsepter ‒ Land Cruiser Se og Epu. Begge er ganske store biler, over 5 meter lange, og er myntet på hvert sitt spennende segment.
Slik ser den duoen ut:
Her hjemme er Toyota Land Cruiser en stor favoritt, noe den har vært i lang tid. Bilen er kjent for å mikse terrengegenskaper med personbilegenskaper, og har vært en solid arbeidshest for de som må ha to biler bakt sammen i en pakke.
Men alt det er bare å glemme med Land Cruiser Se, for her går alle reglene rett ut av vinduet. Men litt av den gamle Land Cruiseren kan vi fortsatt spotte i den helelektriske utgaven som har fått tilnavnet Se.
De store linjene kan nemlig minne litt om de gamle landcruiserne, men det er så langt man kan strekke det. For det er ikke mye annet som minner om dagens modell.
Dette er en SUV med tre seterader, og en som er ganske så stor. Den er nemlig 5,15 meter lang, 1,99 meter bred og 1,71 meter høy, og har en voldsom akselavstand på hele 3,05 meter. Det bør love godt for den innvendige plassen, som altså åpner for sju passasjerer totalt.
Elbilen hører altså hjemme i 2. generasjon elbiler fra Toyota, og dermed kan vi forvente rekkevidde på over 800 kilometer. Ja, kanskje en som til og med snuser på 1.000 kilometer.
I likhet med Epu har ikke Toyota sagt veldig mye om Land Cruiser Se, foruten at den har en monocoque-kropp som skal gi svært responsiv håndtering og selvtillit i tøft terreng.
Her er bilder av Toyota Land Cruiser Se, og så tar vi en titt på et annet svært spennende Toyota-konsept etter disse.
Også her i Europa er pickupene ganske populære, og det er godt nytt for Toyota ‒ for de har en av de mest populære i verden. Hilux er sammen med Fords F-serie, Chevrolet Silverado og Ram de virkelige store volumselgerne, og det skufles ut mange titusener slike hver måned.
Så pickup er altså et viktig segment, og de første helelektriske utgavene har også kommet. Som den populære Ford F-150 Lightning, som vi er så heldig å få noen eksemplarer også hit til Norge. Den bilen blir for øvrig vist fram under Oslo Motor Show.
Toyota vil også ha en del av den elektriske kaken, og i Japan viser de nå fram en helelektrisk utgave kalt Epu.
Det japanske merket sier at dette er et konsept som viser neste generasjons mellomstore pickup, og denne har også et selvbærende monocoque karosseri som skal gjøre den til en arbeidshest du kan stole på.
Også denne er over 5 meter i lengde, og har et såkalt double cab-design (dobbelt førerhus) som åpner for å gjøre innsiden ganske fleksibel ‒ noe som er viktig for en slik liten lastebil.
Toyota sier også at bilen åpner for diverse brukerpreferanser, og støtter et bredt spekter av mobilitetslivsstiler ‒ inkludert utendørsaktiviteter.
Takket være batteripakken som er montert på undersiden av bilen har også Toyota Epu et lavt tyngdepunkt, noe som selvsagt er gode nyheter for både kjøreegenskapene og komforten.
Toyota Epu er 5,07 meter lang, 1,91 meter bred og 1,71 meter høy, har en akselavstand på 3,35 meter og plass til fem personer på innsiden.
Da gjenstår det bare å se bilder av dette spennende konseptet, for det er det virkelig. Og her er de: