Av de sju modellene som nå er kollisjonstestet finner vi også tre helt splitter nye modeller, og disse knytter det seg alltid litt ekstra spenning rundt.
Men både Audi e-tron, Volkswagen T-Cross og Lexus UX leverte
varene og litt til, noe også de oppgraderte modellene av Toyota Corolla, Toyota
Rav4, Mazda 3 og Renault Clio gjorde.
Av de sju var det en elbil og tre hybrider, så over halvparten
av bilene var elektrifiserte.
‒ Det er oppmuntrende å se at alle produsentene gjør det
bra, uansett hvilket drivverk eller klasse den hører hjemme i, sier
generalsekretær Michiel van Ratingen, Secretary hos Euro NCAP.
‒ Nye biler på markedet fortsetter å tilby avansert
teknologi som standard, systemer som ikke en gang var ekstrautstyr for kun få
år siden. Fabrikanter må svare på forbrukernes forventninger, men det å montere
inn mer sikkerhetsutstyr er ofte markedsrelatert. Til tross for dette, ser vi
nå at slikt utstyr blir standard i mange av de europeiske familiebilene.
Produsentene har fokusert mye på selvkjørende teknologi de
siste årene, og ettersom forbrukerne nå forventer at biler hjelper til under
kjøringen så må de sette slikt utstyr som standard.
En av bilene som ble testet i den siste runden til Euro NCAP er altså e-tron, Audis aller første rene elbilmodell.
Og det er ingen grunn til å frykte at elbiler er mindre trygge enn andre, for det ble 5 stjerner med god margin på den helelektriske bilen.
Den imponerte ganske så mye med 91 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i «barne-beskyttelse», 71 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent i «sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Audi e-tron:
Volkswagen har en ny potensiell salgsvinner på gang, nemlig
lillesøsteren til T-Roc kalt T-Cross. Denne kompakte SUV-modellen viser med all
tydelig det von Ratingen nevnte om standardutstyr, for vi har funnet ut hva
T-Cross kommer med uten noe tillegg i prisen. Og det er ikke rent lite.
Front Assist overvåkning inkludert gående overvåkning, City
Emergency Braking System, Lane Assist, Hill Start Assist og proaktiv beskyttelse
av de i bilen. Dette inkluderer blant annet automatisk lukking av vinduer og
takluke, belter med følsomhet og klargjøring for bremsing om det er fare for
kollisjon.
I tillegg er det mulig å få utstyr som filbytteassistent,
blindsonevarsler inkludert bakpartivarsler, førervarsler, parkeringsassistent
og Adaptive Cruise Control (ACC), så denne er fullt på høyde teknologisk med
langt dyrere modeller.
Vi snakker altså om Volkswagens aller billigste SUV her, som
starter godt under 300.000 kroner.
At bilen er sikker viser Euro NCAP-testen, for den imponerte
stort og scoret som en av få så langt over 80 prosent i alle kategoriene.
Det ble 97 prosent i «voksen beskyttelse», 86 prosent i
«barne-beskyttelse», 81 prosent i «myke trafikanter» og 80 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Volkswagen T-Cross:
Den tredje helt nye modellen som nå er testet er hybriden Lexus UX, også en ganske kompakt SUV i størrelse med Volvo XC40.
Lexus har opplevd en veldig oppgang i salget de siste årene,
og nå forsøker de å nå ut til et enda bredere publikum med UX som faktisk
starter under 400.000 kroner.
Prisbomben er også en sikker bil, og som med e-tron og
T-Cross ble det 5 stjerner på SUV-modellen.
Den fikk 96 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i
«barne-beskyttelse», 82 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Lexus UX:
Toyota har også god vind i seilene for tiden, og har kommet med eller har på gang en rekke nye biler. Euro NCAP har nå testet to av disse med hybrider.
Corolla som endelig gjør comeback i Europa hadde heller ikke
noen problemer med å hanke inn 5 stjerner, og scoret ganske så bra i alle kategoriene.
95 prosent i «voksen beskyttelse», 84 prosent i
«barne-beskyttelse», 86 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Toyota Corolla:
Den andre Toyota-modellen testet er Rav4, med ganske like
testresultater som sin kusine.
93 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i
«barne-beskyttelse», 85 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Toyota Rav4:
Den nye 5. generasjons Renault Clio er rett rundt hjørnet,
og vi har vært litt spente hvordan denne kom til å gjøre i en Euro NCAP-test.
For alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi har nemlig
introdusert en helt ny plattform som er kalt CMF-B, og denne er den nye Clio
bygd på.
Og det er ingen grunn til å bekymre seg for at bilene fra
denne plattformen blir mindre sikre, for også Clio innfridde så det holdt.
Det ble 96 prosent i «voksen beskyttelse», 89 prosent i
«barne-beskyttelse», 72 prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Renault Clio:
Den 7. og siste bilen som ble testet i den seneste runden er
den linjelekre Mazda 3, som heller ikke hadde noen problemer med å nå 5
stjerner i kollisjonssikkerhet.
Den scoret 98 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i
«barne-beskyttelse», 81 prosent i «myke trafikanter» og 73 prosent i
«sikkerhetsassistenter».
Her krasjer Euro NCAP Mazda 3:
Så langt i 2019 har Euro NCAP testet 13 modeller, og 12 av
de har fått 5 stjerner. Unntaket er Citroën C5 Aircross, som fikk 4 stjerner
med standardutstyret (men 5 med sikkerhetspakken).
Her er alle resultatene etter at de introduserte tøffere krav i 2018:
Les også: