Navnet er kanskje vanskelig, Tourbillion, men Bugatti har virkelig bygd et mesterverk her. (Fotos: Bugatti)

Sjekk innsiden til Bugattis nye superbil

Selv ikke en pris på 40 millioner skremmer Bugatti-kjøperne, for Tourbillon er bare en superbil de er nødt til å ha. Og når vi ser innsiden så skjønner vi jo det.


Dagens moderne Bugatti tok sats med Veyron tilbake i 2004, historiens første gatebil med over 1.000 hester. I 2016 ble den fulgt av Chiron, den første med over 1.500 hk.

Det tredje store steget heter Tourbillion, en helt ny superbil som kommer neste år, og den første av de tre uten den legendariske W16-motoren. Her er det en V16 utviklet av Coswoth, denne bikker tusen hester, og i tillegg har superbilen tre elmotorer som gir rundt 800 hk.

-->
0-100 km/t? Vel, rundt 2 sekunder en eller annen plass, og toppfarten er elektronisk begrenset til 445 km/t!

Det er en splitter ny superbil, men Bugatti har alt annet enn glemt historien, og sier at de har bakt 116 år med erfaringer inn i den nye.

Den skal rett og slett kombinerer luksus, arv og analog teknologi i en digital tidsalder. Og det kan man se på innsiden.

Her er det ikoniske elementer som senterlinjen og C-linjen, samtidig som det introduserer nye materialer og en tilnærming kalt «car couture» – en slags bilvri av haute couture.

Bugatti sier at interiøret er delt asymmetrisk med en senterlinje som skaper separate soner for fører og passasjer, horisontal fargeoppdeling og utvidet bruk av skreddersydde stoffer, mykt lær og andre sansestimulerende materialer. Det hele må balanseres opp mot de strenge krav til sikkerhet, komfort og ytelse.

– Rollen til en interiørdesigner er selvfølgelig å designe en komplett kupé fra de første skissene og helt til produksjon. Men vi må vurdere mange aspekter i denne reisen – ikke bare Bugattis DNA, og sørge for at vi respekterer alle merkets stilistiske signaler, men også utvikler et tema; en brukersekvens som er forståelig, sier Ignacio Martinez, Chief Interior Designer hos Bugatti.

– Gjennom hele designprosessen måtte vi sørge for at vi implementerte kritiske krav som kollisjonsputer, plasseringen av sikkerhetsbeltet, hvordan kjøretøyet oppfører seg i kollisjonsscenarioer og hvordan passasjeren påvirkes deretter. Det er et kjøretøy som skal brukes og kjøres på gaten, så vi måtte overholde mange begrensninger for å få det i produksjon.

Det er lagt vekt på tidløshet, noe de analoge løsningene viser. Det er også en sentral skjerm, den er skjult og dukker bare opp ved behov, mens fysiske kontroller prioriteres for bedre haptisk feedback.

– Akkurat som alle andre dyrebare klokker, må et Bugatti-kjøretøy være tidløst. Disse gjenstandene går fra generasjon til generasjon, sier Frank Heyl, Design Director hos Bugatti.

– Med Tourbillon må den bevare sin egen karakter, ikke følge noen trender. Derfor bestemte vi oss for å forfølge analog teknologi i denne digitale tidsalderen – der urmakerkunsten møter digital detox.

Blant høydepunkter finner vi et ratt med fast midtpunkt hvor bare kranse roterer, og et fullt analogt instrumentpanel utviklet i samarbeid med sveitsiske urmakere – med skeletonisert design, fresede aluminiumskomponenter og krystallhus som minner om klassiske Bugatti-modeller fra tidlig 1900-talt, melder Bugatti.

– Alt i Tourbillon-klokkens interiør er semantisk knyttet til urmakerkunsten. Ved å holde denne tilnærmingen levende og blomstrende gjennom blyantene, hendene og tankene våre, sørger vi for at opplevelsen av å kjøre Tourbillon vil forbli tidløs i årene som kommer.

Ok, nok prat, nå må vi sjekke ut mer av resultatet, og her har du innsiden til en av historiens aller råeste biler, Bugatti Tourbillion:

Les også:

Hva tenker du

Les også