Dagens moderne Bugatti tok sats med Veyron tilbake i 2004, historiens første gatebil med over 1.000 hester. I 2016 ble den fulgt av Chiron, den første med over 1.500 hk.
Det tredje store steget heter Tourbillion, en helt ny superbil som kommer neste år, og den første av de tre uten den legendariske W16-motoren. Her er det en V16 utviklet av Coswoth, denne bikker tusen hester, og i tillegg har superbilen tre elmotorer som gir rundt 800 hk.
Den skal rett og slett kombinerer luksus, arv og analog teknologi i en digital tidsalder. Og det kan man se på innsiden.
Her er det ikoniske elementer som senterlinjen og C-linjen, samtidig som det introduserer nye materialer og en tilnærming kalt «car couture» – en slags bilvri av haute couture.
Bugatti sier at interiøret er delt asymmetrisk med en senterlinje som skaper separate soner for fører og passasjer, horisontal fargeoppdeling og utvidet bruk av skreddersydde stoffer, mykt lær og andre sansestimulerende materialer. Det hele må balanseres opp mot de strenge krav til sikkerhet, komfort og ytelse.
Det er lagt vekt på tidløshet, noe de analoge løsningene viser. Det er også en sentral skjerm, den er skjult og dukker bare opp ved behov, mens fysiske kontroller prioriteres for bedre haptisk feedback.
– Akkurat som alle andre dyrebare klokker, må et Bugatti-kjøretøy være tidløst. Disse gjenstandene går fra generasjon til generasjon, sier Frank Heyl, Design Director hos Bugatti.
– Med Tourbillon må den bevare sin egen karakter, ikke følge noen trender. Derfor bestemte vi oss for å forfølge analog teknologi i denne digitale tidsalderen – der urmakerkunsten møter digital detox.
Les også:
- Ulikt nordisk nybilsalg
- Bilprodusentene jubler, Elbilforeningen fortviler
- Volkswagen tester selvkjørende biler