En Gen.Urban uten ratt og pedaler ruller nå rundt i Wolfsburg. (Foto: Volkswagen-gruppen)

Volkswagen tester selvkjørende biler

Navnet er Gen.Urban, og dette er selvkjørende biler som nå ruller rundt i ekte trafikk.


Proppen er i ferd med å løsne når det kommer til selvkjørende biler, og den siste som melder at de nå er i gang med ekte trafikktester er Volkswagen-gruppen.

De sier nemlig at etter intensive tester kan Gen.Urban nå kjøre autonomt i reell bytrafikk, og det skjer selvsagt på hjemmebane i Wolfsburg.

-->
Videre opplyser gruppen at forskningsprosjektene tar sikte på å utforske hvordan passasjerer opplever å kjøre i et selvkjørende kjøretøy uten tradisjonelt ratt eller pedaler – og hvilke krav dette stiller til fremtidige kjøretøykonsepter.

Den tyske gruppen har satt sammen et tverrfaglig team fra Volkswagen Group Innovation, og dette inkluderer både designere, spesialister på menneskelige faktorer, programvareingeniører og materialeksperter.

Målet er å samle inn omfattende data om brukeratferd og interaksjon med Gen.Urban, som skal bidra til utviklingen av framtidige interiør- og brukeropplevelseskonsepter (UX) på tvers av konsernets merker.

Et nøkkelområde her er forskningen på hva folk faktisk driver med i et selvkjørende kjøretøy, hvilke digitale funksjoner som best støtter arbeid, underholdning og avslapning, og hvordan interaksjonen mellom kjøretøyet og passasjerene bør utformes, og da spesielt for eldre eller barn?

Gruppen konkluderer: Føler folk seg komfortable?

Volkswagen-gruppen sier at selv før avgang kan passasjerene tilpasse sine preferanser – via app eller direkte i kjøretøyet – fra kupétemperatur til omgivelsesbelysning. Ved innstigning hilser Gen.Urban passasjeren velkommen, og setet justeres automatisk til ønsket posisjon. I tillegg kan kjøretøyets digitale interiør skreddersys til individuelle preferanser ved hjelp av kunstig intelligens (AI). Det brede frontdisplayet med informasjon, lys og lyd tilpasses deretter et individuelt tema, forklarer de videre.

Gen.Urban er altså en bil som verken har ratt eller pedaler, og her sitter testfolket i førersetet med en trent sikkerhetssjåfør overvåker bilen fra passasjersetet. Sistnevnte kan gripe inn via et spesialutviklet kontrollpanel med en joystick.

Videre opplyser tyskerne at den nåværende testfasen stort sett involverer ansatte i Volkswagen-gruppen, og at testene etter planen skal vare i flere uker.

– Teknologien for autonom kjøring gjør raske fremskritt. Med vårt forskningskjøretøy Gen.Urban ønsker vi å forstå nøyaktig hvordan passasjerer opplever autonom kjøring, forklarer Nikolai Ardey, leder for Volkswagen Group Innovation.

– Fordi: Nøkkelen til en positiv kundeopplevelse er å bygge tillit – gjennom meningsfull interaksjon, en avslappet atmosfære og intelligente assistansesystemer som responderer presist på passasjerenes behov. Til syvende og sist bør teknologien passe mennesker, ikke omvendt. Vi vil dra nytte av denne innsikten på tvers av hele konsernet på lang sikt.

Testruten starter på parkeringsplassen for besøkende ved hovedkvarteret, og derfra kjører bilen en nærmere 10 kilometer lang sløyfe gjennom Wolfsburgs byområde. Her passerer bilene blant annet fabrikkporten Sandkamp, ​​Saar- og Lessing-gatene, Brandenburger Platz, Breslauer-gaten, Grauhorststraße og til slutt tilbake via Heinrich-Nordhoff-gaten.

Her møter testbilene all slags trafikk, som trafikklys, rundkjøringer, byggeplasser, boligområder, industriområder og punkter med mulige trafikkork.

Den tyske gruppen har valgt en rute som samsvarer med typiske utfordringer i bytrafikken, og hver prøvekjøring varer omtrent 20 minutter.

Les også:

Hva tenker du

Les også