EU har gått bort fra målet om kun elbiler i 2035. Her testes batteriet på en VW ID.3 som har gått 160.000 kilometer. (Foto: Volkswagen)

Bilprodusentene jubler, Elbilforeningen fortviler

EU har gått bort fra sitt tidligere mål om kun nullutslippsbiler i 2035, og det skaper reaksjoner.


EU har siden januar diskutert en ny «automotive-pakke», og her er det to hovedpunkter. Et grønt skifte, og sørge for at europeisk bilsektor forblir konkurransedyktig. To ting som ofte krasjer med hverandre.

Nå er da også den tidligere planen justert – EU ville tidligere at alle nye biler etter 2035 skulle være utslippsfrie. Nå er dette byttet til et mål om å redusere eksosutslipp med 90 prosent, mens de resterende 10 prosentene skal kompenseres ved bruk av lavkarbonstål produsert i Unionen, eller fra e-drivstoff og biodrivstoff.

-->
Dette åpner ifølge kommisjonen for at plug-in-hybrider (PHEV), rekkeviddeforlengere, milde hybrider og kjøretøy med forbrenningsmotor fortsatt spiller en rolle etter 2035.

– Innovasjon. Ren mobilitet. Konkurranseevne. I år var dette topp-prioriteter i våre intense dialoger med bilsektoren, sivilsamfunnsorganisasjoner og interessenter, sier kommisjonspresident Ursula von der Leyen.

– Og i dag tar vi opp dem alle sammen. Etter hvert som teknologi raskt endrer mobilitet og geopolitikk omformer global konkurranse, forblir Europa i forkant av den globale rene overgangen.

Over hos europeiske bilprodusentene, disse er blant annet samlet gjennom den europeiske bilprodusentforeningen ACEA, er de fornøyd. De sier at gjennom «bilpakken» har EU-kommisjonen tatt et første skritt mot å skape en mer pragmatisk og fleksibel vei for å samkjøre dekarbonisering med mål om konkurranseevne og robusthet.

– Dagens forslag anerkjenner med rette behovet for mer fleksibilitet og teknologinøytralitet for å gjøre den grønne overgangen til en suksess. Dette utgjør en stor endring sammenlignet med gjeldende lov, sier Sigrid de Vries, generaldirektør i ACEA.

– Imidlertid kan djevelen ligge i detaljene. Vi vil nå studere pakken og samarbeide med med lovgivere for å styrke forslagene kritisk der det er nødvendig.

Kommisjonen foreslår også en reduksjon av CO2-målet for varebiler for 2030 fra 50 til 40 prosent, og endrer også utslippsmålene tunge kjøretøy.

I tillegg kommer det forslag om å gjøre produksjonen av småbiler mer konkurransedyktig, og EU vil også gjøre bedriftsflåtene grønnere. Alt dette vil nå ACEA se nærmere på.

Norsk elbilforening er på sin side lite imponert over mål-endringen.

– Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Christina Bu. (Foto: Elbilforeningen)

Målet endres altså fra 100 til 90 prosent utslipp innen 2035.

– Det kan høres ut som en liten justering, men i praksis betyr det grønt lys for salg av dyre ladbare hybrider også etter 2035. Disse bilene kutter ikke utslippene slik vi trenger, understreker Bu.

ACEA peker altså på konkurransevnen som et viktig punkt, og det gjør også Bu. Hun mener imidlertid at europeiske bilprodusenter må møte konkurransen av kinesiske elbiler.

– Vi står ved et avgjørende tidsskille for europeisk bilindustri. Europa trenger mer elbilpolitikk, ikke mindre, sier Bu.

– Vi vet at ladbare hybrider er dyrere å produsere, så dette gir også gi dyrere biler for forbrukerne.

Bu sier at EU bør se til Norge, og her er som kjent nesten alle nye biler helelektriske.

– Det skjer fordi Norge har hatt en ambisiøs elbilpolitikk over flere år, der avgiftsfritak og bompengerabatt er rettet mot forbrukerne for å få de til å velge en elektrisk bil, sier hun.

 – Framfor å kjempe for fossilbilen burde europeisk bilindustri presse fram mer forbrukervennlig elbilpolitikk. Det er mildt sagt surrealistisk at vi i Norge allerede har vi fått til det som noen i Europa mener er urealistisk å få til om 10 år. De burde ta seg en tur hit.

Fakta:

  • EUs utslippsmål for bilparken beregnes ut fra antall gram CO2 per kjørte kilometer, gjennomsnittlig for alle nye personbiler.
  • I dag er kravet 94 g/km i gjennomsnitt per nye bil. Opprinnelig var kravet 0 g/km i 2035, noe som i praksis betyr at bilprodusentene kun kan selge elektriske biler.
  • Justeringen innebærer at utslippskravet for 2035 settes til 11 g/km. Det betyr at mange nye biler i 2035 kan være ladbare hybrider.
  • Det er biler som i teorien har lave utslippstall, men som i realiteten har langt høyere utslipp.
Kilde: Elbilforeningen

Les også:

Hva tenker du

Les også