Volkswagen tester nå ID. Polo på veier rundt om i verden. (Fotos: Volkswagen)

Polo blir elektrisk, kun måneder unna

Den gamle favoritten skal også ta det elektriske steget, og kommende Volkswagen ID. Polo testes nå ute på veiene.


Volkswagen har startet nedtellingen til en ganske så stor verdenspremiere, for nå ruller en flåte av kamuflerte ID. Polo på veier rundt om i verden. Det skal sørge for en best mulig elbil.

– ID. Polo markerer starten på en ny generasjon Volkswagen. Med friskt design, intuitiv betjening, topp kvalitet og førsteklasses kjøreegenskaper – og endelig med et skikkelig navn igjen, sier Thomas Schäfer, styremedlem i Volkswagen og administrerende direktør for Volkswagen.

-->
– Med en innstegspris fra 25.000 euro gjør vi elektrisk mobilitet tilgjengelig for mange mennesker i Europa. Og dette er bare begynnelsen: I 2026 lanserer vi seks nye elektriske modeller – alle 100 prosent Volkswagen!

Schäfer er åpenbart fornøyd med at den gamle folkefavoritten tar det elektriske steget, og at Volkswagen nå dropper tallene og går tilbake til vanlige navn for modellene. Og det er kanskje ikke så rart at de vil spille på Polo-navnet.

Det er et halvt århundre siden den originale kom – og tok verden med storm. Nå skal den nye og elektriske gjøre det samme, og det med kjente styrker som ballast – intuitiv betjening, funksjonalitet, kvalitet og en rimelig startpris.

Kommende ID. Polo blir også den første som bærer det nye designspråket «Pure Positive» signert designsjef Andreas Mindt, og tyskerne lover en kompakt elektrisk modell som tilbyr mer plass og kjøreegenskaper på nivå med høyere bilklasser.

Når Volkswagen løfter Polo over til elbiltiden gjør de det ned tysk grundighet, for her kommer det to batteristørrelser og med tre forskjellige drivverk, 85 kW (116 hk), 99 kW (135 hk) og 155 kW (211 hk).

Og ja, det er også på gang en ID. Polo GTI med 166 kW (226 hk) som kommer litt senere.

Videre forklarer Volkswagen at 85 kW- og 99 kW-versjonene som standard kommer med et batteri på 37 kWh (netto) som kan lades med 90 kW. 155 kW- og 166 kW-versjonene vil bli drevet av et batteri på 52 kWh (netto), som i tillegg til rekkevidde opp mot 450 kilometer også åpner for på 130 kW.

Tyskerne har også utviklet en ny forhjulsdrift for bilen basert på den videreutviklede plattformen kalt MEB+, og i tillegg til at denne er mer effektiv skal den også spare ytterligere plass – noe som selvsagt er viktig for de mer kompakte bilene.

MEB+ åpner også for en rekke neste generasjons assistansesystemer, inkludert en oppgradert Travel Assist:samt trafikklys- og stoppskiltgjenkjenning.

 Volkswagen ID. Polo er ganske så liten, den er 4,05 meter lang, 1,82 meter bred og 1,53 meter høy, mens akselavstanden er på 2,60 meter. Ja, det er på linje med den klassiske Polo. Men takket være elektriske drivverk og MEB+ er passasjerplassen 19 mm mer, og Volkswagen legger til at både innvendig bredde, takhøyde og bagasjeromsvolumet har økt. Sistnevnte fra 351 liter for den klassiske modellen til 435 liter for elbilen. Med setene lagt ned åpner det seg 1.243 liter bakerst.

ID. Polo er for øvrig et samarbeidsprosjekt med Seat og Cupra, og er designet ved Volkswagen Design Centre i Wolfsburg. Viktige teknologier, som programvare, assistansesystemer, drivlinje, chassis og styring, kommer fra Volkswagens MEB+-plattform, mens bilene skal settes sammen ved Seat og Cupra-fabrikken i spanske Martorell,.

Her er flere bilder:

Les også:

Hva tenker du

Les også