Volvo XC60 er den mest populære nybilen i Sverige. (Foto: Volvo)

Ulikt nordisk nybilsalg

Mens nybilsalget går opp i Norge og Danmark, går det ned i Sverige og Finland. Noe som også følger elbiltrenden.


Det er ventet et svært høyt nybilsalg nå i desember, og det følger også en aktiv november. Det takket være regjeringen.

Ap har nemlig innført en ny moms på elbiler, nå slår den inn allerede på 300.000 kroner, og dermed blir de aller fleste nybilene dyrere når vi går inn i 2026. Resultatet av denne beslutningen så vi i forrige måned, tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det ble registrert hele 19.899 nye personbiler i november.

-->
Elbilandelen var som vanlig skyhøy, 97,6 prosent, og hittil i år har elbiler utgjort 95,5 prosent av alle nyregistreringer.

– Når vi ser på utviklingen i det norske markedet, ligger 2025 an til å bli et av de mest markante bilårene i moderne tid. Den nå vedtatte momsendringen for elbiler fra 2026 har ført til høy aktivitet i markedet i november, sier Geir Inge Stokke, administrerende direktør i OFV.

– Samtidig ser vi at varebilmarkedet beveger seg tydelig mot elektrisk drift, noe som er positivt for både næringsliv og samfunn. Dette kan bli en svært interessant årsavslutning – med mulighet for flere nye rekorder.

Danmark opplever til dels en lignende utvikling, det kom til 15.910 nye bil i november, og 73,7 prosent av disse var elbiler.

– Elbilutviklingen er sterk i Danmark, og selv om tempoet varierer mellom landene, er den grønne omstillingen av veitransporten godt i gang i hele Norden, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.

– Vi forventer at veksten fortsetter inn i det nye året, særlig etter at de planlagte avgiftsøkningene ble avlyst. Samtidig må vi fortsatt se oss slått av nordmennene, som har kommet langt i elektrifiseringen av bilparken.

Mens Norge opplevde en økning på 70,2 prosent fra samme måned i 2024, og Danmark en vekst på 6,6 prosent, er utviklingen negativ i det største bilmarkedet her i nord.

Over i Sverige gikk salget ned med -15,7 prosent, og landet med rundt dobbelt så mange innbyggere som Norge endte så vidt over de norske tallene – 20.908 nyregistrerte biler. Her er det først og fremst registreringer hos bilforhandlerne som svikter.

– For andre måned på rad ser vi en tydelig nedgang i antallet personbiler som registreres på bilforhandlere, ned -34,3 prosent i november. Leveringsutfordringer står for mer enn halvparten av den totale nedgangen, sier Andrée Peters, markedssjef i bilstatistik.se.

Elbilandelen i Sverige i november var på 40,6 prosent, opp fra 36,4 prosent i fjor.

Også Finland fikk en nedgang i forrige måned,-2,7 prosent, men også her gikk andelen elbiler opp, fra 31,4 prosent til 37,9 prosent.

– I perioden januar til november ble det registrert 2,1 prosent færre nye personbiler enn i samme periode i 2024. Varebilregistreringene økte med 6,5 prosent, mens registreringene av tunge kjøretøy fortsatt ligger betydelig under fjoråret, sier Teemu Rennola, CEO i Value Clinc.

– November fulgte samme mønster: nedgang i personbiler og tunge kjøretøy, men fortsatt vekst i varebilregistreringene. Varebilsegmentet peker nå tydelig i retning av økt elektrifisering. Prognosene for 2026 tyder på en moderat vekst, noe som vil være positivt for bransjen.

Elbilledende Norge og Danmark opplever altså en generell økning i nybilsalget, men de to andre landene har en negativ trend.

– Utviklingen i november viser tydelig at de nordiske bilmarkedene står i ulike situasjoner, sier Stokke.

– Norge og Danmark har hatt en klar vekst i registreringstallene, mens Sverige påvirkes av leveranseutfordringer og Finland av en bredere nedgang i registreringstallene. Samtidig vokser elbilandelen i alle de nordiske landene, og elektrifiseringen har et stabilt fotfeste i hele Norden.

Her de fem mest populære nybilene i november:

Norge:

  1. Tesla Model Y: 3.648 registreringer
  2. Tesla Model 3: 2.562
  3. Volvo EX40: 916
  4. Volkswagen ID.4: 892
  5. Volkswagen ID.7: 780
Kilde: OFV

Sverige:

  1. Volvo EX60: 929
  2. Volvo EX40: 804
  3. Volkswagen ID.7: 701
  4. Kia EV3: 613
  5. Volkswagen ID.4: 472
Kilde: bilstatistik.se

Danmark:

  1. Skoda Elroq: 1.102
  2. Volkswagen ID.4: 856
  3. Audi Q4 e-tron: 543
  4. Skoda Enyaq: 528
  5. Renault R5: 372
Kilde: bilstatistik.dk

Finland:

  1. Toyota Yaris Cross: 456
  2. Toyota Corolla: 237
  3. Toyota Rav4: 227
  4. Skoda Enyaq: 208
  5. Toyota Yaris: 206
Kilde: ValueClinic

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Nybilsalget OFV Volvo XC60

Les også