Nå er ikke Porsche 912 like berømt som den ikoniske 911-modellen, men dette var altså en litt rimeligere søster som var på plass allerede i 1965. Porsche satte sluttstrek for den originale 912-modellen i 1969, før modellen gjorde comeback med 912E i 1975.
Dette vet selvsagt Miklos Kazmer alt om, for det var han som grunnla selskapet Kammanufaktur som kun fokuserer på den første generasjonen 912. Her er målet å gjøre bilen enda bedre, og ikke minst lettere og mer moderne.
Men ‒ bilene må fortsatt være autentiske.
De er nå i gang med å levere ut de restaurerte og ombygde bilene av hovedmodellen av 912, altså den med et fast tak, men det har også dukket opp et gjentakende spørsmål:
Kommer det en Kamm 912c Targa? Altså en versjon med åpent tak.
I så fall må den ha et mykt vindu, for det var dette de første 912 Targa hadde før Porsche av sikkerhetsmessige grunner også kunne lokke med et bakvindu av glass fra 1967.
Og svaret på spørsmålet er ja.
‒ Kamm 912c bygges nå for kunder over hele verden, fra USA til Australia og fastlands-Europa til den fjerne Østen, sier Kazmer.
‒ Mange potensielle kunder bor i områder velsignet med flott vær og ønsker å oppleve alt en Kamm har å tilby. Med det i tankene skapte jeg Kamm 912c Targa. Basert på det myke vinduet Targa, beholder den et klassisk originalt utseende, men er hver tomme en ekte Kamm.
For å vise hva som kan gjøre med en 912 Targa har de laget en spesiell førsteversjon, som ja, kan kjøpes om du har nok penger. Denne eksklusive lanseringsmodellen kommer fra en original EU-bil og får et originalt mykt 912 Targa-vindu fra 1968.
Men det er selvsagt ikke alt. Som en Kamm-utgave er det selvsagt en masse karbon-spesifikasjoner som tar ned vekten, og her er det også en tidstypisk Tangerine-lakk med interiør i tobakkskinn og Porsche Pasha-innsatser.
For å gi bilen et unikt utseende er den utstyrt med alu-stål-lignende Kamm-hjul, har fått spotlights og et karbontakstativ utstyrt med et spesielt Kamm surfebrett.
På innsiden er det også en rekke diskret tilpassede standardfunksjoner, inkludert et lydsystem av høy kvalitet.
‒ Jeg ønsket å lansere Kamm 912c Targa med en engangsmodell, sier Kazmer.
‒ Som med alle Kamm-biler, vil 912c Targa føle seg like godt hjemme på gaten som den er banen, og hvilken bedre måte å nyte livet på enn en rask kjøretur til stranden i et mykt vindu Kamm 912c Targa ‒ klar for en dag med moro og avslapning.
Som med 912c coupe blir hver donorbil omhyggelig restaurert og omkonstruert i jakten på perfeksjon, og denne kan selvsagt lokke med den ikoniske veltebøylen med det berømte Targa-merket.
I tillegg til å bruke karbonfiber til karosseripaneler, sidespeil og seterygger, er vinduene laget av lett, ripesikkert Lexan polykarbonat, forklarer Kamm.
For å sikre gode kjøreegenskaper har også bilene et forsterket karosseri, dette er en jobb som tar mange hundre timer, og det er også mulig å få bilen med et rullebur med FIA-spesifikasjoner.
Det skjer selvsagt også ting i motorrommet.
Som med alle Kamm-bilene er det fortsatt den 1.6-liters store luftkjølte motoren som gjelder, men denne er økt til 2.0 liter. Effekten lyder dermed på 185 hk og 205 Nm, og kreftene sendes til hjulene via en 5-trinns «dogleg»-kasse. Selve girstangen er designet og konstruert av Kamm og kobles til en Porsche hydraulisk racingclutch før kraften sendes til en differensial med begrenset slipp.
Og som ekte restomod-byggere åpner også den ungarske gjengen for å bygge 912c Targa etter eierens spesifikasjon, og sier at det ubegrensede lakk- og interiøralternativer samt en rekke tekniske spesifikasjoner og stylingalternativer å velge mellom.
Pris? Ja, du måtte spørre. Vel, 395.000 euro.4,65 millioner kroner i skrivende stund.
Men som du kan se av bildene under får du en helt fantastisk 912 Targa for denne summen, så det er ikke noe rart at Kamm nå har fått kunder over hele verden.
Her er den fantastiske doningen:
Les også: