Det ruller tusenvis av tunge kjøretøy over kontrollplassene i løpet av en dag, og en del har dessverre feil og mangler. (Foto: Statens vegvesen)

Veldig mange tunge kjøretøy med feil og mangler

Når nærmere 700.000 tunge kjøretøy passerte kontrollplassene til Vegvesenet oppdages det selvsagt mange med feil, men tallet er kanskje høyere enn du tror.


Mer eksakt passerte 679.167 tunge kjøretøy kontrollplassene i 2024, viser tallene til Statens vegvesen. Deler vi dette på 365 så får vi 1.861 store kjøretøy hver eneste dag.

Det sier seg selv at kontrollørene har en gedigen jobb, men det er selvsagt helt umulig å sjekke ut alle disse. Rutinerte medarbeiderne plukker raskt ut de som kan være trafikkfarlig eller ikke har fulgt regelverket, og disse blir dermed underlagt en grundigere sjekk.

-->
At folkene ved kontrollplassene virkelig har et trent øye viser også statistikken, for av de 96.946 som ble vinket inn fant de feil og mangler på over halvparten ‒ 54.320 stykker.

Men Vegvesenet understreker at de fleste tungbilene som kjører på norske veier har alt i orden.

– Generelt er det veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene våre, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.

‒ At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne. Vi er ikke ute etter å forsinke de som har alt i orden, men å stoppe de som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter.

Av de 96.946 tunge kjøretøyene som ble kontrollert i 2024 hadde rundt 24.000 så store feil og mangler at de måtte rette opp disse før de fikk kjøre videre.

– Målrettet og effektiv utvelgelse av kjøretøy for kontroll sørger for at useriøse aktører blir stoppet, mens flest mulig av de som har alt i orden får kjøre videre, sier Wigdel.

‒ Kjøretøy med tekniske og bruksmessige feil og mangler blir holdt igjen. Dette skaper økt forutsigbarhet og framkommelighet for seriøse aktører og trafikanter.

Kong Vinter har herjet med oss de siste månedene, og da er det viktig at de tunge kjøretøyene både er skodd riktig og har kjettinger i tråd med kravene. Men Vegvesenet oppdaget likevel 1.500 tunge kjøretøy som hadde dekk som enten var under minimumskrav eller uten riktig merking gjennom 2024. Her var 940 av dekkene på tilhengere.

Videre viser tallene at drøyt 1.000 tunge kjøretøy hadde med færre kjettinger enn kravet, og totalt fikk 131 kjøretøy bruksforbud knyttet til dekk og kjetting. Dette er på samme nivå som i 2023.

Sikkerhet går ikke bare på selve kjøretøyet, for det er også viktig at førerne er våkne og årvåkne. Av nærmere 18.500 sjåfører som ble kontrollert for kjøre- og hviletid hadde over halvparten brudd på regelverket.

– Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle sjåfører av tunge kjøretøy i transportnæringen. Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs veiene våre, avslutter Wigdel.

Les også:

Hva tenker du