El Prix er den store elbiltesten i regi av NAF og bladet Motor, og denne kjøres to ganger om året ‒ en vinterutgave og en på sommeren. Målet er å se den praktiske rekkevidden og ladefarten både under sommer- og vinterforhold.
Årets vinterutgave samlet 24 ferske elbiler, og her testes det meste. Så feltet inkluderte små elbiler som Kia EV3 og Volvo EX30 og helt opp til de største som Voyah Dream og den elektriske Mercedes G-klasse.
I testen gjelder det altså ikke å komme lengst mulig, til det er elbilene altfor forskjellig, men å se hvor nær den oppgitte WLTP-rekkevidden de kommer. Dette er spesielt viktig på vinteren, for kulden og vanskelige kjøreforhold spiser mye av rekkevidden.
Og som årets resultater viser betyr størrelsen ingenting, for Kia EV3 og Mercedes G-klasse hadde nesten det identiske prosentvise tapet under El Prix.
Så her er det rett og slett løsningene som bestemmer hvor mye ekstra strøm en elbil bruker på vinteren.
‒ Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nå var det ingen som hadde forventet at noen av bilene skulle matche den oppgitte WLTP, men det var faktisk en bil som kom overraskende nær.
‒ Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fem prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal.
‒ I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet en tredjedel av rekkevidden sin.
Testbilen fra Polestar hadde en oppgitt WLTP-rekkevidde på 560 kilometer, og rullet 537 kilometer under testen før det var stopp.
Av de 24 bilene på startstreken hadde 17 en oppgitt rekkevidde på 500 kilometer eller mer, men kun fire av disse passerte denne grensen under testen.
Faktisk var det kanskje litt skuffende åtte biler som ikke en gang kom seg til 400 kilometer, og her var det kun en elbil som hadde et WLTP-tall under dette ‒ Mini Countryman med 399 kilometer.
Nå var det flere elbiler som rullet kortere enn dette under testen, for Mini’en hadde tredje minst avvik målt mot WLTP med -11 prosent. Den var altså tredje best på dette feltet.
Den nest beste var BYD Tang, hvor testbilen med en oppgitt rekkevidde på 530 kilometer rullet 479 kilometer før den ga seg. Det er -9 prosent.
I forkant av testen regnet de fleste med at Tesla Model 3 kom til å rulle lengst, for denne hadde også klart høyest WLTP med 702 kilometer. Men den stoppet akkurat kort av Polestar 3, og endte ferden på 536 kilometer.
Tallene til NAF viser at sju av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde, og NAF forklarer at testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Her varierte temperaturen mellom -6 og +5 grader, og resultatene bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020 ‒ nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.
‒ Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Sødal.
NAF sier at testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.
‒ Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull, sier Sødal.
‒ Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren.
NAF understreker at El Prix ikke er en laboratorietest, men at den likevel gir en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.
Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP), og les er om den ferske El Prix-testen
over hos Motor.
Les også: