Elbilene har tatt store steg på fem år. (Fotos: NAF)

Stor utvikling på rekkevidde og ladefart

På fem år har elbilene fått betraktelig mer rekkevidde, og på samme tid har ladingen også skutt fart.


Årets vinterutgave av El Prix ble gjennomført i forrige uke, og det ble en liten nedtur. For i testen hvor NAF og deres magasin Motor tester de nye elbilene som har kommet siden forrige test slet de aller fleste bilene.

Den bilen som kom nærmest oppgitt rekkevidde var Polestar 3, som med 531 kilometer kun var -5 prosent unna WLTP-rekkevidden. Så det var imponerende.

-->
Videre viser tallene til Motor at også forhåndsfavoritt Tesla Model 3 rullet 531 kilometer, men denne var hele -24 prosent unna oppgitt rekkevidde på 702 kilometer.

Og ja, det var de to som kom seg over 500 kilometer, til tross for at hele 17 biler faktisk skal rulle 500 kilometer eller lengre på papiret. Den med nest høyeste WLTP-tall i testen, Audi A6 e-tron, stoppet for eksempel på 481 kilometer. Og det er hele -22 prosent unna oppgitt rekkevidde på 616 kilometer.

Nå vet alle at elbilens rekkevidde faller, ofte betraktelig, på vinteren, og de fleste bilene som ble testet hadde et avvikt på minst -15 prosent og helt opp til -32 prosent for Peugeot E-3008.

Men den gode nyheten er at de ruller langt lengre enn elbiler ville gjort i denne testen for fem år siden. Det viser WLTP-tallene til bilene som NAF har testet gjennom denne perioden.

På disse fem årene har rekkevidden økt med nær 170 kilometer og ladetiden er kuttet med 15 minutter, viser tallene til NAF og Motor.

­‒ Utviklingen av elbilene har gått fort, og nå finner du mange biler som kommer seg effektivt frem på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I snitt hadde elbilene som ble testet i sommerutgaven av El Prix i 2020 en rekkevidde på 364 kilometer, mens bilene som deltok på forrige ukes test hadde en gjennomsnittlig rekkevidde på 532 kilometer. Det er opp 168 kilometer.

‒ Dette viser at det har skjedd mye innen batteriteknologien. Av de 24 elbilene som skal testes er det kun fem biler som har under 500 kilometer oppgitt rekkevidde, sier Sødal.

‒ I tillegg er modellutvalget nå preget av romslige familiebiler, mens det i 2020 var med mange småbiler med kort rekkevidde.

Rekkevidden er spesielt viktig på langtur, og da spiller også hurtigladingen inn. Også dette området har fått seg et løft i løpet av fem år.

I 2020 lød snittet på 90 kW, mens bilene i forrige uke landet på 207 kW.

‒ Dette er en voldsom utvikling. Nå er det på ladeeffekten de virkelig store sprangene skjer, sier Sødal.

Under selve El Prix i forrige uke var det ikke overraskende Lotus Emeya som gjorde øvelsen 10-80 prosent raskest med kjappe 16 minutter, og her var maks ladeeffekt 331 kW. Denne bilen har oppgitt ladeeffekt på hele 400 kW.

Den andre bilen som krøp under 20 minutter var Porsche Taycan som klarte øvelsen på 19 minutter, og her var toppeffekten på 287 kW under ladingen. Ytterligere 10 biler ladet 10-80 prosent på under halvtimen.

Sommeren 2020 lød snittet på 10-80 prosent på hele 46 minutter, og selv under vinterlige forhold sist uke var det kun en bil som brukte like lang tid ‒ Peugeot E-3008 som også hadde det største WLTP-avviket på rekkevidde.

Her kan du sjekke alle ladetallene fra forrige ukes El Prix.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Elbiler NAF kjøretøy Motor