Det bør ikke være noe tvil om at dette er en utgave som feirer 80 år. (Fotos: Scania)

Scania med norsk jubileumsutgave

Det er 80 år siden svenske Scania var på plass i Norge, og det feires med en superutgave.


Ok, en quiz. Hvem solgte flest kjøretøy her i Norge i fjor av disse to svenske merkene ‒ elbilmerket Polestar eller lastebilmerket Scania? Ja, svaret vil overraske.

Polestar er som kjent et ganske nytt merke, men en annen ting som kanskje vil overraske er at Scania faktisk er eldre enn selv Volvo. Sistnevnte ble etablert i 1927, mens Scania var på plass allerede i 1911.

-->
For akkurat 80 år siden fant også det svenske lastebilmerket veien over grensen til Norge, og det må selvsagt markeres skikkelig. Faktisk på en super måte, for her er det duket for jubileumsutgaver kalt Super 80.

Importøren sier at jubileet skal markeres over hele landet gjennom hele 2025, og det blir markeringer på alle 45 Scania-anlegg i Norge.

Mer eksakt skal det til våren kjøres en turné fra anlegg til anlegg, og dette skal pågå gjennom sommeren og høsten.

De to første trekkvognene som nå er dekorert er de som skal lede an i Super 80-turneen.

‒ Selvfølgelig blir det lansert en spesiell Super 80-lastebil også. Det vil være biler med spesielt design og en gjennomgående profil, sier Steinar Westli, salgsdirektør i Norsk Scania.

Her gjelder det å være rask, for Scania er mer populær enn noensinne her i Norge. Super 80-lastebilene kommer nemlig i en eksklusiv og begrenset serie, og blir basert på R- og S-serie lastebiler med sovehytte og høyt tak.

Felles for alle er svart hytte med dekor og detaljer lakkert i gull, opplyser importøren, og tilhørende detaljer tas igjen innvendig i bilen.

Det bør heller ikke være vanskelig å spotte en Super 80, for som du kan se av bildet står det i store gullbokstaver Super 80 langs sidene.

Sjekk dette:

På trekkvognene vil også plattingen være i gull, i tillegg til en bøyle bak hytta med alt det som skal til av koblinger og kontakter, forklarer Scania Norge. Og, selvsagt, lyser det opp en Super 80-logo på stålplata som ligger innvendig i denne bøylen.

Videre skal alle bilene utstyres med pulverlakkert takbøyle med seks ekstralys fra Lazer, og disse har et varmt lys som lyser opp hele reflektoren. Dette skal matche resten av dekoren, også når fjernlyset ikke er i bruk.

Få hører så mye på musikk og radio som lastebilsjåførene, og Super 80 har også tenkt å ha super lyd. Et oppgradert lydanlegg med to høyttalere og ekstra basser i hver dørplate skal gi en unik lyd hva enn de måtte høre på.

Scania Norge vil ha alle med på feiringen, så Super 80-bilene blir tilgjengelig både som tippbil, krokbil, tømmerbil og trekkvogn. De første bilene er allerede på vei til Norge, så her er det allerede mulig å bestille seg en super lastebil.

Scania har altså en lang norsk historie.

Den startet da kruttrøyken etter 2. verdenskrig la seg i 1945, og det var skogeier Fritz Anker Rasch som fikk tilbud om å være AB Scania Vabis’ representant i Norge. Han stiftet selskapet sammen med godseier Carl Otto Løvenskiold og premierløytnant Edvard Vethe.  

Den aller første kontrakten til Norsk Scania er den som blir omtalt som Statskontrakten, og dette inkluderte 200 busser som skulle leveres i Norge så fort krigen var over.

I 1952 overtok et velkjent navn over ledelsen av Norsk Scania-Vabis, nemlig en da 35 år gamle jurist som het Christian Ringnes. Faren til investoren med samme navn, altså Christian Ringnes, hadde ingen erfaring fra bilbransjen, men tok utfordringen med å bygge opp en ny og ukjent merkevare i Norge.

Ringes senior ble også etter hvert eier av selskapet som hadde flere frittstående forhandlere over hele landet.

Scania CV AB ble i 1999 eneeier i Norsk Scania etter at den norske importøren stadig hadde kjøpt opp frittstående forhandlere. Siste forhandler som ble en del av Norsk Scania var Alstad Auto i Molde 2017, og det siste anlegget som ble etablert ligger i Sande i Vestfold åpnet i 2021, opplyser importøren.

Ok, så var det quizen. Overraskende nok solgte Scania flere lastebiler enn det Polestar solgte nye elbiler i fjor, for det svenske lastebilmerket endte rekordåret 2024 med å levere 2.231 lastebiler. Dette var nesten halvparten av alle nye lastebiler som ble registrert her hjemme i fjor.

Polestar, det 14. mest populære nybilmerket i fjor, landet på 2.053 biler.

Globalt passerte Scania også den magiske grensen med over 100.000 leverte lastebiler, så det store svenske merket er virkelig å støtet nå.

Her er flere bilder av de som skal feire alt dette i Norge, nemlig Super 80-utgavene:

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

kjøretøy Scania Motor