Slik ser konseptutgaven av Kia EV4 ut. (Fotos: Kia)

Kia vil sette Norges-rekord med sju nye biler i 2025

Det skal gå unna med Kia i 2025, og den norske importøren planlegger hele sju nye biler i løpet av året.


Kia er i den såkalte flytsonen, og både EV3, EV6 og EV9 har imponert eksperter verden over. Og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt.

Det koreanske merket skal faktisk tilby sju nye biler her hjemme i løpet av året, og det inkluderer også to nye og elektriske varebiler. Det betyr at Kia trår inn i et helt nytt segment over 30 år etter at de var på plass i Norge.

-->
Kia har som kjent brøytet vei både for et nytt design og en ny logo, og har gått fra suksess til suksess. I 2022 hentet Kia EV6 hjem verdens nest største bilpris, årets bil i Europa, og i 2024 fulgte Kia EV9 opp med å ta den største, årets bil i verden.

I år har allerede Kia EV3 rukket å bli den nest beste bilen i den europeiske årets bil-kåringen og er også med i kampen om bli årets bil her i Norge, så de har virkelig truffet blink med den helelektriske EV-serien.

‒ Elektrifiseringen gir helt nye muligheter til å reposisjonere seg, sier administrerende direktør i Kia Bil Norge, Simona Trombetta.

‒ Koreanerne har alltid vært gode på rekkevidde og teknologi, nå henger også designet virkelig med og det betyr helt nye kunder i tillegg til de vi har fra før.

Nytt av året blir altså elektriske varebiler, og de vil mest trolig finne veien til Norge allerede i løpet av 1. kvartal. Men dette er testbiler, så de første kundebilene vil ikke bli levert før mot slutten av året.

‒ PV5 blir første bil ut. En svært fleksibel bil som er bygget som elektrisk varebil fra bunnen av, forklarer Trombetta.

‒ Dette gir mange muligheter på løsningene både innvendig og utvendig. Det blir skinner som skaper gode muligheter for innredning og muligheter for flere typer dører, takhøyder og plassering av vinduer.

Disse skal også lanseres som flerbruksbil med seks eller sju seter, så det kommer to utgaver av den litt mer futuriske PV5. Kia lover i tillegg en rekke nye versjoner, som den kalt «high roof» som skal passe godt for de leverer mer høyreiste varer til norske hjem.

‒ Vi gleder oss spesielt til å starte med noe helt nytt, sier den administrerende direktøren.

‒ Vi har vist at vi kan levere gode personbiler med god rekkevidde og god kvalitet. Det skal vi også levere på varebil. Vi er stolte av å kunne tilby hele sju år/150.000 km garanti også på disse bilene.

Her er den nye varebilen PV5:

Det kommer også to versjoner av den kommende EV4, og dette er en sedan som lages i Korea og en elektrisk bil som settes sammen i Slovakia. Kia forklarer at dette er en slags baby-EV6 og er en såkalt hatchback. Her er den foreløpige planen at EV4 skal vises fram for pressen i 1. kvartal.

‒ Det er nok særlig bilen som vil produseres her i Europa som vi vil selge flest av, sier den norske Kia-sjefen.

‒ Dette blir en kompakt, men frekk bil som minner mye om EV6. Jeg skulle ønske vi kunne vise dere bilder av den nå, men det får vi dessverre ikke lov til.

Et bilde av konseptet har vi dog:

Kia kan ikke ha EV3, EV4 og et brudd i kjeden med EV6 som den neste, så det er også på vei en EV5. Denne er omtalt som den elektriske arvtakeren til Sportage, og er allerede på plass i flere asiatiske land.

Men Kia understreker at den europeiske utgaven som vises i 2. kvartal har flere endringer både i designet og under skallet.

‒ Bilen som kommer til Norge blir en annerledes bil enn den som nå ruller på veiene i Asia, understreker Trombetta.

‒ Aller viktigst er kanskje at det blir andre batterier og varmesystemer på de europeiske versjonene. Noen designendringer blir det også, men ikke de helt store slik vi har forstått det.

Slik ser EV5 ut:

Foreløpig sier ikke den norske importøren noe om batterier, rekkevidder og priser for de fleste av lanseringene i 2025, men dette vil komme etter hvert utover 2025.

Kia har allerede en GT-versjon av EV6, og denne blir fornyet og forbedret en i 2025. Her vil det også komme en storesøster i form av EV9 GT, og dette blir en bil som kan frakte seks passasjerer og klare 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Så ja, kanskje den raskeste 6-seteren på markedet i Norge når den er på plass.

‒ Vi er mange som gleder oss til disse bilene som passer godt for dem som ønsker seg en elbil som er noe mer enn en «vanlig bil». Begge bilene vil bli utstyrt med en rekke designelementer både innvendig og utvendig. Blant annet neongrønne bremser, egne sportsseter, egne farger og materialvalg. I tillegg kan man virkelig blir engasjert med simulert motorlyd og girskift.

Understell, bremser og det meste vil innby til helt rå kjøreopplevelser, lover den norske importøren.

Her er EV9 GT:

Totalt blir dette altså et rekordår for lanseringer i Norge for Kia, og for å summere opp kan Kia Norge i løpet av 2025 tilby disse nye bilene:

To utgaver av den kommende varebilen PV5, to utgaver av den kommende EV4, en helt ny EV5 og to ekstreme GT- versjoner av EV6 og EV9.

Slik ser den oppdaterte EV6 GT ut:

Les også:

Hva tenker du