Euro NCAP er den europeiske vaktbikkja når det kommer til sikre biler, og de testet 44 forskjellige biler i 2024. Og her er det en svært gledelig nyhet.
For i iveren etter å få de 5 stjernene fra den europeiske sikkerhetsorganisasjonen så gjør bilprodusentene de europeiske bilene stadig sikrere, og av de 44 som ble kjørt gjennom testkverna i fjor oppnådde hele 30 toppscoren på 5 stjerner.
‒ Bilindustrien hadde et utfordrende år i 2024 preget av svak forbrukertillit og vanskelige økonomiske forhold, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær Euro NCAP.
‒ Gitt disse vanskelighetene, synes Euro NCAP det er spesielt oppmuntrende at bilprodusenter fortsetter å legge betydelig vekt på sikkerhetsinnovasjon og utstyre biler med de nyeste sikkerhetssystemene. Dette plasserer forbrukersikkerhet i forkant av bildesign, slik det burde være.
Det er selvsagt ikke mulig å skille bilene bare ved å se på antall stjerner, så Euro NCAP har dukket videre ned i de fire kategoriene kollisjonstesten er delt opp i. Der har de en prosentscore som de vekter ut fra, hvor 100 prosent er helt perfekt. Og ingen er jo det.
Videre var det de litt mer kompakte SUV-modellene som dominerte teståret hvor hele 20 av de totalt 44 bilene kom fra denne klassen.
Den aller beste blant de mer kompakte SUVene var Zeekr X som hører hjemme i den samme Geely-gruppen som eier solide Volvo. Rett bak fulgte Deepals S07, Porsche Macan, Cupra Tavascan, MG HS, Toyota C-HR, Volvo EX30 og Xpeng G6.
Zeekr X vant, ja, for sikkerhets skyld, også prisen som den sikreste kun-elektriske modellen i fjor. Så en imponerende dobbeltseier der.
I klassen for store familiebiler var det Volkswagen Passat og partneren Skoda Superb som innkasserte «Best in Class». Duoen er satt sammen på samme plattform og er en del av Volkswagen-gruppen, og leverte samme klasseledende sikkerhetsytelse da de ble kollisjonstestet.
Så kan du jo selv se hvor like de er utvendig:
Kinesiske bilprodusenter imponerte nok en gang Euro NCAP, og de drar fram Maxus eTerron 9 som et eksempel. Dette var den aller første elektriske pickupen som ble testet i Europa, og den 4-dørs pickupen scoret bra på tvers alle fire kategoriene.
Et lite skår i gleden er at ingen av familiebilene som ble testet i fjor var sikre nok til å kvalifisere til den «best i klassen»-pris, så her var det rett og slett ingen vinnere.
Slik scoret samtlige biler som ble testet av Euro NCAP i 2024:
5 stjerner:
- Mercedes-Benz E-klasse
- Zeekr X
- Zeekr 001
- Skoda Superb
- Volkswagen Passat
- Audi Q6 e-tron
- Mazda CX-80
- Maxus eTerron 9
- Porsche Macan
- Deepal S07
- Nio EL6
- Maxus MIFA 7
- Cupra Tavascan
- Toyota C-HR
- Skoda Kodiaq
- Xpeng G6
- MG HS
- Volvo EX30
- Honda CR-V
- Volkswagen Tiguan
- Subaru Impreza
- Subaru Crosstrek
- Ford Explorer
- Ford Capri
- Hyundai Santa Fe
- Subaru Forester
- Mini Countryman
- Leapmotor C10
- Audi A5
- Lexus LBX
- Honda CR-V
- Hyundai Santa Fe
- Alpine A290
- Renault 5
- Ford Tourneo Custom
- MG ZS Hybrid
- Renault Captur
- Mitsubishi ASX
- Renault Symbioz
- Ford Tourneo Custom
- Dacia Duster
- Jeep Avenger
- Ford Tourneo Courier
- Suzuki Swift
- Dette koster nye Mercedes E-Klasse All-Terrain
- Prøvekjør en drøss av elbiler på eCarExpo
- Denne elbilen tilbakela 941 kilometer uten ladestopp