Dennis Hauger setter nå kurs for USA og Indy NXT-serien. (Fotos: Bil24)

Hauger klar for USA: ‒ Jeg vil vinne

Det skal ikke stå på ambisjonene når Dennis Hauger nå setter kursen for USA og Indy NXT-serien. ‒ Målet er selvsagt å vinne.


Dennis Hauger har lagt bak seg tre vanskelige år i Formel 2, og etter å ha blitt nummer 11 sammenlagt i fjor var det nok. Men det er ikke slik at F2-lagene hadde mistet troen, for tross nedturene vet de veldig godt at det bor noe uforløst i den unge nordmannen.

Dette sier nemlig manager Harald Huysman:

-->
‒ Etter sesongen hadde vi gode tilbud fra tre store team, to av disse blant de aller største, så det sto absolutt ikke på interessen. Men å gå gjennom den samme gjørma for 4. året var lite fristende, så det var på tide å lukke et vanskelig kapitel. 

Noen utålmodige nordmenn har muligens avskrevet det som kanskje er tidenes norske banetalent, for etter en meget sterk seier i Formel 3 tilbake i 2021 har det kladdet. Men F2 og Dennis Hauger var aldri en perfekt match. 

‒ Formel 2-bilene er tyngre og har mindre grep enn for eksempel Formel 1 og Formel 3, og det passer ikke kjørestilen min veldig godt. Jeg liker biler med mye grep som man kan bevege lettere, forklarer Hauger. 

Både Harald Huysman og Dennis Hauger ser fram til året i USA.

Og da han først bestemte seg for å prøve noe nytt, kunne han knapt ha truffet blink bedre enn det han og Huysman har gjort. 

Manageren er som kjent en tidligere racerfører, og faktisk en av få nordmenn som har konkurrert på de spesielle ovale racerbanene i USA. Han børstet støvet av gamle amerikanske kontakter, og plutselig dukket det som i dag kanskje er verdens mest spennende team i racerverden opp. 

Andretti Global er nemlig et superlag som konkurrer i både IndyCar-serien, Indy NXT og den helelektriske Formel E. Og ja, dette er teamet som skal drifte Cadillac-laget som finner veien inn i Formel 1 fra 2026, så her haker de av de aller største åpne racing-seriene som er. 

Og det er mer. 

For i fjor kom også Mark Walter inn, og eier dermed laget sammen med daglig leder Dan Towriss. Og Walter er ingen hvem som helst, for dette er mannen som har eierandeler både i baseballaget Los Angeles Dodgers, og ja, en litt mer kjent klubb på disse breddegrader, Premier League-klubben Chelsea. 

De som har fulgt med engelsk fotball vet at Chelsea har brukt ufattelig mange milliarder på spillerkjøp de siste årene, så her kommer nok pengene til å sitte løst også i den kostbare motorsporten. 

Og Andretti har allerede brukt milliarder på et splitter nytt hovedkvarter i Indianapolis som skal stå ferdig i år, og dette er kanskje det aller mest moderne i motorsporten. Hauger selv er iallfall imponert. 

‒ Jeg har vært på anlegg til lag som Red Bull og McLaren, men dette er enda et hakk opp. Dette er ganske heftige greier, og rett og slett et imponerende anlegg. 

Hauger sier at det meste er på høyde med det han har sett, til og med kanskje over, og han finner kun et punkt å plukke på. Det er dog et veldig viktig. 

‒ Over i USA og Indy NXT har de ikke satset på simulatorer på samme måte som i Europa. Men det tas nå tak i, og jeg er selv godt involvert i utviklingen av en helt ny og toppmoderne simulator. 

F2-bilen er altså tung og lite bevegelig, men det problemet slipper Hauger å tenke på når han nå tar steget over til Indy NXT. 

‒ Bilene har litt færre hester enn Formel 2, men er lettere og har bedre grep og er ganske annerledes å ratte. Det passer min kjørestil mye bedre, så jeg er veldig optimistisk.

En annen stor forskjell er dekkene, som i motsetning til de som brukes i F1, F2 og F3 er langt er mer holdbare. De slites altså ikke på samme måte, og det betyr en ting:

‒ Her får vi ingen hvile, og vi kan kjøre på grensen under hele løpet. Og ja, også gjennom hele kvalifiseringen. I Formel 2 kunne man hvile i mange runder når man sparte dekk, men her er det full gass så den fysiske og mentale belastningen er også annerledes, forklarer Hauger.

‒ Her må man være fullt konsentrert hele veien.  

En annen stor forskjell er at det også skal kjøres på ovalbaner. 

‒ Dette vet jo Harald mer om enn meg, men det blir spennende. Her er det full fart hele veien, og når man, forhåpentlig, tar igjen biler med en runde, må man manøvrere gjennom trafikk. Det blir spennende.  

Harald, altså manager Huysman, supplerer:

‒ Det er altså så moro å kjøre ovalløp, så bare gled deg!

Så hvor godt passer Indy NXT-bilen til Haugers kjørestil?

Vel, det svaret kom allerede på den første testøkten.

‒ Bare noen runder ut i denne, som altså var på en helt ny bane for oss, satte Dennis like godt raskeste rundetid, og den ble stående, sier Huysman.

‒ Jeg tittet bort på en av ingeniørene som sto ved siden av. Han kunne ikke tro det han så, og bare himlet med øynene. Det her skulle jo ikke være mulig. 

Hauger selv reiser nå over til USA og starter på et helt nytt kapitel av det som tross den unge alderen har vært en lang karriere, og blir nå over i USA helt til september. 

‒ Jeg er selvsagt veldig spent, og det blir så kult å komme skikkelig i gang i mars. Jeg kjenner allerede alle banene, så nå gjelder det å bruke tiden så godt jeg kan og generelt bare være fokusert og gjøre jobben fram mot sesongstart, sier Hauger.

Ettersom vi har hørt om Dennis Hauger i en årrekke allerede er det fort å glemme at han fortsatt kan betegnes som et talent, for det norske håpet er kun 21 år gammel. Og blir det suksess i NXT-serien er veien kort opp til IndyCar og det spektakulære Indy 500. Dette er et av de tre løpene som inngår i den berømte trippel-tronen, og de to andre er Le Mans og Monaco Grand Prix.

‒ I tillegg til å kjøre skal jeg suge til meg mest mulig lærdom, og skal blant annet være med på IndyCar-løp og høre på radioen. Jeg vil lære mest mulig og bruke tiden der borte på å jobbe og bli bedre, sier en meget klar Hauger. 

Løpene i Indy NXT følger IndyCar-kalenderen og det skal totalt kjøre 14 runder, og sesongen starter 2. mars og varer til 31. august.

Feltet skal bestå av åtte lag og totalt 22 førere, og Haugers lagkamerater i Andretti Global er australske Lochie Hughes, mexicanske Salvador de Alba og irske James Roe.

Og på spørsmålet om hva målet er, kommer det kontant:

‒ Vel, det er jo å vinne, sier en smilende og mer selvsikker Hauger enn vi har sett på mange år. 

For nå ligger det meste til rette for å legge Amerika for sine føtter, så får vi bare håpe at uflaksen som fulgte han som en mare i Formel 2 nå er brukt opp. 

Her er kalenderen til Indy NXT:

  • 2. mars: Grand Prix of St. Petersburg
  • 4. mai: Grand Prix of Alabama
  • 9. mai: Indianapolis Grand Prix
  • 10: mai: Indianapolis Grand Prix
  • 1. juni: Detroit Grand Prix
  • 15. juni: Outfront Showdown (Illinois)
  • 22. juni: Grand Prix at Road America (Wisconsin)
  • 6. juli: Grand Prix at Mid-Ohio
  • 12. juli: Iowa 100
  • 26. juli: Grand Prix of Monterey
  • 27. juli: Grand Prix of Monterey
  • 10. august: Grand Prix of Portland
  • 24. august: Milwaukee 100
  • 31. august: Music City 100 (Nashville)
Les også:

Hva tenker du