Vi så det allerede etter 3. kvartal i fjor. For da meldte Toyota Motor Europa (TME) at de overgikk det europeiske markedet med en oppgang på 6 prosent, og i løpet av de ni første månedene skuflet de ut hele 912.671 biler.
Trenden fortsatte inn i fjorårets tre siste måneder, og nå har de gjort opp regnskapet. Det viser at de til og med passerte 1,2 millioner, og sluttsummen lyder mer eksakt på 1.217.132 biler og opp 4 prosent målt mot 2023.
Og TME er klar på hva oppgangen og den nye rekorden skyldes.
‒ Vi er veldig fornøyde med salgsresultatene våre for 2024, som gjenspeiler kundestøtte for vår flerveis-tilnærming til elektrifiserte kjøretøy, sier Matt Harrison, Chief Corporate Officer hos Toyota Motor Europe.
‒ Vår vekst er et resultat av å tilby kundene valg av teknologier kombinert med sterk merkevare, produktkraft og utmerket støtte fra våre detaljhandelspartnere. Vi ser frem til å tilby et enda bredere utvalg i 2025 med introduksjonen av flere spennende nye Toyota- og Lexus-produkter.
Toyota-merket er selvsagt det store lokomotivet og sto bak 1.128.948 av bilene, og dette er opp 3 prosent.
De mest populære bilene i Europa var Yaris Cross (204.797 biler), Yaris (176.782), C-HR (131.622) samt tre forskjellige Corolla-modeller som totalt sto for 217.840 biler, mens Lexus-merket leverte ut 88.184 biler i fjor ‒ opp hele 20 prosent.
Toyota befester dermed posisjonen som Europas nest mest solgte personbilmerke, og de nærmer seg folkemerket Volkswagen. Det tyske merket hadde nemlig en europeisk nedgang på -1,7 prosent, og leverte totalt ut 1.254.500 biler. Toyota var dermed «kun» 125.000 biler bak i fjor, så fortsetter denne utviklingen må Volkswagen snart titte seg i bakspeilet.
Lexus følger altså opp med sitt beste salgsår noensinne, og det er mer positivt.
For Toyota Professionals Proace-serie av nyttekjøretøy landet på 94.283 biler, det er ny rekord og en økning på 20 prosent.
De elektrifiserte kjøretøyene, altså inkludert hybrider, sto for hele 74 prosent av det totale europeiske salget. Ladehybridene gikk opp med 36 prosent, elbilene med 18 prosent og hybrider med 9 prosent.
Det var spesielt i Vest-Europa at den elektrifiserte økningen var stor med 77 prosent andel av salget, mens Øst-Europa landet på 57 prosent elektrifisert salg.
Her hjemme gikk salget faktisk litt ned, fra 15.754 i 2023 til 13.678 biler i 2024, ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det skyldes i hovedsak nye avgifter på hybrider som regjeringen innførte i fjor.
Likevel var Toyota det tredje mest registrerte merket i fjor, bare slått av Tesla og Volkswagen.
Og det er gode nyheter for Toyota Norge, for nå tråkker det japanske merket enda hardere på den elektriske gasspedalen.
De har nemlig avduket en spennende elbil som virkelig kan ta andeler ut i Europa og selvsagt her hjemme, den helelektriske SUV-modellen Urban Cruiser som er meldt inn i løpet av sommeren.
– Gjennom en årrekke har nordmenn gått i bresjen for elektrifiserte kjøretøy. Desto mer gledelig er det å se at resten av Europa nå følger etter, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Vi forventer at veksten bare vil fortsette på europeisk nivå, med flere spennende nybil-lanseringer i 2025.
TME håper nok at den urbane cruiseren treffer de europeiske kundene, for når vi ser på elbilen bZ4X er det lille Norge som må dra salget. Det ble registrert 6.007 av denne her i Norge i fjor, og totalt i hele Europa 24.465.
Så ja, hver fjerde bZ4X som kom til det gamle kontinentet i fjor ruller rundt med norske skilt, så elbilinteressen ute i Europa er fortsatt kjølig.
Les også: