Vi så det allerede etter 3. kvartal i fjor. For da meldte Toyota Motor Europa (TME) at de overgikk det europeiske markedet med en oppgang på 6 prosent, og i løpet av de ni første månedene skuflet de ut hele 912.671 biler.
Trenden fortsatte inn i fjorårets tre siste måneder, og nå har de gjort opp regnskapet. Det viser at de til og med passerte 1,2 millioner, og sluttsummen lyder mer eksakt på 1.217.132 biler og opp 4 prosent målt mot 2023.
Toyota befester dermed posisjonen som Europas nest mest solgte personbilmerke, og de nærmer seg folkemerket Volkswagen. Det tyske merket hadde nemlig en europeisk nedgang på -1,7 prosent, og leverte totalt ut 1.254.500 biler. Toyota var dermed «kun» 125.000 biler bak i fjor, så fortsetter denne utviklingen må Volkswagen snart titte seg i bakspeilet.
– Gjennom en årrekke har nordmenn gått i bresjen for elektrifiserte kjøretøy. Desto mer gledelig er det å se at resten av Europa nå følger etter, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
‒ Vi forventer at veksten bare vil fortsette på europeisk nivå, med flere spennende nybil-lanseringer i 2025.
TME håper nok at den urbane cruiseren treffer de europeiske kundene, for når vi ser på elbilen bZ4X er det lille Norge som må dra salget. Det ble registrert 6.007 av denne her i Norge i fjor, og totalt i hele Europa 24.465.
Så ja, hver fjerde bZ4X som kom til det gamle kontinentet i fjor ruller rundt med norske skilt, så elbilinteressen ute i Europa er fortsatt kjølig.
Les også:
- Også Opel Mokka får prisreduksjon
- Mange bileiere får nå en spesiell og overraskende beskjed
- Scania med norsk jubileumsutgave