Så hvem av Norge, Sverige, Danmark og Finland selger flest nybiler? Vel, her er det ingen overraskelser, for Sverige har klart flest innbyggere med knapt dobbelt så mange som de andre landene.
Men det bør være jevnere mellom de tre andre landene som alle har over fem millioner innbyggere, men tallene som Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har samlet viser at det er danskene som er en klar toer og at det er mye vann mellom båtene.
Slik fordelte antall nybiler seg i 2024:
- Sverige: 266.973 registreringer
- Danmark: 173.039
- Norge: 128.691
- Finland: 74.063
‒ Vi har mye til felles med våre nordiske naboer, men valget av nye biler er ganske ulikt, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
‒ Mens 9 av 10 i Norge valgte ny elbil, valgte mer enn 5 av 10 elbil i Danmark i 2024. Der har de raskt fått god fart i elbilsalget. Hovedforklaringen i våre to land er lave avgifter og gode insentiver ved kjøp av elbil.
At vi er ganske like viser årets mest populære nybil, for både i Norge, Sverige og Danmark ble dette Tesla Model Y. Våre finske naboer tok derimot en litt annen vei og sendte den gamle favoritten Toyota Corolla til topps på salgslisten.
‒ Selv om det er forskjeller mellom de nordiske naboene, kan vi slå fast at høye renter, inflasjon og kraftig prisstigning har gitt folk mindre å rutte med, noe næringslivet også i stor grad har merket, sier Solberg Thorsen.
‒ Nybilsalget er gjerne en slags temperaturmåler på folks økonomi. I gode tider kjøper vi flere nye biler enn når vi må prioritere strengere. Da beholder folk bilen de har lenger, og utsetter nybilkjøpet. Det er det ingen tvil om.
Norge ble best i klassen med en oppgang på 1,7 prosent målt mot 2023, men også danskene fikk en opptur med et nybilsalg som steg med snaut 1 prosent.
Våre to andre naboer slet mer, og i Sverige falt salget med -7,1 prosent og i Finland med hele -15,4 prosent.
Dette kan forklares med et elbilsalg som faller om incentivene kuttes. I Sverige fjernet de elbilincentivene og senket drivstoffprisene, og i Finland er det ikke incentiver ved kjøp av elbiler, og i begge land falt den prosentmessige andelen av elbiler.
‒ Nå ser vi resultatet. I Sverige falt elbilandelen merkbart, og i Finland har også elbilsalget avtatt. Erfaringene fra to av våre naboer bør være et klart signal til norske politikere ‒ det understreker viktigheten av å opprettholde insentivene og en stabil avgiftspolitikk dersom vi skal nå 2025-målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie, sier Solberg Thorsen.
Danmark med elbil-gjennombrudd
Danskene opplevde et elektrisk gjennombrudd i fjor, og over halvparten av nybilene som kom til i fjor var helelektriske, viser tallene til Bilstatistik.dk.
‒ Vi er meget tilfredse med at vi i Danmark klarte å holde et solid salgsnivå i 2024. Det viser at det fortsatt er en stor interesse for nye biler, og vi forventer at det fortsetter i 2025, sier administrerende direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark, som mener at 2024 var et gjennombruddsår for elbiler i Danmark.
‒ Med en elbilandel på over 50 prosent, tar danskene for alvor elbilene til seg. Det er en positiv utvikling som vi forventer vil fortsette. For ikke å bremse denne utviklingen, må politikerne opprettholde gode rammevilkår og insentiver som gjør elbilen attraktiv for danskene, sier Rørvig.
Svenskene har troa på 2025
Over i Sverige falt nybilsalget betraktelig, viser statistikken til Bilstatistik.se.
‒ 2024 ga en nedgang i nybilregistreringene for alle biltyper i det svenske markedet. Registreringer av elbiler sank med 16 prosent, og endte med en andel på 35 prosent av markedet, men det var en økning i andelen for ulike bensinbiler og hybrider. Det er en atypisk utvikling i et skandinavisk perspektiv, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
‒ Nå er vi i 2025 og forventer en positiv vind over det svenske nybilmarkedet i og med at rentene er på vei ned og inflasjonen under kontroll. I Sverige utgjorde privatmarkedet 34 prosent av nybilregistreringene, og kanskje våger flere å åpne lommeboken i år.
Finnene krever incentiver
De sterkeste varsellampene lyste i Finland, viser tallene fra Valueclinic.fi.
‒ En av hovedårsakene til utfordringene var forbrukernes tillit til økonomien, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i Value Clinic.
‒ I tillegg har forsinket effekt av fallende renter ikke påvirket statistikken positivt ennå. Det var i 2024 hele 15,4 prosent færre nye personbilregistreringer sammenlignet med fjoråret, selv om desember var en positiv måned.
Nærmere halvparten av de finske registreringene sto bedriftene for, og kun 29,6 prosent av alle nybilene var helelektriske. Det er dårligst av de fire landene.
‒ Elektrifiseringen av Finlands bilpark avtok i 2024 som følge av mangelen på elbilsubsidier, for eksempel «opphuggingsbonusen», samt en fortsatt svekket økonomi, sier Rennola.
‒ Fremtidige reduksjoner i utslipp fra bilparken krever ny politisk innsats ved kjøp av elbiler og en forbedring av økonomiske forhold.
Les også: