Isuzu introduserte D-Max allerede i 2002, og da som en kompakt pickup. I 2011 erstattet den mellomstore varianten denne, og 3. generasjonen ble vist fram i 2019. Isuzu har akkurat avduket en D-Max EV, så det kommer forhåpentlig også en elektrisk variant av pickupen.
At den fortsatt er populær viser den britiske Company Car & Van Awards, for der har D-Max imponerende nok for 4. året på rad plukket opp årets pickup-pris. Dette sa redaktøren av magasinet, Andrew Walker:
‒ Når en pickup vinner en pris 4 år på rad, må den gjøre noe riktig, og D-Max gjør det enkelt og greit. Den er tilgjengelig i et utall av ombygginger og en rekke modeller med enkelt, utvidet og dobbel førerhus for å dekke alle kundebehov. Det vil gjøre de tøffe tingene samtidig som den takler den urbane jungelen også.
Nå er det altså duket for en oppdatert utgave, og her er det både et nytt design, nye sikkerhetsfunksjoner og oppdatert teknologi.
Når det gjelder designet har den fått en mer aggressiv grill, en mer muskulær front og nye LED-hovedlykter, og bak er det også moderne LED-baklykter i et unikt trippel-L-mønster som skal gi bilen et friskt og dynamisk uttrykk.
Det er også nye aluminiumsfelger med matt finish som skal gi D-Max et mer stilrent og robust preg.
På innsiden har Isuzu satt inn et nytt infotainment-systemet med en ny skjerm, og det er også et nytt digitalt intstrumentpanel. Nye funksjoner som USB-C-lading skal gjøre tilkoplingen enklere, og det er også trådløs Android Auto og Apple CarPlay og et nytt setedesign.
Det er også en ny kjøremodus, Rough Terrain Mode, som ja, skal forbedre ytelsen i utfordrende terreng. Her justeres motorrespons, girutveksling og firehjulsdrift for å gi optimalt grep og stabilitet på krevende underlag, som snø, og dette skal redusere risikoen for hjulspinn.
Dagens generasjon var på plass i 2020 og blir nå enda sikrere, og her er det blant annet en ny generasjon kamera som utvider sikten til 120 grader og kan oppdage objekter som fotgjengere, syklister og andre kjøretøy helt opptil 150 meter.
Den nye Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) kan bruke trafikkskiltgjenkjenning (TSR) for å automatisk justere kjøretøyets hastighet i henhold til gjeldende fartsgrense, forklarer den norske importøren. Her blir føreren varslet om eventuelle endringer i fartsgrensen og kan enkelt tilpasse hastigheten ved å trykke på en knapp på rattet.
Andre sikkerhetsfunksjoner er Rear Cross Traffic Alert og det nye digitale ryggekameraet som skal forbedre ryggemanøvrering med bedre bildekvalitet og en linse som begrenser smuss og vann takket være et hydrofobisk belegg.
Og det beste av alt er at den oppgarderte Isuzu D-Max ikke er altfor langt unna.
Leveringene skal etter planen starte allerede i 1. kvartal, så de som er kjappe på avtrekkeren rekker å få den før nye planlagte avgifter trår i kraft 1. april. Bilen er allerede på plass hos enkelte forhandlere, så her kan man for eksempel få testet det nye grepet allerede nå.
Her er flere bilder av oppdaterte Isuzu D-Max:
Les også: