Renault fornekter seg ikke, for ikke nok med at de har på gang splitter nye og elektriske utgaver av modellene 4 og 5, har de også tenkt å ta retro-retningen med en helt ny og elektrisk Twingo.
Den lille bybilen, ja, en arvtaker til de originale R4 og R5, kom i 1993, og 3. og foreløpig siste generasjon var på plass i 2014. Den bilen er 3,59 meter lang, så dette er en skikkelig bybil.
En slik passer jo ganske bra som elbil, og allerede i 2019 bekreftet Renault at det var på gang en slik. Året etter var den plass, og ble dermed den andre elbilen til det franske merket etter den banebrytende Zoe-modellen.
Men Renault gir seg ikke der, for det er nye tider med E-Tech-løsningen, og til neste år skal det også komme en Twingo E-Tech. Og den vet vi litt mer om nå.
De følger altså retro-ånden, og kjører et interiør som like godt nikker tilbake til den utgaven de viste fram allerede i 1992. Stikkordene her er romslig og funksjonelt.
Prototypen viser dashbordet som du ikke har sett maken til, for i tillegg til instrumentene og info-skjermen er dette et luftig, sylindrisk og opphengt dashbord. Hmm.
Om du titter nedenfor den 10,1-tommers sentral multimediaskjermen ser du fire runde knapper, og som et nikk til den originale bilen har Renault plassert den røde varselblinkknappen helt til høyre i en gjennomskinnelig boble. Franskmennene, altså.
Det praktisk er selvsagt på plass med flere oppbevaringsplasser, og retorånden kommer også til syne i fargevalget som er ganske sprekt.
Twingo E-Tech prototype, vist første gang i en langt mer uferdig tilstand på bilutstillingen i Paris, er ikke like oppsiktsvekkende utvendig som den første generasjonen var, men man legger helt klart merke til den nye også.
Her er det nemlig noen morsomme LED-lykter både foran og bak, og ikke minst har prototypen et veldig spesielt bakvindu som er ut til å ese ut av bilens karosseri.
Man blir rett og slett glad når man ser denne tassen av en elbil.
Renault sier at prototypen er videreutviklet bil siden Paris-utstillingen, og designerne har tatt en rekke grep for å gjøre den bedre både utvendig og innvendig. Så vi får se om den utvikler seg enda mer fram til produksjonsstart.
Twingo E-Tech er designet på AmpR small-plattformen, og prototypen som er utviklet av Renault-selskapet Ampere har kun brukt to år, som er ganske raskt for en helt ny bil.
Målet er å lage en elbil som starter under 20.000 euro, så plukker vi bort momsen så bør den til og med kunne dukke under den magiske 200.000-grensen her i Norge.
De andre modellene i Renaults E-Techs elektriske serie er Renault 5, Renault 4, Megane og Scenic, og her er flere bilder av prototypen av den so skal følge den kvartetten ‒ Renault Twingo E-Tech:
Les også: