Vi ser en trend av små elektriske og potensielle storselgere, og to slike er Volvo EX30 og Kia EV3. Nå tar Skoda kampen opp med sin 4,49 meter lange Elroq.
– Vi tror denne bilen vil treffe svært godt med en startpris på under 300.000 kroner, samtidig som bilen har mange kvaliteter som gjør den attraktiv for en stor kundegruppe, og både for langtur og for kjøring i urbane strøk, sa direktør for Skoda i Norge, Martine Behrens, da bilen hadde premiere.
Nå har den elektriske rockeren tatt et viktig steg, for den har nemlig gått inn i produksjon ved selskapets hovedanlegg i Mlada Boleslav. Det skal den kompakte SUV-modellen settes sammen ved siden av Enyaq og Octavia som også produseres der.
Skoda, og sikkert Volkswagen-gruppen, har forlangt at det skal settes sammen 600 Elroq per dag, og dermed måtte deler av Octavias produksjon flyttes til Kvasiny-anlegget sent i fjor.
Elroq er en lillesøster til den ganske populære Enyaq og er satt sammen på samme MEB-plattform, og dermed kan Skoda hente ut mange synergieffekter og dermed kutte kostandene.
‒ Produksjonslanseringen av vår nye Elroq kompakte SUV på hovedanlegget vårt er en stor prestasjon for hele teamet, sier Andreas Dick, styremedlem i Skoda Auto for produksjon og logistikk
‒ Ved å produsere denne nøkkelmodellen ved vårt hovedkvarter, bekrefter vi på nytt den avgjørende strategiske rollen til Mlada Boleslav-anlegget som hjertet av merkevaren vår.
Faktisk er fabrikken litt unik, for dette er den eneste i Volkswagen-gruppen i Europa som produserer MEB- og MQB-biler side om side. Sistnevnte er en plattform for forbrenningsbiler, og er den som Octavia er basert på.
Andre MQB-modeller er blant annet Audi Q2, Skoda Superb og ikke minst Volkswagen Passat. Biler basert på MEB inkluderer Audis Q4 og Q5, Cupra Born, Fords Explorer, Capri og kommende Puma, og rekken av Volkswagens ID.-biler fra 3 helt opp til flaggskipet ID.7 og ID. Buzz.
I tillegg produserer Mlada Boleslav-anlegget også batterisystemer til mange av disse MEB-bilene, og så sent som i desember rundet fabrikken 1 million batterisystemer.
Elroq blir altså en viktig bil, for dette er den første helelektriske Skoda-modellen i det populære kompakte SUV-segmentet. Elroq blir også den første som tar i bruk merkets nye Modern Solid-designspråk.
For Skoda har det vært viktig at Elroq lander på samme prisnivå som en tilsvarende bensinbiler, og de har dermed hatt ekstra fokus på kostandene.
Ute i Europa har Elroq fått en startpris på rundt 33.000 euro før eventuelle subsidier, og det er 388.000 kroner. Men her i Norge hvor elbiler slipper moms for prisen under 500.000 kroner starter Elroq 50 på 299.900 kroner, så nærmere 90.000 kroner mindre.
Det er dog den med kortest rekkevidde, 374 kilometer, og for de som vil ha den med den ganske gode rekkevidden på 574 kilometer må gå for Elroq 85 som starter på drøyt 440.000 kroner.
For øvrig er det mulig å få Elroq med effekter fra 125 kW til 210 kW, og det er også på vei en utgave med firehjulsdrift kalt Elroq 85x som jo fort kan bli populær her i Norge.
Skoda forteller at etterspørselen av helt nye Elroq har vært stor, og at de allerede ved utgangen av 2024 hadde mottatt over 20.000 bestillinger. Og nå begynner altså ventetiden å bli over, for nå skal altså hovedfabrikken spytte ut 600 slike hver eneste dag.
Les også: