Sjekk denne McLaren F1

McLaren tok oppgaven med å flytte formel 1 fra banene tilgatene så seriøst at de like godt kalte bilen F1. Nå har en av disse bilenefått nytt liv. Sjekk ut disse bildene!


På 1980-tallet herjet McLaren i formel 1, og tok VM-titlene
i sju av åtte sesonger.

I 1988 var de helt høyden, og legendene Ayrton Senna og Alain
Prost vant like godt 15 av 16 løp for McLaren.

-->
Og i takt med suksessen vokste også ambisjonene, og det hele
kulminerte da fire McLaren-sjefer ventet på et fly fra Milano etter Italias
Grand Prix i 1988.

Hva med å lage en gatelovlig versjon av formel 1-bilen?

Kvartetten, høye på suksessen, ble raskt enige. Ja, det gjør
vi.

En formel 1-bil i original form ville selvsagt vært fullstendig
ukjørbar i trafikken, så de måtte bygge seg en helt ny bil.

Og det skulle ikke spares på noe, altså ingen kompromisser. Det
skulle rett og slett være som å kjøre en formel 1-bil i trafikken.

En av grunnen til F1-suksessen var utstrakt brukt av
karbonfiber, og det var også filosofien da de startet på jobben med å bygge en
superbil verden aldri hadde sett maken til. Den skulle være lett og stiv.

Bare det å sette sammen et chassis tok 3.000 timer, og de
tok ting helt ut. Det inkluderte å plassere førersetet i midten, akkurat som en
formel 1-bil. Passasjersetene ble plassert på hver side, trukket noen
centimeter bakover i forhold til førersetet.

Hvor ekstrem de var viser gasspedalen. Den besto av seks
individuelle deler av titan, for det skulle spares vekt på alle områder.

Etter de har gjort rammen, chassis og alt det andre under
skallet det sterkeste, stiveste og letteste som var mulig, måtte de selvsagt ha
en skikkelig motor.

De gikk for en 6.1-liters V12 fra BMW uten turbo, og klarte
å skrape 620 hestekrefter ut av den. For å skjerme karbonfiberet og andre ting
som kunne smelte fra den ekstreme varmen motoren skapte, draperte de like godt
motorrommet med gull! Jepp.

Resultatet ble selvsagt noen helt hinsides all fornuft, og i 1993 feide den unna all tvil om at den var verdens villeste bil. Den satte fartsrekord med 355 km/t, og den ble også klokket inn til 386 km/t med turtallssperren fjernet.

0-100 km/t tok rett i overkant av 3 sekunder, og vi må huske
på at dette var 26 år siden. 0-200 km/t var minst like imponerende, nemlig 9,4
sekunder.

Først da svenskene kom med Koenigsegg CCR ti år senere ble
fartsrekorden til McLaren F1 slått.

Totalt ble det laget 106 McLaren F1s mellom 1993 og 1998, 64
standard gatebiler og 28 GTR-løpsbiler.

En av disse har nå fått et nytt liv.

McLaren Special Operations (MSO) har nemlig åpnet for å restaurere
disse bilene, og har hatt sin første F1 inne til en overhaling.

Dette er bilen med chassis nummer 63, og restaureringen tok ikke mindre enn 18 måneder.

Bilen ble fullstendig plukket fra hverandre, og nærmest hver
eneste del er pusset slik at den framstår som ny.

Det inkluderer også motoren, som er fullstendig bygd opp på
nytt. MSO gikk så langt at de sendte slitte deler tilbake til de originale
leverandørene, som pent måtte bygge de opp igjen.

Totalt tok jobben med å puste nytt liv i McLaren F1 nummer 63
hele 3.000 timer, og heldigvis vet vi ikke hva det kostet eieren. Men vi tipper
vedkommende ikke bryr seg noe særlig om akkurat det.

Men resultatet bryr han eller henne seg nok om.

Og det vel ikke mye å klage over, det kan du selv se ut av
denne bildeserien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene