Sjekk denne fantastiske bilen

På dagen for 80 år siden dundret en Maserati Tipo 6CM inn til seieren i et berømt billøp, og vi feirer med noen flotte bilder av modellen.


Et av de aller mest berømte billøpene som har eksistert er Targa
Florio, et italiensk løp kjørt på veiene i Palermo.

Løpet ble startet av den rike forretningsmannen Vincenzo
Florio, som betalte og arrangerte det første løpet i 1906.

Targa Florio ble arrangert hvert eneste år til 1977, kun avbrutt
av de to verdenskrigene.

Det skjedde normalt på de vindfulle og utfordrende veiene i
Sicilia, men unntaket var fra 1937 til 1940. Da ble det avholdt på Parco della
Favorita-banen i Palermo.

Et av de løpene på den banen ble kjørt for nøyaktig 80 år
siden, 14. mai 1939.

Det ble kjørt 40 runder med en total distanse på 228
kilometer, og seieren gikk til Luigi «Gigi» Villoresi i en Maserati Tipo 6CM.

Han ble klokket inn til tiden 1 time, 40 minutter og 15,4 sekunder, og noterte seg også for den raskeste runden på 2:24,6. Det gir en snittfart på solide 141,908 km/t.

For Maserati ble løpet en gigasuksess, ettersom de også tok
2.- og 3. plassen med samme type biler. Dermed kopierte merket sin egne bragder
fra 1937 og 1938, hvor de også la beslag på alle tre pallplassene.

Gigi fulgte opp denne seieren med en ny triumf i 1940, da
bak rattet på en Maserati Tipo 4CL.

Men det var altså en Tipo 6CM som vant for nøyaktig 80 år
siden, og for en bil det var.

Sjekk denne da (se mange bilder helt nederst også):

Tipo 6CM var en fantastisk enseters racer designet av
Ernesto Maserati, og begynte å ta form allerede i 1935. Bilen så ganske så
vanlig ut for slike biler på den tiden, men var ekstremt avansert.

Motoren var en rekkesekser med to ventiler på hver sylinder,
og ytet 175 hestekrefter. Men det var langt fra det mest imponerende.

Det var nemlig chassiset, som markerte et stort steg
framover når det kom til bilutvikling.

Den grunnleggende strukturen var riktignok en som var vanlig
på den tiden, men det innovative frontopphenget ga en stor fordel mot de engelske
og franske konkurrentene. Opphenget var nemlig laget slik at det var mulig å
stille fjæringen inn individuelt slik at det passet den banen bilen kjørte på,
noe de andre bilene ikke kunne.

Maserati fokuserte også på aerodynamikken, noe man kan se ut
av de ekstremt avrundede formene, rekkefølgen av de forskjellige sidepanelene og
den mer skråstilte fronten.

Gjennombruddet kom i 1938, da italienerne endelig klarte å
slå de umulige britiske ERA-bilene som hadde herjet i en årrekke.

Samme år var det også klart for debuten til Alfa Romeos
berømte Alfetta, laget spesielt for Grand Prix-konkurranser.

Men til Maserati-brødrenes store tilfredshet klarte også Tipo
6CM å slå Alfetta under Pescara GP det året, nok en fjær i hatten til den
elegante racerbilen.

Maserati Tipo 6CM var da også en svært vellykket bil. 27 eksemplarer
ble bygget mellom 1936 og 1939, og den vant løp på alle de store banene i
Europa. Det er også den bilen med flest seire i Targa Floria, hvor den gikk til
topps i 1937, 1938 og 1939.

Her er en helt perfekt og original utgave av den modellen, som
tilhører Panini-samlingen og holder til i bilbyen Modena i Nord-Italia.

For en bil dette var!

Les også:

Les mer om:

Nyheter