Her er 59-utgaven av Superleggera

Aston Martin finner på mye rart, og nå har de laget en spesialmodell av DBS Superleggera som hedrer en 60 år gammel racerbil.


I «gamle dager» var det et løp som betydde mer enn alle
andre for sportsbilprodusentene, nemlig Le Mans. De som vant dette 24-timersløpet
var sikret «evig» legendestatus, og enorme skryterettigheter.

Problemet på 1950-tallet var at det fantes et par skikkelige
tungvektere som virket uslåelig, Jaguar og Ferrari. Jaguar rasket med seg hele fem
titler det tiåret, og seiersrekken ble kun brutt av Ferrari to ganger.

Aston Martin på sin side hadde prøvd å vinne det største
billøpet helt siden 1931, uten å lyktes. Men utover 1950-tallet nærmet de seg,
og tok 2. plassen både i 1955, 1956 og 1958, alle tre gangene med en DB3S.

I 1959 var den modellen pensjonert, og inn kom DBR1. Og på
første forsøk satt det også, og attpå med dobbeltseier. Carroll Shelby og Roy
Salvadori vant løpet, mens Maurice Trintignant og Paul Frère tok 2. plassen.
Begge duoene kjørte altså en DBR1.

Det skulle også vise seg å bli den siste gangen Aston Martin
gikk til topps, og britene må leve på minnene.

Noe de også gjør.

For forhandleren Aston Martin Cambridge er dette så stort at
de like godt bestilt 24 spesialutgaver av DSB Superleggera som skal hedre DBR1.

Nå har det seg slik at Aston Martin har en spesialavdeling
kalt Q (nei, ikke den samme som lager bilene til James Bond), og denne tar mer
enn gjerne på seg spesialoppdrag. Så da forespørselen fra Cambridge kom, tok de
kjapt imot utfordringen.

Og nå har de ferdig den aller første av de 24 bilene, som
alle er ganske så grønne som racingmodellene på 50-tallet også var.

Nå trenger man i utgangspunktet ikke å gjøre så mye med en DBS Superleggera, men Q har brukt enda litt mer karbon, blant annet i taket, stolpene og speilene. De har også lagt til en rekke bronsedetaljer som skal gi hint om vinnerbilen, slik at denne helt klart skiller seg fra den originale DBS Superleggera.

Men de har selvsagt ikke glemt innsiden, hvor de har brukt materialer fra 1959 til ting som seter og sidepanelene. Og for å være helt sikre på at folk skjønner hvilken utgave dette er, har Q også brodert inn 59 på setene. Også de samme bronsedetaljene som vi blant annet finner rundt den svære grillen er også på innsiden, og bakerst er det en egen plass for kjøredressen, hanskene og hjelmen ‒ selvsagt kopi fra 1959 det også.

DBS Superleggera er den aller raskeste serieproduserte
modellen fra det britiske merket, og kom i 2018. Den har en svær V12 på 5.2-liter
med 725 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1800-5000 r/min.

Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160
km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t. Fartssperre
har nok aldri Aston Martin en gang vurdert.

DBR1 er på sin side en av de aller mest sjeldne Aston Martin
som finnes, og en av de fem som ble laget var faktisk til salgs i fjor.

Den ble lagt ut på en auksjon på Monterey, og budene haglet
selvsagt inn. Den lykkelige budvinneren kunne forlate auksjonen en DBR1 rikere
og nærmere 200 millioner kroner fattigere.

DBS 59 er den fjerde hyllestversjonen Q-avdelingen lager. I
fjor kom de med en Red Arrows Edition Vanquish S, og tidligere har de hedret
det legendariske jagerflyet Spitfire med en V12 Vantage S Spitfire 80 Edition i
tillegg til en Vantage S Blades Edition.

Den siste som har fått navnet DBS 59 kommer altså i 24
eksemplarer. Prisen er heller ikke så ille som man skulle trodd, nemlig 3,2
millioner kroner i England. Og de blir det garantert kamp om.

Den aller første er altså ferdiglaget nå, og er bildene av den:

Les mer om:

Nyheter Superbilene