Annonse
Hjem Nyheter Her er 59-utgaven av Superleggera

Her er 59-utgaven av Superleggera

Aston Martin finner på mye rart, og nå har de laget en spesialmodell av DBS Superleggera som hedrer en 60 år gammel racerbil.

I «gamle dager» var det et løp som betydde mer enn alle andre for sportsbilprodusentene, nemlig Le Mans. De som vant dette 24-timersløpet var sikret «evig» legendestatus, og enorme skryterettigheter.

Problemet på 1950-tallet var at det fantes et par skikkelige tungvektere som virket uslåelig, Jaguar og Ferrari. Jaguar rasket med seg hele fem titler det tiåret, og seiersrekken ble kun brutt av Ferrari to ganger.

Aston Martin på sin side hadde prøvd å vinne det største billøpet helt siden 1931, uten å lyktes. Men utover 1950-tallet nærmet de seg, og tok 2. plassen både i 1955, 1956 og 1958, alle tre gangene med en DB3S.

I 1959 var den modellen pensjonert, og inn kom DBR1. Og på første forsøk satt det også, og attpå med dobbeltseier. Carroll Shelby og Roy Salvadori vant løpet, mens Maurice Trintignant og Paul Frère tok 2. plassen. Begge duoene kjørte altså en DBR1.

Saken fortsetter under Annonsen

Det skulle også vise seg å bli den siste gangen Aston Martin gikk til topps, og britene må leve på minnene.

Noe de også gjør.

For forhandleren Aston Martin Cambridge er dette så stort at de like godt bestilt 24 spesialutgaver av DSB Superleggera som skal hedre DBR1.

Nå har det seg slik at Aston Martin har en spesialavdeling kalt Q (nei, ikke den samme som lager bilene til James Bond), og denne tar mer enn gjerne på seg spesialoppdrag. Så da forespørselen fra Cambridge kom, tok de kjapt imot utfordringen.

Og nå har de ferdig den aller første av de 24 bilene, som alle er ganske så grønne som racingmodellene på 50-tallet også var.

Nå trenger man i utgangspunktet ikke å gjøre så mye med en DBS Superleggera, men Q har brukt enda litt mer karbon, blant annet i taket, stolpene og speilene. De har også lagt til en rekke bronsedetaljer som skal gi hint om vinnerbilen, slik at denne helt klart skiller seg fra den originale DBS Superleggera.

Men de har selvsagt ikke glemt innsiden, hvor de har brukt materialer fra 1959 til ting som seter og sidepanelene. Og for å være helt sikre på at folk skjønner hvilken utgave dette er, har Q også brodert inn 59 på setene. Også de samme bronsedetaljene som vi blant annet finner rundt den svære grillen er også på innsiden, og bakerst er det en egen plass for kjøredressen, hanskene og hjelmen ‒ selvsagt kopi fra 1959 det også.

DBS Superleggera er den aller raskeste serieproduserte modellen fra det britiske merket, og kom i 2018. Den har en svær V12 på 5.2-liter med 725 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Nm mellom 1800-5000 r/min.

Bilen fyker opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, bikker 160 km/t på 6,4 sekunder, og gir seg ikke før nåla har nådd 340 km/t. Fartssperre har nok aldri Aston Martin en gang vurdert.

DBR1 er på sin side en av de aller mest sjeldne Aston Martin som finnes, og en av de fem som ble laget var faktisk til salgs i fjor.

Den ble lagt ut på en auksjon på Monterey, og budene haglet selvsagt inn. Den lykkelige budvinneren kunne forlate auksjonen en DBR1 rikere og nærmere 200 millioner kroner fattigere.

DBS 59 er den fjerde hyllestversjonen Q-avdelingen lager. I fjor kom de med en Red Arrows Edition Vanquish S, og tidligere har de hedret det legendariske jagerflyet Spitfire med en V12 Vantage S Spitfire 80 Edition i tillegg til en Vantage S Blades Edition.

Den siste som har fått navnet DBS 59 kommer altså i 24 eksemplarer. Prisen er heller ikke så ille som man skulle trodd, nemlig 3,2 millioner kroner i England. Og de blir det garantert kamp om.

Den aller første er altså ferdiglaget nå, og er bildene av den:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker