Mercedes mener at det ikke er noe grunner til at elbiler også kan være hardbarkede terrengtøffinger, og viser det like godt med en svært så spesiell versjon av elbilen EQC.
Den første elbilen til Mercedes har blitt tatt imot med åpne armer her i Norge, og oppsiktsvekkende nok har bilen klatret helt opp til 7. plass på bestselgerlisten etter året ni første måneder.
Og kanskje kunne den ha klatret ytterligere om nordmenn også kunne kjøpt en utgave som bokstavelig talt er laget for å klatre ‒ EQC 4x4.
-->
Her har rett og slett en liten gjeng av 4x4-entusiaster hos Mercedes gått løs på en EQC 400 4Matic, og da spesielt det som er på undersiden av bilen, jekket den opp og utstyrt med noe så oppsiktsvekkende som lamptalere. Ja, du leste riktig, og skal få fundere på hva det er en liten stund.
Tyskerne vil selvsagt vise at elbilene skal kunne brukes til det aller meste, og ikke bare som noen urbane kjøretøy rundt om i byene.
‒ Målet er å kombinere moderne luksus og bærekraft med en følelsesmessig appell. EQC 4x4 viser hvor hyggelig bærekraftig mobilitet kan være. Dette er hvor høyteknologisk elektromobilitet og en spennende kundeopplevelse overføres til fjellet, sier Markus Schäfer, styremedlem i Daimler, som også hinter frampå at dette er et område de skal satse litt mer på i framtiden.
EQC 4x4 er laget for å trives der en vanlig EQC må gi tapt, som for eksempel langt oppe på fjellet eller dypt inne i en sanddyne. Ja, den kommer selvsagt med hengerfeste og muligheten for takstativ, som i så fall åpner for å montere et telt på taket.
Ja, sånn i tilfelle man kjører langt inn i villmarken. Og de andre i teltleiren vil ikke engang merke at du forlater dem på morgenen, for dette er jo en ganske lydløs elbil.
Vel, lydløs er kanskje drivverket, men det kommer definitivt lyder fra en EQC 4x4. Faktisk er lyden svært så viktig.
Gjengen bak dette elleville prosjektet har gitt bilen et akustisk teppe som skal gi føreren tilbakemeldinger fra systemet, og har «interaktive, emosjonelle kjørelyder», ifølge Mercedes selv.
Teknologien er svært avansert, og bruker algoritmer for å lage riktige lyder når man for eksempel trykker på gasspedalen.
Det er høyttalere som lager lydene, og som vi vet må også alle nye elbiler utstyres med et utvendig lydsystem kalt AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) på grunn av sikkerhet. I EQC 4x4 har de like godt satt inn noe konsertlignende greier, for her bruker frontlyktene som høyttalere.
Grunnen er at Mercedes-ingeniørene fant ut at det var mye ledig plass i huset til frontlykten, og bestemte seg for å utnytte dette med å også montere inn høyttalere. Så der har du det, en lamptaler altså.
Men det de aller fleste oppdager med EQC 4x4 er at det en betraktelig høyere enn en vanlig EQC, og den rager da også 20 centimeter høyere enn standardversjonen.
Kjørehøyden er på solide 293 mm, noe som betyr at den er rundt dobbelt så høy som EQC med sine 140 mm. Ja, selv en G-klasse har en lavere kjørehøyde ‒ 58 mm under EQC 4x4.
Det hjelper lite at understellet er høyere om akslingene fortsatt er det samme, så disse er byttet ut med noe spesielle akslinger som gjør noe meget spesielt. Hjulsenteret er nemlig ikke på høyde med akslingene, men faktisk ganske så mye lavere. Så akslingene er på en måte buet opp, noe som gir enda mer luft mellom bilen og bakken.
Bakkeklaringen gjør også denne til en ekte fjellgeit, som kan møte en bakke på hele 31,8 grader (20,6 grader for EQC). Den håndterer også et fall på 33 grader (20 grader for EQC), mens vadehøyden er på 400 mm mot 250 mm for standard EQC.
Alt dette har de toppet med en ny kjøremodus kalt Off-Road som fordeler kreftene mer intelligent når det kommer til terrengkjøring, samt dekk med dimensjonen 285/50 R 20.
Ja, og fargen er i grå «metallic gun-metal», mens de store hjulbuene er i sort.
Dette er ikke første gang Mercedes har kommet med såkalte 4x4, og tilbake i 2015 viste de fram en G 500 4x4 og i 2017 en E 400 4x4.
Og vi skjønner jo at de gjør dette, for resultatet av en EQC 4x4 er ganske så oppsiktsvekkende.
Sjekk selv i bildegalleriet under:
Les også: