- Annonse -
HjemMotorsportBakkerud testet den ekstreme rallybilen

Bakkerud testet den ekstreme rallybilen

Den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud kjemper om en plass i verdens råeste rallyserie, den helelektriske Extreme E. Og nå har han fått testet bilen.

Extreme E er det kuleste, og viktigste, som har skjedd motorsporten på mange år. For denne serien skal kombinere det sportslige gjennom ekstreme rallyetapper i villmarken med å sette fokus på et viktig område, nemlig klimaet vårt.

- Annonse -

Bak dette prosjektet står Alejandro Agag som var initiativtaker bak formel E, det helelektriske motstykket til formel 1, og i tillegg til fart og moro skal rallyet sette fokus på fem klimaområder ‒ fjellet, isbreer, regnskogen, ørkenen og havet.

Det betyr at lagene og førerne skal kjempe dueller mot hverandre i løyper som er knyttet til alle de fem områdene, og ifølge den foreløpige kalanderen skal mesterskapet startet med hav-etappen rundt vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar 23. januar.

Bilene, som i utgangspunktet er like, er ekstreme elektriske rallybiler med 550 hestekrefter, og kan klarte opp hellinger på hele 130 prosent ‒ noe som er godt over 50 grader. Kanskje ikke så rart, for en av etappene er i Himalaya.

Det er foreløpig åtte lag som har meldt seg på eventyret, og deriblant et lag kalt X44. Formel 1-fansen gjenkjenner det nummeret, for bak dette teamet står den suverene formel 1-føreren Lewis Hamilton som har startnummer 44.

- Annonse -

Og X44 er en av lagene som fortsatt ikke har valgt sine førere.

Faktisk er det kun fem førere som har fått et sete til nå, og to av disse er de svenske rallycrossførerne Mattias Ekström og Timmy Hansen.

Det kjempes nå en durabelig kamp om de åpne plassene, og Extreme E har plukket ut en rekke av de største talentene som skal gjennom tester slik at de kan vise at de håndterer en Extreme E-bil.

Dette er et ekstremt interessant prosjekt, så det er kanskje ikke så rart at en av de som gjerne vil være med er YouTube-stjernen Ken Block.

- Annonse -

Vi kan også få et norsk innslag, for sølvvinner fra rallycross-VM Andreas Bakkerud er en av de inviterte til «Extreme E Driver’s Program».

Og nordmannen har nå fått sin mulighet til å imponere, for i forrige uke fikk han teste bilen som er kalt Odyssey 21.

‒ Jeg har ventet på denne testen i lang tid, og selv om solen var lav og det var støv overalt, så var dette utrolig moro. Extreme E er annerledes enn motorsport jeg er vant til, og krever også en annen kjørestil. Det var utrolig kult med alle de forskjellige knappene og innstillingene, sier Bakkerud.

Bakkerud har kjørt diverse biler i rallycross, og er dermed godt vant til å sette seg inn i ukjente cockpiter. Det tok da heller ikke lang tid før han følte seg hjemme bak rattet.

‒ Bilen var lettkjørt, og jeg brukte ikke lang tid på å lære meg bilen. Den har et enormt dreiemoment, og alt dreier seg om å få godt grep når du sladder rundt svingene, sier han.

Han er om mulig enda mer motivert etter at to av hans konkurrenter allerede er klare for serien.

‒ Jeg er jo en rival til både Mattias Ekström og Timmy Hansen, så da jeg hørte at de skulle kjøre Extreme E, så visste jeg at også jeg måtte prøve. Mitt mål i karrieren er å vinne alt som er, og hvis jeg får sjansen til å kjøre Extreme E, så vil målet være å vinne der også. Jeg liker kombinasjonen av konkurransen og budskapet om å hjelpe planeten.

En av hovedsamarbeidspartnerne til Extreme E er Continental, og den norske sjefen håper selvfølgelig på at Bakkerud skal få en plass.

‒ Vi er med i Extreme E fordi vi har tro på prosjektet. Vi er opptatt av bærekraft, og mener elektrisk mobilitet er en av løsningen for å bremse den globale oppvarmingen. Jo mer oppmerksomhet Extreme E kan få, jo bedre er det, og for vår del i Norge hadde det vært utrolig gøy om Andreas Bakkerud blir en av deltakerne, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Andre som testet i forrige uke var den svenske juniorverdensmesteren i rally, Patrik Sandell, før de to bekreftede førerne Catie Munnings og Timmy Hansen fikk sjansen. Også Bakkeruds rival i rallycross Oliver Bennett var på plass.

To ganger formel E-verdensmester Éric Vergne og formel E-fører Jérome d’Ambrosio fikk også muligheten til å imponere, det samme gjorde Sophia Floersch og Billy Monger.

Og det dukket også opp noen førere som av ren nysgjerrighet gjerne ville testet bilen som privatpersoner, og som dermed var «hemmelige». Den ene av disse var den finske formel 1-stjernen Valtteri Bottas.

Mercedes-føreren tilgir nok oss for den «avsløringen», for dette er altså en feel good-serie som skal sette fokus på noe av det viktigste i disse dager ‒ klimautfordringen.

Og den tar til og med formel 1-stjernene på alvor.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her