Bakkerud testet den ekstreme rallybilen

Den norske rallycrossføreren Andreas Bakkerud kjemper om en plass i verdens råeste rallyserie, den helelektriske Extreme E. Og nå har han fått testet bilen.


Extreme E er det kuleste, og viktigste, som har skjedd motorsporten på mange år. For denne serien skal kombinere det sportslige gjennom ekstreme rallyetapper i villmarken med å sette fokus på et viktig område, nemlig klimaet vårt.

Bak dette prosjektet står Alejandro Agag som var initiativtaker bak formel E, det helelektriske motstykket til formel 1, og i tillegg til fart og moro skal rallyet sette fokus på fem klimaområder ‒ fjellet, isbreer, regnskogen, ørkenen og havet.

Det betyr at lagene og førerne skal kjempe dueller mot hverandre i løyper som er knyttet til alle de fem områdene, og ifølge den foreløpige kalanderen skal mesterskapet startet med hav-etappen rundt vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar 23. januar.

Bilene, som i utgangspunktet er like, er ekstreme elektriske rallybiler med 550 hestekrefter, og kan klarte opp hellinger på hele 130 prosent ‒ noe som er godt over 50 grader. Kanskje ikke så rart, for en av etappene er i Himalaya.

Det er foreløpig åtte lag som har meldt seg på eventyret, og deriblant et lag kalt X44. Formel 1-fansen gjenkjenner det nummeret, for bak dette teamet står den suverene formel 1-føreren Lewis Hamilton som har startnummer 44.

Og X44 er en av lagene som fortsatt ikke har valgt sine førere.

Faktisk er det kun fem førere som har fått et sete til nå, og to av disse er de svenske rallycrossførerne Mattias Ekström og Timmy Hansen.

Det kjempes nå en durabelig kamp om de åpne plassene, og Extreme E har plukket ut en rekke av de største talentene som skal gjennom tester slik at de kan vise at de håndterer en Extreme E-bil.

Dette er et ekstremt interessant prosjekt, så det er kanskje ikke så rart at en av de som gjerne vil være med er YouTube-stjernen Ken Block.

Vi kan også få et norsk innslag, for sølvvinner fra rallycross-VM Andreas Bakkerud er en av de inviterte til «Extreme E Driver’s Program».

Og nordmannen har nå fått sin mulighet til å imponere, for i forrige uke fikk han teste bilen som er kalt Odyssey 21.

‒ Jeg har ventet på denne testen i lang tid, og selv om solen var lav og det var støv overalt, så var dette utrolig moro. Extreme E er annerledes enn motorsport jeg er vant til, og krever også en annen kjørestil. Det var utrolig kult med alle de forskjellige knappene og innstillingene, sier Bakkerud.

Bakkerud har kjørt diverse biler i rallycross, og er dermed godt vant til å sette seg inn i ukjente cockpiter. Det tok da heller ikke lang tid før han følte seg hjemme bak rattet.

‒ Bilen var lettkjørt, og jeg brukte ikke lang tid på å lære meg bilen. Den har et enormt dreiemoment, og alt dreier seg om å få godt grep når du sladder rundt svingene, sier han.

Han er om mulig enda mer motivert etter at to av hans konkurrenter allerede er klare for serien.

‒ Jeg er jo en rival til både Mattias Ekström og Timmy Hansen, så da jeg hørte at de skulle kjøre Extreme E, så visste jeg at også jeg måtte prøve. Mitt mål i karrieren er å vinne alt som er, og hvis jeg får sjansen til å kjøre Extreme E, så vil målet være å vinne der også. Jeg liker kombinasjonen av konkurransen og budskapet om å hjelpe planeten.

En av hovedsamarbeidspartnerne til Extreme E er Continental, og den norske sjefen håper selvfølgelig på at Bakkerud skal få en plass.

‒ Vi er med i Extreme E fordi vi har tro på prosjektet. Vi er opptatt av bærekraft, og mener elektrisk mobilitet er en av løsningen for å bremse den globale oppvarmingen. Jo mer oppmerksomhet Extreme E kan få, jo bedre er det, og for vår del i Norge hadde det vært utrolig gøy om Andreas Bakkerud blir en av deltakerne, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Andre som testet i forrige uke var den svenske juniorverdensmesteren i rally, Patrik Sandell, før de to bekreftede førerne Catie Munnings og Timmy Hansen fikk sjansen. Også Bakkeruds rival i rallycross Oliver Bennett var på plass.

To ganger formel E-verdensmester Éric Vergne og formel E-fører Jérome d'Ambrosio fikk også muligheten til å imponere, det samme gjorde Sophia Floersch og Billy Monger.

Og det dukket også opp noen førere som av ren nysgjerrighet gjerne ville testet bilen som privatpersoner, og som dermed var «hemmelige». Den ene av disse var den finske formel 1-stjernen Valtteri Bottas.

Mercedes-føreren tilgir nok oss for den «avsløringen», for dette er altså en feel good-serie som skal sette fokus på noe av det viktigste i disse dager ‒ klimautfordringen.

Og den tar til og med formel 1-stjernene på alvor.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport