Annonse
Hjem Elbiler Verdens villeste rally klar med kalenderen

Verdens villeste rally klar med kalenderen

Extreme E hvor Andreas Bakkerud er aktuell som fører har spikret kalenderen, og det blir fem eventyrlige runder på klimautsatte og ville steder.

Skal du virkelig få deg en utfordring bak rattet peker Dakar-rallyet seg raskt ut.

Da det startet tilbake i 1979 varte det nesten i tre uker, og deltakerne måtte tilbakelegge solide 10.000 kilometer før de kunne krysse mållinjen.

Det hele startet i den franske hovedstaden, og målet var hovedstaden i Senegal. Derav det tidligere navnet Paris-Dakar.

Nå avvikles Dakar-rallyet i Sør-Amerika, og i år kjørte deltakerne i Peru med start og mål i Lima.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er fortsatt et steintøft løp, og de 10 etappene tok knekken på nesten halve startfeltet i år. 334 stilte friske og opplagte til start, mens kun 180 kom seg til mål.

Den raskeste ble Nasser Al-Attiyah, som noterte seg for den voksne tiden på 34 timer, 38 minutter og 14 sekunder. Det er ekstremt lenge å kjøre så fort du klarer, så godt gjort til føreren fra Qatar.

Dakar-rallyet er altså noe ville greier, men neste år arrangeres det noe enda villere, iallfall om vi tenker villmarken.

Extreme E er som navnet sier en ekstrem utfordring for elektriske biler, nærmere bestemt Dakar-lignende rallybiler.

Disse rallyspekkede terrengbilene må takle det mest, for her snakker vi bokstavelig talt om ekstreme utfordringer.

Bakgrunnen for Extreme E er å sette klimautfordringene på kartet, og dermed finner de også veien til fem områder som har spesiell betydning for klimautfordringen.

  • Fjellet
  • Isbreer
  • Regnskogen
  • Ørkenen
  • Havet

Det skal altså konkurreres på alle disse fem utsatte områdene, og nå er den komplette kalenderen klar.

Det hele starter med hav-etappen, og denne tar plass på den vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar. Dette er en innsjø, og navnet har den fått på grunn av sitt rosa vann.

Dette skjer i midten av januar, og deltakerne får noen skikkelige utfordringer med vann, sandbanker, steiner og bakker allerede på den første etappen.

I mars forflytter de seg til Saudi-Arabia og ørkenetappen i Sharaan. Her møter de et spektakulært og variert terreng som er meget utilgivelig, så det gjelder å unngå store tabber.

Vel, når vi tenker oss om så gjelder det vel for det meste innen motorsport.

Deretter venter fjelletappen i mai, og de setter like godt kurs for det verste de kan finne ‒ Himalaya.

Det hele tar plass i Mustang-distriktet rundt 400 kilometer fra Katmandu.

Her får de ikke bare brynt seg på tynn luft på 2.750 meters høyde, men også daler, søkk, grov grus og utfordrende steiner ‒ en masse steiner.

Så venter isbreen, nærmer bestemt på Grønland hvor de opplever en voldsom smelting av sine breer.

Extreme E skal kjøre på en isbre i nærheten av Kangerlussuaq/Søndre Strømfjord i slutten av august, med de utfordringene det vil føre med seg.

Dermed gjenstår kun regnskogen, og mot slutten av oktober rundes det hele av med en etappe i Pará i Brasil.

Man skulle kanskje tro at det å kjøre veldig fort i Amazonas er helt umulig, men som vi vet blir den store regnskogen både hogd og brent ned i stor skala. Så dessverre er det nå mulig å arrangere rally i regnskogen.

Konseptet er slik at to førere kjører mot hverandre over tre dager i et område som er maksimalt 10 kvadratmeter, og banedesignet blir laget slik at det skal bli minimale skader på området de kjører i.

Extreme E skal altså sette fokus på klimautfordringene i de fem områdene, og initiativtaker og sjef Alejandro Agag har sjekket ut alle de fem plassene som nå er valgt.

Og det han har å si bør kanskje vekke skeptikerne.

‒ Jeg ante ikke hvordan denne reisen skulle bli da vi la ut på den for noen måneder siden. Jeg har vært på fem av de mest spektakulære, avsidesliggende stedene på planeten.

‒ Hvert møte står overfor klimaendringer og menneskelig aktivitet. Det har vært en livslærdom.

‒ På seks måneder har jeg sett virkningene av klimaendringene personlig, og har møtt mennesker som opplever effekten.

‒ For alle som benekter at den eksisterer eller ikke er klar over problemene den forårsaker ‒ bare bli med oss på denne reisen.

En slik serie møter noen utfordringer som ikke andre har.

Et problem med slike konkurranser som det Extreme E skal arrangere er at de ikke kan regne med noe publikum, og i tillegg blir vil det være svært dyrt å produsere TV-bilder fra så fjerne strøk.

Så Extreme E gjør det på sin egne måte, og filmer de fem konkurransene som en dokumentar som deretter skal vises på TV-skjermer rundt om i verden.

Som vi nevnte til å begynne med kan vi også få et norsk innslag i serien.

Men det er også ekstrem interesse for dette blant førerne, så det er flere titalls toppfører som er aktuell for de forskjellige rundene.

Hvem som faktisk ender opp med å kjøre er foreløpig ikke klart, men vi håper at Bakkerud også får muligheten i denne meget ekstreme serien med helelektriske og høyreiste rallybiler.

Som i tillegg byr på et flott budskap.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,516FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker