- Annonse -
HjemMotorsykkelDucati med «revolusjonerende» nyhet

Ducati med «revolusjonerende» nyhet

Den aller første serieproduserte motorsykkelen med radar både framme og bak er nå på vei.

Det er ikke bare bilprodusentene som forsker på sikkerhetsutstyr, for det gjør også MC-produsentene.

- Annonse -

Ducati har for lengst kommet med et veikart for sikkerhet som skal gjøre tohjulingene mer sikre inn mot 2025, og har allerede kommet med flere nyvinninger ‒ blant annet ABS-bremser i svinger og en interaktiv jakke.

Alt dette handler om ARAS, en forkortelse av Advanced Rider Assistance Systems ‒ motorsyklenes svar på ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som vi finner i bilverden.

Det var Bosch som hjalp de til å utvikle det nye ABS-systemet, men for å ta dette til ytterligere et nytt nivå fant de også veien til universitetet i Milano i 2016. Sammen skulle teknologistudentene i Milano, Bosch og Ducati selv utvikle radarer som kan forhindre ulykker.

De begynte bakerst, og startet først med å utvikle en blindsonevarsler basert på en radar. Året etter satte de også i gang med å utvikle en frontbasert radar.

- Annonse -

Hovedhensikten er at denne skal jobbe sammen med den adaptive cruisekontrollen (ACC), slik at avstanden til kjøretøyet foran forblir det føreren har satt den til.  

I 2018 meldte Ducati at det radarbaserte systemet skulle være tilgjengelig i 2020, og jaggu holder de ikke ord.

For når de viser fram den fjerde generasjonen av Multistrada, Ducatis mest populære modell, 4. november, debuterer også verdens første motorsykkel med radar både foran og bak. Den nye utgaven heter Multistrada V4, og byr i tillegg på en lett og kompakt V4-motor med foreløpig ukjente spesifikasjoner.

Men radarsystemet vet vi litt mer om.

- Annonse -

Det foran inngår altså i ACC-systemet, som ved hjelp av kontrollert bremsing og akselerasjon automatisk justerer avstanden (kan velges på fire nivåer) til andre kjøretøy når man kjører mellom 30 og 160 km/t.

Dette er et system vi kjenner igjen fra bilverden, men her er det spesialtilpasset for tohjulinger. Det betyr at systemet er forsiktig med nødbrems og hard akselerasjon, slik at det blir enklere å holde kontroll på sykkelen i enhver situasjon. Systemet skal gi mer komfortabel kjøring, spesielt da på landeveien.

Den bakre radaren er i stand til å oppdage og rapportere om kjøretøy som ligger i dødvinkelen, altså området som ikke er synlig verken direkte av føreren eller gjennom speilene.

BSD-systemet (Blind Spot Detection) signaliserer også om et kjøretøy nærmer seg bakfra med høy hastighet.

Hver radar måler kun 70x60x28 mm og veier 190 gram, og er altså på størrelse med moderne actionkameraer.

Ducati syns dette systemet er så spesielt at de allerede i 2017 søkte om patent sammen med Milano-universitet, og senere sammen år presenterte de også den banebrytende teknologien under en messe kalt Intelligent Vehicles Symposium i California.

Ifølge den italienske MC-produsenten er dette altså verdens første førerassist-system for motorsykler med to radarer, og er ifølge dem selv en aldri så liten revolusjon når det kommer til sikkerhet for motorsyklistene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her