Sier farvel til stålrammen

Det er både litt trist og litt oppløftende at Morgan nå har laget sin aller stålramme.


Vi har lyst til å si «stål på meg», men vi hører jo hvor dumt det lyder. Så vi dropper det, og slår heller fast at Morgan har stolt på stålet i en liten evighet.

Som mange andre gamle bilmerker startet også britiske Morgan opp med noe annet enn å lage biler, selv om det første kjøretøyet Henry Morgan faktisk lagde var en bil.

Det skjedde i 1909, men da Morgan Motor Company ble stiftet i 1910 fokuserte de kun på 3-hjulinger. Og det fortsatte de med i mange år.

Men i 1936 introduserte de et nytt kjøretøy som var kalt 4-4, og det markerte en helt ny start for Morgan. 4-4 står nemlig for fire sylindre og fire hjul, og var dermed den aller første bilen merket kom med.

Og skal man lage biler må man også ha et sterkt chassis, og Morgan løste dette ved å lage et i stål.

Faktisk var de så fornøyd med resultatet, at stålrammen med noen justeringer også har funnet veien til Plus 4, Plus 4 Plus, 1. generasjon Plus 8, 4 Seater, V6 Roadster og etterfølgeren til 4-4 kalt 4/4.

Faktisk hadde alle Morgan med fire hjul til 2019 brukt en eller annen variasjon av stålrammen som ble introdusert i 1936, med unntak av Aero-serien og 2. generasjon Plus 8.

Chassisets berømte designelementer inkluderer et dempersystem foran med glidende søyler. Faktisk har disse glidende søylene blitt et så kjent begrep at selv magasinet til den norske Morgan-klubben har fått navnet etter løsningen, «Sliding Pillar».

Med denne løsningen beveger navet og hjulkonstruksjonen seg loddrett på en søyle, og slik sørget de for å holde hjulene helt stabile. Dette det fungerte altså så bra at de har holdt på løsningen sammen med rammen.

Totalt har Morgan satt sammen rundt 35.000 biler med stålramme, og disse er eksportert til 65 land rundt om i verden. Og som vi vet tar Morgan-eierne godt vare på sine biler, så mange av disse er aktivt i bruk den dag i dag.

Men nå er det altså slutt for stålet.

Den siste chassisbilen av stål, en Morgan Plus 4 70th Edition, ble kjøpt av en ihuga Morgan-elsker som også eier den berømte Le Mans-vinnende Plus 4, «TOK 258».

Plus 4 70th Edition feirer at det er 70 år siden produksjonen av Plus 4 startet i 1950. Morgan lager kun 20 eksemplarer av denne, som dermed blir det en svært eksklusiv modell.

Så hva skal Morgan finne på nå da?

Jo, de erstatter stålchassiset med en ny plattform kalt CX. Den første modellen som ble vist fram på den plattformen var en Plus Six vist fram i fjor, og tilbakemeldingene var strålende. Og det var kanskje ikke så rart, for Morgan hadde brukt fire år på å utvikle nettopp den modellen.

De har altså konkludert med at alle nye biler må bygges på CX, som i stedet for stål bruker aluminium.

Dette er ikke helt ukjent terreng for Morgan, som også utviklet Aero-serien og 2. generasjon av Plus 8 på forrige generasjonen av denne plattformen.

Siden Plus Six har Morgan også utviklet en helt ny Plus Four som debuterte i mars, og denne er også basert på den nye CX-plattformen. Men Morgan iler raskt til og sier at de fortsatt bruker de samme metodene og naturlige materialene som de alltid har gjort.

Så nei, konservative Morgan finner ikke på altfor mye sprell. Å pensjonere stålrammen bør holde i massevis for denne gang.

‒ Stålrammen har vært grunnleggende for Morgans produksjon i mer enn åtte tiår, og finnes under huden på noen av de viktigste og mest suksessrike modellene i selskapets historie, sier Steve Morris, administrerende direktør og styreleder i Morgan.

‒ Den unike kjøresjarmen er elsket av mange, og etterspørselen etter biler med stålchassis er faktisk fortsatt stor. Imidlertid, med introduksjonen av vår CX-Generation-plattform, er tiden inne for å ta farvel med stålrammen. Vi er glade for å kunne levere den siste stålchassis-bilen til en mangeårig venn av oss, som vi vet vil ha glede av den sammen med hans omfattende Morgan-samling.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter