Denne Suzuki-modellen er laget av Toyota

Skal det være en Suzuki-SUV laget av Toyota? Ok, her hardu Rav4 som en Suzuki Across.


Toyota sitter på nærmest utømmelige ressurser og har mange
flinke folk med flotte framtidsvisjoner, og en slik kombinasjon har gjort sitt
til at det japanske merket har tryllet fram en rekke modeller som har truffet
blink.

En slik er Rav4, en SUV presentert tilbake i 1994. Deretter
har Toyota fornyet den i et ganske så høyt tempo, og 2. generasjonen kom i
2000, 3. generasjonen i 2005 og 4. generasjonen i 2012.

Etter den tid har de også fått stablet en ny og moderne
plattform på beina, så da dagens versjon av SUV-modellen som kom i fjor var den
en moderne bil med ny teknologi og nye førerassistenter.

Og hvem er det som drar nytte av dette, foruten de som faktisk
kjører den nye Rav4?

Jo, faktisk Suzuki.

Også dette er et japansk merke, og tilbake i 2017 ble de bestevenner
med Toyota.

Da signerte de to merkene en avtale som sa at de skulle dele ting som sikkerhetsløsninger og andre komponenter, og dette ble fulgt opp med en ny avtale i fjor hvor Toyota også skal sende over hybrid-drivverk som Suzuki kan bruke i sine biler.

Og jaggu klarte ikke Suzuki også å overbevise Toyota om at
sistnevnte skal lage to nye elektrifiserte modeller for dem. Ja, faktisk.

Toyota sa seg villig til å gi bort to av sine aller mest
populære biler, nemlig Rav4 og selveste Corolla.

Nå må jo også Toyota få noe igjen, så de vil motta to
modeller fra Suzuki som de skal selge i India, nemlig Ciaz og Ertiga. De får
også noen modeller som skal selges som Toyotaer i Afrika, og Suzuki vil i
tillegg gi dem noen motorer.

Alt dette for å hjelpe hverandre til å selge flere biler og
komme under nye og strengere utslippskrav.

Og dette er ikke bare tomt snakk, for nå har allerede Suzuki
fått den første modellen av Toyota, og det er ikke vanskelig å se hvem den nye ladbare
hybriden Suzuki Across slektes på.

Så ja, Toyota har rett og slett gitt Suzuki Rav4, og dette
kan virkelig bli en bestselger og en skikkelig lei konkurrent til den populære
SUV-modellen fra Toyota.

Across blir det nye flaggskipet til Suzuki, og selvsagt har
de sørget for at bilen kommer med et skikkelig firehjulsdrevet drivsystem ‒ for
det er tross alt et Suzuki-merke på denne. Dette systemet har Suzuki kalt E-Four,
og er koblet sammen med et veldig effektivt hybridsystem.

Bilen har i likhet med den kommende ladbar hybridversjonen Rav4
PHEV fått en 2.5-liters motor som får hjelp av en to elmotorer (en framme og en
bak) som byr på et batteri som huser et 18,1 kWh stort batteri, og dette gir
ifølge Suzuki en formidabel elektrisk rekkevidde.

Toyota har tidligere, litt forsiktig, anslått den elektriske
rekkevidden på Rav4 PHEV til over 60 kilometer, men Suzuki dundrer like godt
til og lover 75 kilometer med elektrisk kraft. Det vil i så fall gjøre bilen om
til en elbil under hverdagslig kjøring.

I likhet med Rav4 PHEV byr også Across på 306 hestekrefter,
så den bør røre godt på seg.

Nye Across kommer selvsagt med det meste av utstyr og
førerassistenter som også tvillingsøsteren byr på, og siden vi vet av erfaring
at Suzuki-modellene gjerne er litt billigere bør dette bli bra.

Men Toyota har ikke blitt en gigant ved å gjøre dumme ting,
så nei, vi får ikke en billig snarvei til Rav4 via Suzuki Across.

Toyota Norge har tidligere sagt at Rav4 PHEV skal starte på 461.800
kroner, og Suzuki Norge opplyser at startprisen på Across «First Edition» lyder
på 549.900 kroner. Dette er så vidt under den aller dyreste av de sju
versjonene av Rav4 PHEV som er planlagt, så nei, denne byr ikke på en smart
snarvei for å spare penger.

Hvem av Toyota Rav4 PHEV eller Suzuki Across som kommer
først er heller ikke så godt å si, for mens Toyotas ladbare SUV er ventet i 3.
kvartal er Suzukis utgave meldt i september.

Så det kan fort bli slik at Across faktisk slår Rav4 PHEV, til tross for at bilen faktisk er laget av Toyota. Det hadde jo vært litt moro, hadde det ikke?

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter