Så langt kjører elbilene med 30 minutters lading

Er du på langtur med elbilen er det greit å ta en halvtimes stopp for både å lade bilen og kroppen. Men hvor langt kommer du egentlig? Vel, det kommer an på hvilken elbil du kjører. Sjekk ut hvilke som er best.


Skal du ut på langtur med elbilen er det greit å vite hvor
de raskeste laderne befinner seg, for som de fleste som har vært på langtur vet
vil man helst komme raskest mulig til målet. Og elbiler anno 2020 har en stor
fordel, for de fleste kommer med integrerte kart som faktisk viser hvor de
raske laderne befinner seg.

Men det er også lurt å legge inn en halv times pause under
kjøringen, noe som er ganske så perfekt for de bak rattet på en elbil. Dermed
kan man slå to fluer i en smekk ‒ fylle opp den elektriske tanken på samme tid
som man lader kroppen og hodet.

I så fall er det smart å vite hvor mange kilometer man
egentlig fyller på batteriet, og det er ikke alltid like enkelt å vite.

Det er mye opp til produsentene å beskrive hvor fort bilene
lades, og ofte bruker de begreper som 20-80 prosent, 30-80 prosent og andre
kryptiske regnstykker som kan forvirre like mye som å opplyse.

NAF og Motor tok like godt saken i egne hender, og har rett
og slett testet hvor langt elbilene egentlig går med en halv times ladestopp.

‒ Hvor fort bilen lader blir viktigere og viktigere. Dette
bør du tenke på når du kjøper elbil, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Derfor har vi i ladetesten valgt å sammenligne hvor mange
kilometer du kan kjøre når du lader i en halv time. Det gjør det lettere å
sammenligne bilene.

NAF har tidligere gjennomført en stor rekkeviddetest med alle de 29 elbilene på det norske markedet, og da benyttet de også muligheten til å måle ladefarten. Forbruket bilene faktisk hadde er lagt til grunn for å beregne hvor langt man faktisk kan kjøre på de minuttene som går til lading.

Og det er dessverre et stort sprik på hvor langt elbilene
faktisk ruller med 30 minutters lading.

Den store vinneren er fjorårets mest solgte bil, Tesla Model
3. Om Model 3 LR plugges inn i den nyeste superchargeren til Tesla,
Supercharger V3, så fylles det på hele 456 kilometer med rekkevidde.

Storesøster Tesla Model S, mer bestemt langdistanseversjonen
LR, fulgte nærmest med 386 kilometer, mens Porsche Taycan 4S fylte på med 372
kilometer.

Modellen som så langt i år er Norges mest populære nybil,
Audi e-tron, lader også raskt. Men både e-tron Sportback og e-tron 55 SUV har
et høyt forbruk som gjør at topplassen glipper.

‒ Dette viser at selv om en bil kan ta lading med høy
effekt, det vil si mange kilowatt, så er forbruket på bilen også viktig, mener
Sødal.

‒ Derfor er det lurt å ikke stirre seg blind på antall
kilowatt bilen maksimalt kan lade med, men også sjekke forbruket bilen har, understreker
han.

En annen som fortjener ros er Hyundai Kona, som også utmerket seg ved å rulle langt over oppgitt rekkevidde under den store elbil-testen (sjekk lenke nederst).

Det er store forskjeller på hvor mange kilometer du får ved
30 minutters lading, og bare blant de 10 beste skiller det over 200 kilometer.
Fra Model 3 og ned til varebilen Nissan e-NV 200 som var dårligst skilte det faktisk
hele 375 kilometer.

Her er de 10 elbilene som ladet mest kilometer med rekkevidde i løpet av 30 minutter, og sjekk ut hele oversikten hos NAF:

  • Tesla Model 3 LR – 456 kilometer
  • Tesla Model S LR – 386 kilometer
  • Porsche Taycan 4S – 372 kilometer
  • Audi e-tron Sportback – 343 kilometer
  • Audi e-tron 55 SUV – 319 kilometer
  • Hyundai Kona – 284 kilometer
  • Kia e-Niro – 266 kilometer rekkevidde
  • Tesla Model X LR – 264 kilometer
  • Kia e-Soul – 263 kilometer
  • Mercedes-Benz EQC – 262 kilometer

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter