Gammel favoritt på salgstoppen

Dagens Golf takker snart for seg, men det stopper ikke den store folkebilen fra å klatre helt til topps på de norske salgslistene. Men det generelle nybilsalget er fortsatt ikke friskmeldt.


Volkswagen Golf presenterte arvtakeren til selveste Bobla i
1974, og selv om den var populær i Norge allerede året etter slet den med å slå
seg helt til topps på salgsstatistikken. Det var rett og slett for mange tøffe
utfordrere.

Men internasjonalt ble den raskt en skikkelig hit, og
allerede i 1976 rullet Golf nummer én million ut av samlebåndet.

I Norge tok det skikkelig av da Volkswagen presenterte 3.
generasjon i 1991, og årene etter var den ustoppelig også i Norge.

Siden har Golf befestet seg som en av de aller mest populære modellene i Norge, og selv om rene elbiler har overtatt den øverste plassen på den norske salgslisten de siste årene har Golfen bitt godt fra seg.

I 2019 ble den kun slått av Tesla Model 3, og så langt i år
har den gitt Audi e-tron god kamp i konkurransen om å bli årets mest solgte bil.

I forrige måned kappet den forspranget til den rene elbilen ytterligere,
ettersom Golf som også kommer som en elbilversjon nok en gikk til topps på
salgslistene.

Ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken
(OFV) ble det registrert 724 nye Golfer i juni, og modellen grabbet til seg 6,5
prosent av markedsandelen.

Nærmest kom Hyundai Kona med 539 registreringer, mens Model
3 var den tredje mest populære med 527 biler. Audi e-tron falt ned til 6. plass
med 453 nyregistreringer, men så langt i 2020 har den fortsatt et godt forsprang.

Det er så langt registrert 5.618 e-tron, mens Golf er nummer
to på listen med 3.821 nybiler. Bak de to kjemper Kona og Nissan Leaf om 3.
plassen, hvor Kona står med 2.501 biler og Leaf med 2.428 registreringer.

Volkswagen var også junis mest registrerte merke med 1.367
biler, og Volvo, den store favoritten på 1970-tallet, var nest best med 1.266
biler. En tredje stor favoritt, Toyota, var nummer tre med 913 biler i juni.

Totalt halvveis ut i 2020 troner Volkswagen på toppen med
7.542 registreringer, etterfulgt av Audi med 6.125 og Toyota med 5.146.

Så hva med nybilsalget generelt?

Totalt viser tallene til OFV at det ble registrert 11.443
nye biler i juni, noe som er en nedgang på -25,5 prosent i forhold til samme
måned i fjor. Nullutslippsbilene, det vil si elbilene, endte opp med en
markedsandel på 44,1 prosent.

Totalt viser statistikken at korona-krisen har hatt en stor
innvirkning på nybilsalget det første halvåret, hvor det ble solgt 59.224
biler. Det er en nedgang på -24,3 sammenlignet med første halvår i 2019, mens
elbilandelen utgjorde 48,1 prosent av det totale nybilsalget.

‒ Når nybilsalget har gått ned med rundt en firedel i første
halvår, sammenlignet med 2019, så er det mye. Særlig når mange kanskje håpet på
en vekst. Men fallet kunne blitt enda høyere. Mange har satt nybilkjøpet på
vent, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Som direktøren sier kunne det vært mye verre, og Norge har
klart seg langt bedre enn andre europeiske land.

I Storbritannia stupte for eksempel nybilsalget i april med 97 prosent. Ja, smak på det tallet. Utrolig nok ble det solgt langt færre nybiler i Storbritannia enn i Norge den måneden ‒ 4.321 nybiler kontra 7.426 nybiler i Norge. Ganske så ellevilt.

Så ja, det kunne vært langt verre.

Så langt i år er det ikke overraskende bensin- og
dieselbilene som har hatt den største nedgangen, en trend vi har sett over en lengre
periode nå. Rene bensinbiler har falt med -53,4 prosent i 2020, rene
dieselbiler har falt med -42,9 prosent og rene hybrider med -37,5 prosent.

Elbilene har klarte seg brukbart i koronaperioden med et fall på -19 prosent, mens de store vinnerne det første halvåret er de ladbare hybridene som har skutt i været med 37,5 prosent.

Mange ser nå en slags vinn-vinn-situasjon med de ladbare hybridene, ettersom de fleste nye kan trille over 50 kilometer på ren elektrisk drift og fungerer dermed i prinsippet som en elbil i hverdagen. Dermed slipper de unna store drivstoffutgifter, de sparer lokalmiljøet og på samme tid har de en total rekkevidde som en bensinbil.

Når det gjelder Volkswagen er det ingen grunn til å tro at de ikke befester hegemoniet i tiden framover, for det tyske merket har ingen planer om å pensjonere Golfen. Den kommer nå som 8. generasjon, og Volkswagen garderer seg også med en egen helelektrisk «Golf-variant» som heter ID. 3 som også er på full fart inn på det norske markedet.

Så det kan bli mye Volkswagen på toppen av salgslistene også i tiden som kommer.

Les også:

Les mer om:

Nyheter