HjemElbilerNorge vil lage grønne batterier

Norge vil lage grønne batterier

Helelektriske biler og båter skåner lokalmiljøet for utslipp, men fortsatt er det mye utslipp rundt produksjonen. Nå vil Norge ha grønnere batterier, og ser til Sverige hvor et hardsatsende selskap allerede er godt i gang.

Det er lett å tro at elbiler er svært mye mer miljøvennlig enn «vanlige» biler, og sett fra et lokalt perspektiv er dette riktig. Men det er et par ting som taler mot elbilene også.

- Annonse -

Det ene er at elbiler med store batteripakker ofte er tyngre enn lignende biltyper med andre drivverk, og dermed sliter de mer på både bremser og dekk – noe som gir mer av de små og helsefarlige partiklene i luften.

Det andre er at det er knyttet mye utslipp til produksjonen av batteripakkene, så for å gjøre produksjonen mer bærekraftig må det tas grep rundt dette.

Dette har det svenske selskapet Northvolt for lengst innsett, og de akter å gjøre noe med dette.

Selskapet har nemlig ambisjoner om å lage verdens grønneste bilbatterier, og satte i gang med sitt store prosjekt allerede i 2016. Året etter kom planen om en «gigafabrikk» lokalisert i Skellefteå, og deretter har det bare ballet på seg.

- Annonse -

Både BMW-gruppen og Volkswagen-gruppen, to av de aller største i bilindustrien, har inngått samarbeid, og andre store selskaper som har sett verdien av hva Northvolt planlegger er blant annet Scania, ABB, Siemens og Stena.

Sammen med alle disse store selskapene har også midlene rullet inn, og nå har Northvolt også vokst seg ut av Sverige hvor de i tillegg til Skellefteå er på plass i Västerås og Stockholm. De har nå funnet veien til både Tyskland og Polen, og snart er de også representert i Fredrikstad.

For også Hydro har sett verdien av hva Northvolt holder på med, og investerte i selskapet allerede tilbake i 2019. Og nå tar aluminiumsselskapet samarbeid et hakk videre.

Sammen har de to etablert Hydro Volt, som skal bli en norsk resirkuleringssentral for elbilbatteri som skal ligge i Østfold noen mil unna svenskegrensa.

- Annonse -

Der skal et anlegg stå ferdig neste år, og sørge for at materialer i bilbatteriene blir gjenbrukt.

– Northvolt har satt et mål for 50 prosent av råvaren vår i 2030 kommer fra resirkulerte batterier. Samarbeidet med Hydro er en viktig brikke i puslespillet for å sikre en ekstern tilførsel av materiale før vi begynner å motta våre egne batterier, sier Emma Nehrenheim i Northvolt.

Hun tenker selvsagt på at Norge er den europeiske elbilhovedstaden, og de eldste elbilene her bikker nå 10 år.

Men den norske ambisjonen strekker seg langt over elbiler, for Norge skal også føre an når det kommer til en grønnere skipsfart og legge om til en mer miljømessig busstransport. Det vil gi en voldsom oppgang i antall batteripakker, og det kan bli et problem.

Innovasjon Norge tar nå grep, og gjennom selskapet Invest In Norway inviterer de nå en rekke tungvektere til et seminar hvor denne problematikken står på agendaen.

Webinaret tar utgangspunktet i hvordan de nordiske landene kan samarbeide om å levere alle delene av batteriproduksjon slik at det blir en komplett verdikjede – fra utvinning av råmaterialene til celleproduksjon og montering av hele batteripakker til biler, busser og skip.

Statsminister Erna Solberg åpner tirsdagens arrangement, og visepresidenten i Europakommisjonen, Maros Sefcovic innleder. Han er tungt inne i EUs grønne satsing Green Deal. Olje- og energiminister Tina Bru skal også gi sin vurdering av mulighetene innenfor batterier som næring i Norge.

– Norge har den høyeste andelen elektriske biler og en stadig voksene flåte av elektrifiserte ferger og skip i kysttrafikk. Det gir gode forutsetninger for å bygge opp en ny næring med kunder i store deler av verden og arbeidsplasser i Norge, sier Nora Rosenberg Grobæk, ansvarlig for arbeidet med batterinæringen i Invest In Norway.

– Godt samarbeid med våre nordiske naboer vil kunne gjøre det mulig å få på plass hele verdikjeden, om ikke i Norge alene, så i Norden, legger hun til.

I tillegg til Hydro Volt er også tre andre prosjekter rundt bilbatterier på norsk jord planlagt, og disse står Beyonder, Freyr og Morrow Batteries bak. Sammen med Nortvolt er alle disse på plass under seminaret.

Sett over livssyklusen er norske elbiler langt renere enn de i resten av Europa, ettersom disse lades opp gjennom fornybar energi.

Norge med sin 98 prosent grønne elektrisitet er dermed godt egnet for å bygge bilbatterier, og i tillegg raffinerer norske bedrifter aluminium, silisium og grafitt som brukes i batterier. Dette gjelder også nikkel og kobber, ja, til og med den utskjelte kobolten som ofte produseres under svært dårlige forhold i Afrika finnes i Norge.

Slik ser det elektriske drivverket i nye BMW-modeller ut.

Med hjelp av Norge skal altså nye elbiler bli enda grønnere.

– Norske klyngemiljøer er verdensledende på kompetanse om gjenbruk og resirkulering. Dermed kan Norge og Norden ta en posisjon som stor batteriprodusent med lite klimaavtrykk, understreker Rosenberg Grobæk.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her