Annonse
Hjem Elbiler Norge vil lage grønne batterier

Norge vil lage grønne batterier

Helelektriske biler og båter skåner lokalmiljøet for utslipp, men fortsatt er det mye utslipp rundt produksjonen. Nå vil Norge ha grønnere batterier, og ser til Sverige hvor et hardsatsende selskap allerede er godt i gang.

Det er lett å tro at elbiler er svært mye mer miljøvennlig enn «vanlige» biler, og sett fra et lokalt perspektiv er dette riktig. Men det er et par ting som taler mot elbilene også.

Det ene er at elbiler med store batteripakker ofte er tyngre enn lignende biltyper med andre drivverk, og dermed sliter de mer på både bremser og dekk – noe som gir mer av de små og helsefarlige partiklene i luften.

Det andre er at det er knyttet mye utslipp til produksjonen av batteripakkene, så for å gjøre produksjonen mer bærekraftig må det tas grep rundt dette.

Dette har det svenske selskapet Northvolt for lengst innsett, og de akter å gjøre noe med dette.

Saken fortsetter under Annonsen

Selskapet har nemlig ambisjoner om å lage verdens grønneste bilbatterier, og satte i gang med sitt store prosjekt allerede i 2016. Året etter kom planen om en «gigafabrikk» lokalisert i Skellefteå, og deretter har det bare ballet på seg.

Både BMW-gruppen og Volkswagen-gruppen, to av de aller største i bilindustrien, har inngått samarbeid, og andre store selskaper som har sett verdien av hva Northvolt planlegger er blant annet Scania, ABB, Siemens og Stena.

Sammen med alle disse store selskapene har også midlene rullet inn, og nå har Northvolt også vokst seg ut av Sverige hvor de i tillegg til Skellefteå er på plass i Västerås og Stockholm. De har nå funnet veien til både Tyskland og Polen, og snart er de også representert i Fredrikstad.

For også Hydro har sett verdien av hva Northvolt holder på med, og investerte i selskapet allerede tilbake i 2019. Og nå tar aluminiumsselskapet samarbeid et hakk videre.

Sammen har de to etablert Hydro Volt, som skal bli en norsk resirkuleringssentral for elbilbatteri som skal ligge i Østfold noen mil unna svenskegrensa.

Der skal et anlegg stå ferdig neste år, og sørge for at materialer i bilbatteriene blir gjenbrukt.

– Northvolt har satt et mål for 50 prosent av råvaren vår i 2030 kommer fra resirkulerte batterier. Samarbeidet med Hydro er en viktig brikke i puslespillet for å sikre en ekstern tilførsel av materiale før vi begynner å motta våre egne batterier, sier Emma Nehrenheim i Northvolt.

Hun tenker selvsagt på at Norge er den europeiske elbilhovedstaden, og de eldste elbilene her bikker nå 10 år.

Men den norske ambisjonen strekker seg langt over elbiler, for Norge skal også føre an når det kommer til en grønnere skipsfart og legge om til en mer miljømessig busstransport. Det vil gi en voldsom oppgang i antall batteripakker, og det kan bli et problem.

Innovasjon Norge tar nå grep, og gjennom selskapet Invest In Norway inviterer de nå en rekke tungvektere til et seminar hvor denne problematikken står på agendaen.

Webinaret tar utgangspunktet i hvordan de nordiske landene kan samarbeide om å levere alle delene av batteriproduksjon slik at det blir en komplett verdikjede – fra utvinning av råmaterialene til celleproduksjon og montering av hele batteripakker til biler, busser og skip.

Statsminister Erna Solberg åpner tirsdagens arrangement, og visepresidenten i Europakommisjonen, Maros Sefcovic innleder. Han er tungt inne i EUs grønne satsing Green Deal. Olje- og energiminister Tina Bru skal også gi sin vurdering av mulighetene innenfor batterier som næring i Norge.

– Norge har den høyeste andelen elektriske biler og en stadig voksene flåte av elektrifiserte ferger og skip i kysttrafikk. Det gir gode forutsetninger for å bygge opp en ny næring med kunder i store deler av verden og arbeidsplasser i Norge, sier Nora Rosenberg Grobæk, ansvarlig for arbeidet med batterinæringen i Invest In Norway.

– Godt samarbeid med våre nordiske naboer vil kunne gjøre det mulig å få på plass hele verdikjeden, om ikke i Norge alene, så i Norden, legger hun til.

I tillegg til Hydro Volt er også tre andre prosjekter rundt bilbatterier på norsk jord planlagt, og disse står Beyonder, Freyr og Morrow Batteries bak. Sammen med Nortvolt er alle disse på plass under seminaret.

Sett over livssyklusen er norske elbiler langt renere enn de i resten av Europa, ettersom disse lades opp gjennom fornybar energi.

Norge med sin 98 prosent grønne elektrisitet er dermed godt egnet for å bygge bilbatterier, og i tillegg raffinerer norske bedrifter aluminium, silisium og grafitt som brukes i batterier. Dette gjelder også nikkel og kobber, ja, til og med den utskjelte kobolten som ofte produseres under svært dårlige forhold i Afrika finnes i Norge.

Slik ser det elektriske drivverket i nye BMW-modeller ut.

Med hjelp av Norge skal altså nye elbiler bli enda grønnere.

– Norske klyngemiljøer er verdensledende på kompetanse om gjenbruk og resirkulering. Dermed kan Norge og Norden ta en posisjon som stor batteriprodusent med lite klimaavtrykk, understreker Rosenberg Grobæk.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,817FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker