Norge vil lage grønne batterier

Helelektriske biler og båter skåner lokalmiljøet for utslipp, men fortsatt er det mye utslipp rundt produksjonen. Nå vil Norge ha grønnere batterier, og ser til Sverige hvor et hardsatsende selskap allerede er godt i gang.


Det er lett å tro at elbiler er svært mye mer miljøvennlig
enn «vanlige» biler, og sett fra et lokalt perspektiv er dette riktig. Men det
er et par ting som taler mot elbilene også.

Det ene er at elbiler med store batteripakker ofte er tyngre
enn lignende biltyper med andre drivverk, og dermed sliter de mer på både
bremser og dekk – noe som gir mer av de små og helsefarlige partiklene i luften.

Det andre er at det er knyttet mye utslipp til produksjonen
av batteripakkene, så for å gjøre produksjonen mer bærekraftig må det tas grep
rundt dette.

Dette har det svenske selskapet Northvolt for lengst
innsett, og de akter å gjøre noe med dette.

Selskapet har nemlig ambisjoner om å lage verdens grønneste
bilbatterier, og satte i gang med sitt store prosjekt allerede i 2016. Året
etter kom planen om en «gigafabrikk» lokalisert i Skellefteå, og deretter har
det bare ballet på seg.

Både BMW-gruppen og Volkswagen-gruppen, to av de aller største i bilindustrien, har inngått samarbeid, og andre store selskaper som har sett verdien av hva Northvolt planlegger er blant annet Scania, ABB, Siemens og Stena.

Sammen med alle disse store selskapene har også midlene rullet inn, og nå har Northvolt også vokst seg ut av Sverige hvor de i tillegg til Skellefteå er på plass i Västerås og Stockholm. De har nå funnet veien til både Tyskland og Polen, og snart er de også representert i Fredrikstad.

For også Hydro har sett verdien av hva Northvolt holder på
med, og investerte i selskapet allerede tilbake i 2019. Og nå tar
aluminiumsselskapet samarbeid et hakk videre.

Sammen har de to etablert Hydro Volt, som skal bli en norsk resirkuleringssentral
for elbilbatteri som skal ligge i Østfold noen mil unna svenskegrensa.

Der skal et anlegg stå ferdig neste år, og sørge for at materialer
i bilbatteriene blir gjenbrukt.

– Northvolt har satt et mål for 50 prosent av råvaren vår i
2030 kommer fra resirkulerte batterier. Samarbeidet med Hydro er en viktig
brikke i puslespillet for å sikre en ekstern tilførsel av materiale før vi
begynner å motta våre egne batterier, sier Emma Nehrenheim i Northvolt.

Hun tenker selvsagt på at Norge er den europeiske
elbilhovedstaden, og de eldste elbilene her bikker nå 10 år.

Men den norske ambisjonen strekker seg langt over elbiler,
for Norge skal også føre an når det kommer til en grønnere skipsfart og legge
om til en mer miljømessig busstransport. Det vil gi en voldsom oppgang i antall
batteripakker, og det kan bli et problem.

Innovasjon Norge tar nå grep, og gjennom selskapet Invest In
Norway inviterer de nå en rekke tungvektere til et seminar hvor denne
problematikken står på agendaen.

Webinaret tar utgangspunktet i hvordan de nordiske landene
kan samarbeide om å levere alle delene av batteriproduksjon slik at det blir en
komplett verdikjede – fra utvinning av råmaterialene til celleproduksjon og
montering av hele batteripakker til biler, busser og skip.

Statsminister Erna Solberg åpner tirsdagens arrangement, og
visepresidenten i Europakommisjonen, Maros Sefcovic innleder. Han er tungt inne
i EUs grønne satsing Green Deal. Olje- og energiminister Tina Bru skal også gi sin
vurdering av mulighetene innenfor batterier som næring i Norge.

– Norge har den høyeste andelen elektriske biler og en
stadig voksene flåte av elektrifiserte ferger og skip i kysttrafikk. Det gir
gode forutsetninger for å bygge opp en ny næring med kunder i store deler av
verden og arbeidsplasser i Norge, sier Nora Rosenberg Grobæk, ansvarlig for
arbeidet med batterinæringen i Invest In Norway.

– Godt samarbeid med våre nordiske naboer vil kunne gjøre
det mulig å få på plass hele verdikjeden, om ikke i Norge alene, så i Norden, legger
hun til.

I tillegg til Hydro Volt er også tre andre prosjekter rundt bilbatterier på norsk jord planlagt, og disse står Beyonder, Freyr og Morrow Batteries bak. Sammen med Nortvolt er alle disse på plass under seminaret.

Sett over livssyklusen er norske elbiler langt renere enn de
i resten av Europa, ettersom disse lades opp gjennom fornybar energi.

Norge med sin 98 prosent grønne elektrisitet er dermed godt egnet for å bygge bilbatterier, og i tillegg raffinerer norske bedrifter aluminium, silisium og grafitt som brukes i batterier. Dette gjelder også nikkel og kobber, ja, til og med den utskjelte kobolten som ofte produseres under svært dårlige forhold i Afrika finnes i Norge.

Med hjelp av Norge skal altså nye elbiler bli enda grønnere.

– Norske klyngemiljøer er verdensledende på kompetanse om gjenbruk og resirkulering. Dermed kan Norge og Norden ta en posisjon som stor batteriprodusent med lite klimaavtrykk, understreker Rosenberg Grobæk.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter