Versting-utgavene av Audi e-tron er her

Da Audi startet utviklingen av verstingutgaven til e-tron var de så seriøse at de utviklet et elektrisk drivverk med tre motorer. Audi e-tron S blir dermed verdens første med en trippel-motor.


Ok, dilemmaet er følgende. Sportsbiler har en klassisk mekanisk
differensial som skal sørge for enda bedre grep, så hvordan overfører man dette
til hypermoderne elbiler?

Jo, Audi har tatt den fremre motoren fra e-tron 55 og flyttet
den bak, og tatt motoren bak og satt den framme. Og for å gjøre ting skikkelig seriøst
har de like godt satt to like motorer bak med individuelle tilpasninger, slik
at en Audi e-tron S faktisk kan skryte av tre elektriske motorer.

Videre har de løst oppgaven ved at drivlinjen ved ordinær
drift kun benytter seg av motorene bak, og den foran er dermed uten spenning.
Men kreves det mer fremdrift er denne klar til innsats, og kobles til i løpet
av millisekunder.

Og for å optimalisere drivverket ytterligere har Audi utviklet
noe som kalles «torque vectoring», en slags dreiemoment-utveksling som sørger for
optimalt drivkraft for hjulene. Det åpner blant annet for å regulere kraften
mellom et hjul som for eksempel står på isen og et som står på asfalten, slik
hjulet med grepet faktisk er det som også får dreiemomentet. Ja, smart

Dette er altså en slags moderne utgave av differensialen, og
begrepet «quattro» som Audi innførte for rundt 40 år siden har altså blitt
løftet inn i framtiden.

Resultatet av det hele er ifølge Audi «en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter».

Det er altså dette de to nye sportslige e-tron-utgavene byr
på.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og
Audi e-tron Sportback S, sier Elin Sinvervo, Direktør for Audi Norge i Harald
A. Møller.

‒ Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske
markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere. Vi
kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at
kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener
alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er
versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra,
sier Sinvervo.

Men det er selvsagt ikke bare firehjulsdrift som gjelder når
Audi slår til med sportslige utgaver av e-tron. Sike biler må også ha kraft som
kan sendes til drivverket.

I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med
hele 503 hk (370 kW) og et dreiemoment på 973 Nm. 0-100 km/t tar 4,5 sekunder,
og toppfarten er satt til 210 km/t.

Batteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto),
noe som gir en rekkevidde på opptil 350 kilometer.

Audi har også tittet under bilen, og tunet understellet
ytterligere slik at bilene skal få enda mer sportslig preg. Dette kan stilles
inn på sju måter via «Audi drive select». Innstillingene endrer blant annet høyden
på det adaptive sportsunderstellet, og fjæringen kan variere bakkeklaringen med
opptil 76 mm.

Den sportslige karakteren understrekes ytterligere av en
progressiv styring, som blir mer direkte jo mer utslag styret har.

Audi har også endret designet noe, og S-utgavene har blant
annet 5 centimeter bredere skjermer og oppgraderte front- og hekkfangere, og de
har også fokusert på aerodynamikk hvor bilene kommer med luftinntak som holdes
lukket lengst mulig for best mulig luftstrøm rundt bilen.

En annen nyhet er at S-modellene kan bestilles med digitale
Matrix LED-lys, en nyvinning for første gang i serieproduksjon.

Dette er smarte lykter som deler lyset i små piksler, og kan
reguleres svært presist. Dette åpner for nye funksjoner som fil- og
orienteringslys, hvor lyset kan vise vei i trange passasjer ved å vise bilens eksakte
plassering og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten.

I tillegg kan de smarte frontlyktene prosjektere små,
digitale lysshow når føreren setter seg inn i bilen eller forlater den.

Det hele rundes av med 20-tommers felger som standard, men
selvfølgelig byr også Audi på større hjul enn dette for de som ønsker det.

På innsiden har Audi satt inn det meste av nyvinninger,
inkludert den siste utgaven av infotainmentsystemet kalt MIB 3 i den virtuelle
cockpiten. Og ja, det er selvsagt sportsseter, Alcantara-skinn og et multifunksjonelt
ratt med paddler.

Audi Norge åpner for salg av de to spreke modellversjonene i
løpet av sommeren, og satser på å ha de aller første bilene med norske skilt på
veiene før vi går inn i 2021.

Pris? Audi e-tron 60 S starter på 842.000 kroner, mens Audi
e-tron 60 S Sportback har en utgangspris på 864.000 kroner.

Her er bilder av de spreke søstrene i den stadig voksende e-tron-familien:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter