- Annonse -
HjemElbilerVersting-utgavene av Audi e-tron er her

Versting-utgavene av Audi e-tron er her

Da Audi startet utviklingen av verstingutgaven til e-tron var de så seriøse at de utviklet et elektrisk drivverk med tre motorer. Audi e-tron S blir dermed verdens første med en trippel-motor.

Ok, dilemmaet er følgende. Sportsbiler har en klassisk mekanisk differensial som skal sørge for enda bedre grep, så hvordan overfører man dette til hypermoderne elbiler?

- Annonse -

Jo, Audi har tatt den fremre motoren fra e-tron 55 og flyttet den bak, og tatt motoren bak og satt den framme. Og for å gjøre ting skikkelig seriøst har de like godt satt to like motorer bak med individuelle tilpasninger, slik at en Audi e-tron S faktisk kan skryte av tre elektriske motorer.

Videre har de løst oppgaven ved at drivlinjen ved ordinær drift kun benytter seg av motorene bak, og den foran er dermed uten spenning. Men kreves det mer fremdrift er denne klar til innsats, og kobles til i løpet av millisekunder.

Og for å optimalisere drivverket ytterligere har Audi utviklet noe som kalles «torque vectoring», en slags dreiemoment-utveksling som sørger for optimalt drivkraft for hjulene. Det åpner blant annet for å regulere kraften mellom et hjul som for eksempel står på isen og et som står på asfalten, slik hjulet med grepet faktisk er det som også får dreiemomentet. Ja, smart

Dette er altså en slags moderne utgave av differensialen, og begrepet «quattro» som Audi innførte for rundt 40 år siden har altså blitt løftet inn i framtiden.

- Annonse -

Resultatet av det hele er ifølge Audi «en agil kjøre- og styrerespons, høyere sikkerhet, men også mulighet for høyere kurvehastigheter».

Det er altså dette de to nye sportslige e-tron-utgavene byr på.

– Vi har gledet oss lenge til å lansere Audi e-tron S og Audi e-tron Sportback S, sier Elin Sinvervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

‒ Audi e-tron har blitt tatt veldig godt imot på det norske markedet, og med to nye modeller er e-tron-porteføljen utvidet ytterligere. Vi kan nå tilby totalt seks versjoner av Audi e-tron, samtidig som vi vet at kommer flere elektriske modeller i løpet av neste år. Dette viser at Audi mener alvor med sin elektriske offensiv. S-modellene kommer med tre motorer og er versting-utgaven for de som ønsker en Audi e-tron som har det lille ekstra, sier Sinvervo.

- Annonse -

Men det er selvsagt ikke bare firehjulsdrift som gjelder når Audi slår til med sportslige utgaver av e-tron. Sike biler må også ha kraft som kan sendes til drivverket.

I S-modus leverer de boost-ytelser i åtte sekunder – med hele 503 hk (370 kW) og et dreiemoment på 973 Nm. 0-100 km/t tar 4,5 sekunder, og toppfarten er satt til 210 km/t.

Batteriet har en bruttokapasitet på 95 kWh (86 kWh netto), noe som gir en rekkevidde på opptil 350 kilometer.

Audi har også tittet under bilen, og tunet understellet ytterligere slik at bilene skal få enda mer sportslig preg. Dette kan stilles inn på sju måter via «Audi drive select». Innstillingene endrer blant annet høyden på det adaptive sportsunderstellet, og fjæringen kan variere bakkeklaringen med opptil 76 mm.

Den sportslige karakteren understrekes ytterligere av en progressiv styring, som blir mer direkte jo mer utslag styret har.

Audi har også endret designet noe, og S-utgavene har blant annet 5 centimeter bredere skjermer og oppgraderte front- og hekkfangere, og de har også fokusert på aerodynamikk hvor bilene kommer med luftinntak som holdes lukket lengst mulig for best mulig luftstrøm rundt bilen.

En annen nyhet er at S-modellene kan bestilles med digitale Matrix LED-lys, en nyvinning for første gang i serieproduksjon.

Dette er smarte lykter som deler lyset i små piksler, og kan reguleres svært presist. Dette åpner for nye funksjoner som fil- og orienteringslys, hvor lyset kan vise vei i trange passasjer ved å vise bilens eksakte plassering og dermed hjelpe føreren til å holde seg helt i midten.

I tillegg kan de smarte frontlyktene prosjektere små, digitale lysshow når føreren setter seg inn i bilen eller forlater den.

Det hele rundes av med 20-tommers felger som standard, men selvfølgelig byr også Audi på større hjul enn dette for de som ønsker det.

På innsiden har Audi satt inn det meste av nyvinninger, inkludert den siste utgaven av infotainmentsystemet kalt MIB 3 i den virtuelle cockpiten. Og ja, det er selvsagt sportsseter, Alcantara-skinn og et multifunksjonelt ratt med paddler.

Audi Norge åpner for salg av de to spreke modellversjonene i løpet av sommeren, og satser på å ha de aller første bilene med norske skilt på veiene før vi går inn i 2021.

Pris? Audi e-tron 60 S starter på 842.000 kroner, mens Audi e-tron 60 S Sportback har en utgangspris på 864.000 kroner.

Her er bilder av de spreke søstrene i den stadig voksende e-tron-familien:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...
NAF er bekymret for at folk mister tiltroen til politikerne. (Fotos: NAF)

Handlingslammelsen: ‒ Folk mister tiltroen til politikere

Bilistene opplever store prisøkninger på strøm og drivstoff. Og matvarer. Men de styrende politikerne virker handlingslammet. Det bekymrer NAF. Det...
Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. (Fotos: Volvo Trucks)

Planlegger batterifabrikk i Sverige

Volvo vil møte en stadig økende etterspørsel av el-lastebiler med å etablere et storskala produksjonsanlegg for battericeller i Sverige. Volvo...
Denne robot-hunden fra Hyundai er på besøk i Oslo. (Fotos: Hyundai)

Hyundais robot-hund har funnet veien til Norway Cup

Ingen fare, robothunden Spot verken glefser eller bjeffer! Den finnes mange veier til Rom, og det finnes mange veier til...
Lamborghini har lagt bal seg tidenes halvår, og lar seg ikke affisere av kriser som rir bilindustrien. (Fotos: Lamborghini)

Leveringstrøbbel? Tja, ikke hos Lamborghini

Det er tre ting som er viktig for et bilmerke; salg, omsetning og lønnsomhet. Alle tre bydde på nye...
Volkswagen ID.4 var den mest populære elbilen i Sverige i juli, viser registrerings-statistikken. (Fotos: Volkswagen)

Elbilene forbi bensinbilene i Sverige

Bensinbilene holdt stand mot elbilene når det kommer til svenske nybilsalget i juli, men det var så vidt. Elbilene...
Alpine vil gjerne at talentet Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso i formel 1, men den australske føreren er foreløpig ikke helt enig i nettopp det. (Fotos: Alpine)

Silly Sesaon i formel 1 når nye høyder

Alpine sier at reservefører Oscar Piastri erstatter Fernando Alonso som førstefører neste sesong. Problemet? Racerføreren selv nekter plent for...
ABT har kastet seg over villdyret Audi RS 3, og gjort det om, i dette tilfellet, til et grønt beist. (Fotos: ABT Sportline)

Et grønt beist av en RS 3

ABT har kastet seg over råskinnet Audi RS 3, for ja, hvorfor ikke? For rundt ett år siden skjedde det...
Sjekk denne utgaven av Porsche 911 993-serien! (Fotos: Paul Stephens)

Et kunstverk av en Porsche 911

Lettere, sterkere, renere linjer. Det var stikkordene da Paul Stephens skulle gjøre den siste luftavkjølte 911-modellen, 993-versjonen, om til...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her