Ja, vi vet (nesten) hvordan Nissans nye elbil ser ut

Nissan, merket bak den tidligere elektriske bestselgeren Leaf, har en svært så spennende elbil på gang. Den er ikke vist fram ennå, men allerede nå vet vi hvordan den ser ut ‒ sånn omtrent.


Ariya Concept ble vist fram i fjor.

Dette konseptet byr på mange egenskaper som haker av viktige bokser, som at den er en høyreist og kompakt SUV, den har firehjulstrekk, er kraftfull, har mange førerassistenter, og ikke minst er den helelektrisk.

Det høres ut som en drøm for nordmenn, men som navnet avslører er dette kun et konsept. Og det kan bety to ting; at den aldri finner veien til produksjon, eller at den kommer til å bli svært så forskjellig når produksjonsmodellen faktisk kommer.

Men for Nissans del kan det også bety en tredje ting. Eller,
riktigere, det betyr mest sannsynlig en tredje ting.

I likhet med alle de andre store produsentene lager også
Nissan mange konseptmodeller, og blant de mer kjente finner vi Gripz Concept og
IDS Concept fra 2015. Du kjenner kanskje ikke navnene, men du vet ganske
sikkert hvilke biler det er snakk om.

For begge disse vist fram under henholdsvis Frankfurt Motor Show
og Tokyo Motor Show har funnet veien videre til serieproduksjon, og er i dag to
meget kjente modeller.

Juke ble første gang introdusert i 2009, og gjorde seg raskt
bemerket med en styling og design som skilte den fra den generelle hopen. Var
volumet på nivå 9 da Juke ble introdusert, skrudde Nissan det opp til nivå 11
da Gripz Concept ble vist fram. Crossoverens oppsiktsvekkende utvendig design
var gjort i Europa, mens de japanske interiørarkitektene tok seg av innsiden.

Fire år senere ble 2. generasjon av Juke lansert, og som du har
skjønt var dette faktisk konseptet som ble vist fram i 2015.

Så hvor mye var forandret? Ikke veldig mye, for sjekk dette:

En kanskje enda viktigere modell er Leaf, elbilen som ble
lansert i 2010. Den gikk umiddelbart bort og ble kåret til både årets bil i Europa
og årets bil i verden, den aller tyngste prisen en ny bil kan få.

Leaf ble så populær at den var verdens mestselgende elbil
fram til Tesla Model 3 passerte den tidligere i år.

Nissan fikk selvsagt med seg suksessen, og begynte raskt på
en ny modell.

Det resulterte i konseptet IDS Concept, en bil med et langt
skarpere design enn den daværende Leaf.

To år senere kom det endelige resultatet av IDS, nemlig 2.
generasjon av Leaf.

Så lik er IDS og Leaf anno 2017:

Under fjorårets Tokyo Motor Show var Nissan klar til å ta
det neste steget. De har altså elbilen Leaf, el-varebilen e-NV200 og
e-Power-modellene Note og Serena.

Det neste blir en helelektrisk og kompakt SUV, og konseptet
som viser vei heter altså Ariya Concept.

Og denne har skikkelig dårlig tid, for bare året etter at den
ble vist fram kommer versjonen som skal inn i serieproduksjon.

I august vil Nissan vise fram sin nye elbil, og vi trenger
ikke å fundere så veldig mye over hvordan den faktisk kommer til å se ut.

Det avslører konseptet, som under er sammenlignet med et mørklagt
bilde av produksjonsmodellen. Som vi ser av de få detaljene som vises av
produksjonsbilen ser de ganske så like ut.

Så ja, vi vet allerede hvordan Nissans nye elbil ser ut. Vel, nesten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter