Slik ser Opels nye elbil ut

Nye Mokka viser Opels framtid, og nå vet vi hvordan den ser ut.


Det begynner faktisk å bli noen år siden Opel lansert en
helt ny og lovende modell, nemlig bilen Mokka tilbake i 2012 ‒ en SUV som
skulle dykke ned i det hete markedet for kompakte SUV-modeller.

Bilen var 4,27 meter lang, og fikk også en X i navnet for å
vise at dette var en skikkelig tøffing til tross for sin ganske lille størrelse.

Men tiden går fort, og Mokka X er ikke like het som den var
for åtte år siden. Og det har Opel tatt konsekvensen av, og valget om å gjøre Mokka
ny var neppe det vanskeligste sjefene i det tyske merket har tatt.

Opel hører nemlig hjemme i den franske PSA-gruppen, og de
har laget en helt ny plattform som er det reneste bil-klekkeriet.

Den moderne plattformen for kompakte modeller kalt CMP har
allerede ført til nye biler som DS3 Crossback, Peugeot 208, Peugeot 2008 og Opel
Corsa, og alle disse har også utgaver som er rene elbiler. CMP åpner for å
bygge biler på en moderne måte med korte overheng, og legger til rette for
elektriske drivverk og moderne teknologi.

Det kommer selvsagt nye Mokka Electric til gode, som har en
masse ny teknologi og førerassistenter.

Takket være CMP har Opel slanket bort 120 kilo og kuttet
lengden med 12,5 centimeter, og ja, de har også droppet X’en i navnet.

Med sine 4,15 meter er den nå kortere enn biler som Audi Q2
og Volkswagen T-Roc, og vil dermed passe veldig godt i trange byer og for de
som sliter litt mer enn snittet med lukeparkering.

Bakerst har Opel ryddet plass til 350 liter med bagasje, og
innvendig er plassen ivaretatt ettersom overhenget foran forhjulene og bak bakhjulene
er redusert med over 6 centimeter både foran og bak.

Dette er altså en elbil, og ikke overaskende har det elektriske drivverket de samme tekniske spesifikasjonene som de andre elbilene som er klekket ut av CMP-plattformen.

Det betyr en elmotor med 136 hestekrefter og 260 Nm, og et
batteri på 50 kWh med en rekkevidde på 322 kilometer.

Ladingen støtter en fart på 100 kW, og det betyr at 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. Opel åpner også for en ombordlader på 11 kW, slik at ladingen hjemme ikke tar altfor lang tid.

Det er også tre kjøremoduser som sørger for de optimale
innstillingene, Normal, Eco og Sport. Sistnevnte sørger for økt respons og mer
sportslig dynamikk, mens Eco sørger for optimalisert rekkevidde.

Og som de som kjenner dagens Mokka kanskje allerede har
sett, byr også den nye generasjonen på et nytt design. Opel gjør seg nemlig
klar for framtiden med noe de kaller Vizor, og visiret, eller fronten om du
vil, på nye Mokka viser det «progressive ansiktet», som Opel selv sier.

Frontdesignet inkluderer en svært tydelig «blitz», og det
hele rammes inn av Matrix-lysene og kjørelysene med den kjente vingesignaturen.
Og et slikt design vil du kjenne igjen hos kommende Opel-modeller i årene framover.

‒ Nye Opel Mokka viser hvordan fremtiden til Opels
designspråk vil se ut. De kombinerer tysk moderne design med et klart og
tydelig brukergrensesnitt, sier designsjef hos Opel, Mark Adams.

Når det gjelder teknologi og førerassistenter følger selvsagt
også nye Mokka med i tiden, og er utstyrt med ting som man kanskje skulle tro
var forbeholdt litt dyrere modeller.

Bilen er blant annet utstyrt med adaptiv cruise-kontroll med
kø-funksjon, noe som gjør at bilen selv følger etter køen ‒ gull! Den
kommer også med automatisk filholder som holder den midt i kjørebanen, og et
nytt infosystem er vendt litt mot føreren og støtter både Apple CarPlay og
Android Auto.

Og ja, nye Mokka støtter også trådløs lading av mobilen!

Den kommer også med Opel Pure Panel, et heldigitalt
grensesnitt som har fokus på å vise viktigste funksjonene slik at det blir
minimalt med trykking på skjermen under kjøringen.

Nye Mokka går nå inn i produksjon, og er ventet til Norge i
starten av 2021.

‒ Dette er Opels framtid, og vi gleder oss stort til å få
denne bilen til Norge, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O.
Steen.

Slik ser den ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter