Lille, rare Panda bikker 40

Kult-helten Fiat Panda runder 40 år, og vi feirer med et gjensyn med noen rare og morsomme versjoner.


Tro det eller ei, men Fiat Panda ble kåret til årets bil i
Europa i 2004. Jepp. Men da var den allerede i 2. generasjon.

Vi vet at Fiat har sin lille bybil i 500, så hva skulle de
med en Panda? Vel, faktisk ble Fiat 500 satt til å hvile i 1976, så Fiat
trengte en ny volumselger.

De gikk, for første gang i historien, til et eksternt selskap.
Italdesign var allerede den gang berømt for å designe om daværende modeller, og
i de fleste tilfellene kastet de seg over de mer sportslige utgaver fra for
eksempel Ferrari og Maserati.

Fiat ga det italienske selskapet oppdraget med å designe en
ny, 3-dørs bil med fem sitteplasser, og i løpet av et par uker i 1976 hadde de
klart et design for en praktisk bil de kalte Zero.

Fire år etter var bilen klar for produksjon, og Fiat kunne
stolt vise fram en ny modell kalt Panda med 45 hk og en prislapp som de fleste
hadde råd til.

Og som vi vet er pandaene svært så sjarmerende, og Fiats Panda
var intet unntak.

Fiat kastet ikke bort noe særlig tid, og allerede i 1983
kunne de tilby en Panda også med firehjulstrekk og 48 hk. Jøss!

Det kom ytterligere ansiktsløftinger i 1986 og 1991, før 2. generasjon
dukket opp i februar 2003. Denne sørget for fornyet salgsfart, spesielt med
tanke på at den nå også var tilgjengelig med fem dører, og allerede i 2011 rullet
bil nummer 2 million av denne generasjonen ut av fabrikken.

Bilen var faktisk så imponerende at den ble stemt fram som
årets bil i Europa i 2004, så det vitner om kvalitet og kjøreglede.

Denne generasjonen bød også på en skikkelig sportslig versjon, nemlig en med 100 hk presentert i 2006. Faktisk var Fiat så fornøyd med denne at de like godt laget en Dakar-bil med 105 hk også, bygd på en aluminium-plattform med 4x4, difflås og andre ting som fikk den over ørkenlandskapet i 2007.

Den 3. og nåværende generasjon ble lansert under Frankfurt
Motor Show i september 2011, og befant seg da mellom den relanserte Fiat 500 og
den litt større Fiat Punto.

Pandaen tok sitt foreløpig siste skritt tidligere i år da
den også ble tilgjengelig som Panda Hybrid, da med et mildhybridsystem som skal
ta ned forbruket.

Fiat Panda har altså rukket å bli 40 år, og er det en bil vi
tåler 40 bilder av så er det dette sjarmtrollet.

Så sjekk ut den lille klassikeren her, inkludert noen svært så spesielle utgaver.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter