Her er «framtidsbilen»

Nathalie er en svært spesiell bil som kombinerer egenskapene til elbiler, hydrogenbiler og bensinbiler.


Roland Gumpert tror rett og slett at den bilen de
presenterte torsdag er et nytt kapitel i bilhistorien.

‒ Ideen min var en elbil som ikke stoppet når batteriet var
tomt, sier han.

‒ I dag presenterer vi verdens første serieproduksjonsbil
med en metanolbrenselcelle som ikke er avhengig av ladestasjoner eller
spesielle hydrogenfyllestasjoner, sier den administrerende direktøren.

Javel, det er ikke en elbil, ikke en hydrogenbil og ikke en
bensinbil. Så hva er dette for noe?

Det er åpenbart en sportslig bil, noe designet avslører. Sportscoupén
har fire elmotorer og er firehjulsdrevet, og er lynrask. Den klarer 0-100 km/t
på 2,5 sekunder, og toppfarten er satt til akkurat 300 km/t. Og den har to
synkroniserte 2-trinns girkasser.

Men det er altså ikke en bensinbil eller en elbil.

De kloke hodene bak merket har utviklet en løsning som
inkluderer en 15 kWh brenselcelle som bruker metanol som drivstoff som produserer
hydrogen, og dette konverteres om til elektrisitet som driver bilen. Batterikapasitet
er oppgitt til voldsomme 190 kWh, men dette inkluderer også den energien som
ligger i metanoltanken. Så nei, den har ikke bilindustriens klart største
batteri.

Batteri brukes til å lagre strøm, akkurat som hos en elbiler.
Men forskjellen er at hydrogenbilene, og Nathalie, produserer strømmen om bord,
og dermed unngår de tidskrevende lading ‒ og korte rekkevidder.

Metanoltanken hos Nathalie er på 65 liter, og fylles like
fort som en bensintank. Rekkevidden overgår alle dagens elbiler, og lyder på
formidable 820 kilometer.

Roland Gumpert har faktisk så lyst til å lykkes med dette at
han like godt spanderer gratis metanol det første året, men hvor kundene skal
fylle grønn metanol er et annet spørsmål.

Produsenten sier at skal opprette egne kundesentre i for
eksempel Tyskland, Østerrike og Sveits, og kjører på med en slags over natten-leveringer
til kundene. Så her gjelder det åpenbart å planlegge godt når tanken skal
fylles, og hvor mye CO2 som går i luften av en slik leveringsordning er jo
heller ikke godt å si.

Roland Gumpert har prøvd å bruke mest mulig miljøvennlig
materialer når de har satt sammen Nathalie «First Edition», og har blant annet
byttet ut karbonmaterialer som de tidligere har brukt med lin.

Men alt dette koster flesk, og den første utgaven har fått
en pris på solide 407.000 euro. Det er planlagt 500 Nathalie-biler inkludert
førsteutgaven, og de første bilene skal komme på marked i 2021.

Roland Gumpert selv er en legende innen motorsport, og var
en av sjefene hos Audi Sport da de hadde en av sine storhetstider og feide inn til
en rekke rallyseire. Suksessen førte han også inn i ledelsen til Volkswagen og
Audi, og han endte opp i Kina.

Der møtte han kinesiske Fu Qiang, og samme utviklet de to ulike
prosjekter. Og dette bekjentskapet har betydd mye for Gumpert, for i 2017
startet Qiang sammen med Gu Feng et helt nytt bilmerke kalt Aiways. Dette
merket er svært opptatt av teknologi, og har nå på gang en helelektrisk SUV som
er på vei mot Europa og Norge.

Gumpert har inngått samarbeid med Aiways, og får dermed god
hjelp til å utvikle biler.

Resultatet er altså en bil som verken er en elbil,
hydrogenbil eller bensinbil, men en unik kombinasjon av dem alle.

Og om det går som Humpert håper framtidens bil.

Her er flere bilder av den:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter