- Annonse -
HjemNyheterSetter stopp for bommer på sideveier

Setter stopp for bommer på sideveier

Regjeringen stopper nå muligheten for å teppebomme sideveiene langs nye bomstrekninger.

Myndighetene har gjort alt for å tette smutthull som oppstår når det kommer nye bomstrekninger, slik at det ikke skal være mulig å snike seg rundt bomringene.

- Annonse -

Dette av to grunner. For det første vil de at alle skal betale, og for det andre har dette hindret en trafikkøkning på små sideveier som har langt mindre kapasitet.

Men i fjor så vi en endring i denne praksisen.

Nye Veier har ansvaret for byggingen av ny E6 Innlandet som går forbi Lillehammer og Hamar, og hele prosjektet skal delfinansieres gjennom bominntekter.

Men selv om Nye Veier understreket at det måtte ta hensyn til at sideveiene blir mest mulig avlastet, sa de også at det var de som hadde størst behov for den nye veien som skulle betale mest.

- Annonse -

«De har størst betalingsvilje og er minst sensitive for bompenger», skrev Nye Veier i sitt forslag.

De foreslo fire bomsnitt, alle langs den nye E6.

Og de droppet altså bommer på sideveiene.

«Det er klare føringer fra Storting og Regjering på at bruken av sidevegsbommer kun er aktuelt som unntak for å realisere prosjekter. I dette prosjektet er trafikkavvisningen relativt liten og vurderingen er at det ikke er nødvendig med sidevegsbommer verken av trafikale eller finansielle grunner», skrev Nye Veier.

- Annonse -

Nå strammer regjeringen inn praksis enda mer, og verken Statens vegvesen eller Nye Veier får nå i utgangspunktet lov til mure inn sideveiene med bommer.

‒ Regjeringen er opptatt av at det skal bli mindre bompenger for folk flest, sier samferdselsminister Jon George Dale.

‒ Nå strammer vi inn reglene for å sette opp bommer på sideveier langs nybygde veier. Disse veiene brukes først og fremst av folk som kjører til og fra barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger. Slik sørger vi for en mindre bompengebelastning for folk flest, sier han.

De siste årene har bilistene betalt stadig mer i bompenger, og bare i år er det stipulert en økning med 2,5 milliarder kroner opp til 13 milliarder kroner.

Også lokale politikere har sett bilistene som en melkeku for et tilnærmet uendelig antall samferdselsprosjekter, og har bestemt seg for at bilistene skal betale for ting som nye gang- og sykkelveier, nye stoppesteder og annen kollektivsatsing. Altså ting som strengt tatt alle i en by burde være med å finansiere, ikke kun bilistene.

Det gikk som det måtte, og i flere byer er det nå bompengeopprør ‒ og lokalpolitikerne gjør sitt for å skylde på andre enn seg selv.

Frp på sin side sa i 2013 at de gikk på valg for å fjerne bommene, men på deres vakt har altså bompengeinntektene økt i omfang.

Nå tetter de iallfall muligheten for å teppebomme sideveiene rundt nye veiprosjekter, og Samferdselsdepartementet skal også gå gjennom prosjektene som allerede har slike sidebommer for å se på muligheten for å fjerne disse.

Departementet sier at om det er et særlig behov for slike bommer må dette komme fram på et tidlig tidspunkt, og at de da vil avgjøre dette i hver enkel sak.

Endringene gjelder fra i dag av.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her