Annonse
Hjem Nyheter Setter stopp for bommer på sideveier

Setter stopp for bommer på sideveier

Regjeringen stopper nå muligheten for å teppebomme sideveiene langs nye bomstrekninger.

Myndighetene har gjort alt for å tette smutthull som oppstår når det kommer nye bomstrekninger, slik at det ikke skal være mulig å snike seg rundt bomringene.

Dette av to grunner. For det første vil de at alle skal betale, og for det andre har dette hindret en trafikkøkning på små sideveier som har langt mindre kapasitet.

Men i fjor så vi en endring i denne praksisen.

Nye Veier har ansvaret for byggingen av ny E6 Innlandet som går forbi Lillehammer og Hamar, og hele prosjektet skal delfinansieres gjennom bominntekter.

Saken fortsetter under Annonsen

Men selv om Nye Veier understreket at det måtte ta hensyn til at sideveiene blir mest mulig avlastet, sa de også at det var de som hadde størst behov for den nye veien som skulle betale mest.

«De har størst betalingsvilje og er minst sensitive for bompenger», skrev Nye Veier i sitt forslag.

De foreslo fire bomsnitt, alle langs den nye E6.

Og de droppet altså bommer på sideveiene.

«Det er klare føringer fra Storting og Regjering på at bruken av sidevegsbommer kun er aktuelt som unntak for å realisere prosjekter. I dette prosjektet er trafikkavvisningen relativt liten og vurderingen er at det ikke er nødvendig med sidevegsbommer verken av trafikale eller finansielle grunner», skrev Nye Veier.

Nå strammer regjeringen inn praksis enda mer, og verken Statens vegvesen eller Nye Veier får nå i utgangspunktet lov til mure inn sideveiene med bommer.

‒ Regjeringen er opptatt av at det skal bli mindre bompenger for folk flest, sier samferdselsminister Jon George Dale.

‒ Nå strammer vi inn reglene for å sette opp bommer på sideveier langs nybygde veier. Disse veiene brukes først og fremst av folk som kjører til og fra barnehage, jobb, matbutikken og fritidsordninger. Slik sørger vi for en mindre bompengebelastning for folk flest, sier han.

De siste årene har bilistene betalt stadig mer i bompenger, og bare i år er det stipulert en økning med 2,5 milliarder kroner opp til 13 milliarder kroner.

Også lokale politikere har sett bilistene som en melkeku for et tilnærmet uendelig antall samferdselsprosjekter, og har bestemt seg for at bilistene skal betale for ting som nye gang- og sykkelveier, nye stoppesteder og annen kollektivsatsing. Altså ting som strengt tatt alle i en by burde være med å finansiere, ikke kun bilistene.

Det gikk som det måtte, og i flere byer er det nå bompengeopprør ‒ og lokalpolitikerne gjør sitt for å skylde på andre enn seg selv.

Frp på sin side sa i 2013 at de gikk på valg for å fjerne bommene, men på deres vakt har altså bompengeinntektene økt i omfang.

Nå tetter de iallfall muligheten for å teppebomme sideveiene rundt nye veiprosjekter, og Samferdselsdepartementet skal også gå gjennom prosjektene som allerede har slike sidebommer for å se på muligheten for å fjerne disse.

Departementet sier at om det er et særlig behov for slike bommer må dette komme fram på et tidlig tidspunkt, og at de da vil avgjøre dette i hver enkel sak.

Endringene gjelder fra i dag av.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker