Over i fraktbransjen er det travelt, for her henger ting i sammen. På samme tid som lastebilene skal over på grønne løsninger skal de også bli autonome, noe som er et fancy ord for selvkjørende.
Faktisk finnes det et selskap opprettet kun for dette ‒ svenske Einride. Dette selskapet ble opprettet i 2016, og har kun et mål for øye ‒ selvkjørende batterielektriske lastebiler.
Og de titter mer enn gjerne over til naboen.
I fjor kom meldingen om også Einride er med i et ganske så ambisiøst og svært norskledet prosjekt finansiert av EU-midler, og her skal man komme opp med nye løsninger og ikke minst selvkjørende lastebiler.
Om alt går etter planen skal en selvkjørende lastebil krysse grensen mellom Göteborg og Oslo på E6 allerede i 2025.
Einride er også med i et spennende prosjekt i Midtøsten hvor de etter planen skal teste ut selvkjørende lastebiler til neste år, så ja, slike er på full fart.
Men er det bra eller skummelt?
Vel, over hos Daimler Truck er de også godt på vei med selvkjørende lastebiler, og en som er viktig på dette feltet heter Joanna Buttler. Hun er leder for Global Autonomous Technology Group hos Daimler Truck, og vet det meste om dette.
Daimler samarbeider med blant andre Waymo som har utviklet autonome løsninger i flere år, og har også opprettet et uavhengig datterselskap kalt Torc Robotics som skal utvikle selvkjørende løsninger på nivå 4. Ja, det betyr selvkjørende lastebiler under normale forhold.
Buttler har fått med seg de mange mytene rundt autonome lastebiler, og tar mer enn for seg disse. For autonom kjøring har mange fordeler, både for transportselskapene og samfunnet.
Her knuser Buttler fem myter.
Myte #1: Autonom teknologi er umoden og utrygg
Fakta: Det nåværende modenhetsnivået i autonom kjøring er et resultat av flere tiår med utvikling og forberedelse -- med sikkerhet som alltid det høyeste prinsippet.
Når det kommer til autonom kjøring, overlater vi ingenting til tilfeldighetene. Våre ingeniører sjekker nøye og nøyaktig hver detalj, for å skape et trygt produkt der det er mulig – dette inkluderer omfattende testing og simulering av testbane samt veivalidering.
Arbeidet med autonome kjøretøy hos Daimler Truck går tilbake til 1980-tallet. Siden 2019 har vi gjort betydelige fremskritt sammen med vår partner Torc Robotics for å gjøre ideen om autonome lastebiler til virkelighet.
Vi har vist at våre selvkjørende lastebiler trygt kan håndtere utfordrende trafikksituasjoner – motorveier, overflategater, ramper og svinger i kontrollerte veikryss.
Kjernen i vår teknologiutvikling er vår «redundante kjøretøyplattform», «Autonomous-Ready» Freightliner Cascadia som grunnlaget for sikker kjøring, samt den autonome kjøreprogramvaren «Virtual Driver» fra Torc.
Vår kjøretøyplattform er målrettet designet og bygget med et andre sett med sikkerhetskritiske systemer som styring, bremsing og strømnettet som backup, og sikrer at hvis det ene svikter, tar det andre umiddelbart over. Den svært integrerte programvaren for autonom kjøring «ser» (kamera, radar, LiDAR-deteksjon) ved å oppfatte miljøet nær og langt foran, «tenker» (planlegger neste manøver) og «handler» (filskifte, akselerasjon, bremsing, sammenslåing). Den autonome sjåføren forblir dermed på et svært høyt ytelsesnivå – og tekniske systemer blir aldri slitne, kan ikke distraheres og styres ikke av følelser.
Ergo: Vi har oppnådd mye på veien mot den selvkjørende lastebilen, men det er mer testing og utviklingsarbeid foran oss før vi går inn i det amerikanske markedet. I den forbindelse definerer prinsippet om sikkerhet tidslinjen.
Myte #2: Autonom kjøring tjener bare bransjen, ikke samfunnet
Fakta: Autonom kjøring skaper økonomisk vekst og kan tilby et høyere sikkerhetsnivå.
Selvkjørende lastebiler kan settes inn nesten hele døgnet, noe som øker utnyttelsen og lønnsomheten betraktelig for logistikkbedrifter. Samtidig øker det effektiviteten og muliggjør kontinuerlig tilførsel av essensielle varer som mat, medisiner og klær til fordel for hele samfunnet. Kort sagt: teknologien tilbyr en mulig løsning for det stadig økende fraktbehovet.
Som vi har sett med mange innovasjoner og nye teknologier tidligere, kan autonom lastebilkjøring potensielt skape nye jobbprofiler og dermed muligheter utover kjøreoppgaven i logistikkbransjen.
Dessuten kan bruk av toppmoderne teknologi – for eksempel gjennom kombinasjonen av kamera, radar og LiDAR sensorsystemer og dermed forbedret oppfatning av trafikksituasjonen – redusere sannsynligheten for og virkningen av alvorlige ulykker og i betydelig grad bidra til å beskytte alle trafikanter.
Myte #3: Autonom kjøring erstatter sjåfører
Fakta: I dag står lastebilbransjen overfor en sjåførmangel som forventes å dobles innen 2030. Vi er overbevist om at arbeidsplasser ikke nødvendigvis vil forsvinne, profiler og oppgaver vil endres. Som har skjedd med andre innovasjoner og nye teknologier tidligere.
For eksempel, i logistikksektoren er vårt fokus for markedslanseringen av den selvkjørende lastebilen på utplassering på amerikanske motorveier og dermed på å ta over kjøreoppgaven på lange, monotone ruter. Mennesker fortsetter å spille en avgjørende rolle i forsyningskjeden.
De befinner seg for eksempel på den første eller siste milen, og overvåker og administrerer den autonome flåten. For denne oppgaven er nødvendig samhandling med andre personer i logistikkoperasjoner og nødvendig beslutningstaking avgjørende.
Myte #4: Bortsett fra å eliminere førerkostnader, har autonom kjøring ingen økonomiske fordeler
Fakta: Bruken av autonom teknologi gir logistikktjenesteleverandører et enormt effektivitetspotensial, ettersom autonome lastebiler bare trenger fylling og vedlikeholdspauser. Derfor kan derfor bruke mer tid på veien.
Ifølge American Trucking Associations (ATA) forventes frakttonnasjen som transporteres å øke i USA det neste tiåret fra ~16 milliarder (2019) til 21 milliarder tonn (2030). I denne sammenheng er selvkjørende lastebiler med på å takle det stadig økende fraktvolumet.
Også når det kommer til «oppetid», ifølge Daimler Truck-kilder, brukes dagens lastebiler ofte bare rundt litt mer enn en tredjedel av tilgjengelig tid. I tillegg kan selvkjørende lastebiler bidra til å motvirke den samtidige trenden med sjåførmangel, som svinger fra år til år, men som forventes å bli mer alvorlig ifølge forskning utført av McKinsey & Company. Så autonom lastebilkjøring har mange økonomiske og sosiale fordeler.
Myte #5: Autonome lastebiler kjører kontinuerlig hele døgnet – på bekostning av miljøet.
Fakta: Forbedret distribusjonsplanlegging og CO2-frie drivteknologier har et seriøst potensial for å redusere CO2-utslipp generelt.
Selvkjørende teknologi kan brukes i løpet av dagen og natten. Kjøring om natten eller kjøring utenfor trafikktiden, i kombinasjon med forbedret ruteveiledning, kan bidra til å redusere utslippene gjennom drivstoffreduksjon.
Med den autonome Freightliner eCascadia-teknologidemonstratoren har Daimler Truck vist at CO2-fri, batteridrevet kjøring og autonom kjøring gir optimale kjøretøyløsninger for sine kunder.
Se for deg en batterielektrisk autonom lastebil som leverer varer til et lager, og går frem og tilbake i en konstant sløyfe. Lastebilen lades opp mens den lastes og losses, noe som muliggjør kontinuerlig CO2-fri drift.
Les også: