BYD Seal U DM-i er allerede i Europa, og dette er en ladehybrid. (Foto: BYD)

BYD med satsning på hybridbiler i Europa

Den kinesiske bilprodusenten BYD har annonsert at de vil intensivere sin satsing på plug-in hybridbiler (PHEV) i Europa.


Dette markerer en strategisk justering som tar sikte på å møte varierende behov i det europeiske bilmarkedet, der fullt elektriske kjøretøy ikke nødvendigvis er førstevalget i alle regioner.

Ifølge en uttalelse fra Alfredo Altavilla, spesialrådgiver for BYD i Europa, ser selskapet plug-in hybridteknologi som en «broteknologi» mellom forbrenningsmotorer og fullt elektriske biler. Dette kan gi kundene en mer gradvis overgang til nullutslippsbiler, spesielt i regioner der infrastrukturen for elbiler fortsatt er underutviklet.

-->
BYD planlegger å lansere en rekke plug-in hybrider i Europa, med modeller som henvender seg til både budsjett- og premiumsegmentene. Den første lanseringen vil inkludere BYD Song Plus DM-i, en SUV som allerede har oppnådd betydelig suksess i Kina.

Satsingen på hybrider er spesielt rettet mot Sør-Europa, hvor kundene er mer avhengige av fossile drivstoffalternativer sammenlignet med land som Norge og Nederland, hvor helelektriske biler dominerer. BYD ser hybrider som en mulighet til å øke salget i regioner der elektriske biler møter motstand på grunn av høye kostnader eller begrenset ladeinfrastruktur.

Altavilla påpeker at strategien ikke er en erstatning for elektriske biler, men en  tilnærming for å møte ulike behov i ulike markeder.

BYDs hybrider benytter seg av DM-i-teknologien, som kombinerer en høyeffektiv bensinmotor med avanserte batterisystemer. Denne teknologien sikrer lang elektrisk rekkevidde og lavt drivstofforbruk, noe som gir kundene fleksibilitet til å bruke bilen som både en elbil og en bensinbil.

I tillegg har BYD gjort betydelige fremskritt i batteriteknologi med sitt Blade Battery-system, som brukes i både hybride og elektriske kjøretøy. Dette batteriet tilbyr høy sikkerhet, lang levetid og høy energitetthet.

Selv om BYD har oppnådd stor suksess i hjemmemarkedet og i andre asiatiske land, står selskapet overfor tøff konkurranse i Europa fra etablerte produsenter som Volkswagen, Toyota, og Hyundai. Toyota har lenge vært en dominerende aktør i hybridsegmentet, og BYD må bevise at deres teknologiske innovasjoner og prisstrategi kan gi dem en konkurransefordel.

Denne hybridfokuserte satsingen er en del av BYDs bredere strategi for å styrke sin globale tilstedeværelse. Selskapet har allerede etablert seg som verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy, med betydelig eksport til markeder som Latin-Amerika, Afrika og Sørøst-Asia.

BYD er også i ferd med å bygge ut sitt nettverk av produksjonsanlegg og ladeinfrastruktur i Europa, for å kunne vise et langsiktig engasjement for regionene.

Med sin nye hybridstrategi forsøker BYD å navigere et uoversiktelig og vanskelig europeisk bilmarkedet, som fortsatt er preget av ulik utvikling når det gjelder elektrifisering. Hvis selskapet lykkes, kan de etablere seg som en betydelig aktør også i hybridsegmentet. 

Les også: Prisene klare for Model Y-utfordrer BYD Sealion
Les også: BYD først til 10 millioner
Les også: Toyota med stor europeisk milepæl

Hva tenker du