Renault 5 Turbo E3 er som navnet sier den tredje utgaven av R5 Turbo, og nå er den altså elektrisk. (Fotos: Renault)

Legenden er tilbake

Lille, rare og svært kjørevillige Renault 5 Turbo var en legende på 1980-tallet, og gjør nå et skikkelig elektrisk comeback.


Renault er en ekte elbil-pionér, for med Zoe-modellen var de med på å brøyte vei for de helelektriske bilene da den populære elbilen var på plass for 12 år siden.

Nå inkluderer satstingen også elektriske utgaver av kjente modeller som Megane og Scenic, men de tar også tempen på retro-ånden som blåser over bilverden. Ja. de børster støvet av legendariske modeller.

-->
Mer eksakt de to gamle folkebilene Renault 4 og Renault 5, enkelt kalt R4 og R5 på folkemunne. Førstnevnte kom i 1961 og ble laget helt til godt inn i 80-årene, mens R5 var på plass i 1972 og ble produsert framt til 1996. Dette var utrolig nok Frankrikes mest solgte bil mellom 1972 og 1986, og fikk tilnavnet Le Car.

Begge disse bilene får en ny vår i elbiltiden, og her er Renault 4 E-Tech Electric storesøster av de to elbilene. Men det er Renault 5 E-Tech som får turboutgaven.

For den originale R5 hadde også sin turboutgave på 1980-tallet, og Renault 5 Turbo ble laget for å konkurrere i rallysporten. Men for å få innpass der må også bilene var basert på gatebiler, så ja. Renault lagde også R5 Turbo for vanlige veier.

Og ja, det kom også en R5 Turbo 2.  

Bilene ble raskt legendariske, og nå avslører Renault i en dokumentarserie på Prime kalt «Anatomy of a Comeback» at de har på gang en Renault 5 Turbo 3E. Her har tv-folk fulgte merkets jakt på å snu den litt negative utviklingen når de baner vei inn i den elektriske æraen gjennom blant annet planen kalt Renaulution.

«Å avsløre noe slikt i dokumentar er en uvanlig idé, men som passer godt til en unik modell. En rekke eksklusive aktiveringer i løpet av 2025 vil også komme», melder Renault.

Elbilen Renault 5 Turbo 3E er altså noe så uvanlig som en futurisk retroibil, og tar utgangspunktet i den originale turboen og er en helelektrisk «hot hatch».

Her har Renault for eksempel satt ladekontakten i en av de bakre luftinntakene, og karbonstrukturen er både lett og stiv. Dette er to viktige ting for såkalte «lommeraketter», disse langt mer potente utgavene av små «vanlige» biler.

På 80-tallet, iallfall før Audi kom med sin Quattro-modell, handlet det om bakhjulsdrift i rallyverden, og nye Renault 5 Turbo 3E tuller ikke med denne oppskriften. Så ja, den blir garantert en morsom bil som det er mulig å sladde rundt med. 

Det er dog to motorer, men altså ikke til hver aksling. Her mater de hvert sitt bakhjul, og dermed bør den også ha nok av krefter, Og det har den elektriske Turbo-modellen, for her er det en total effekt på over 500 hk. Så det er bare å holde seg godt fast når pedalen tråkkes ned i gulvet. 

Det ser vi også av 0-100 km/t, som er opplyst til ganske så spektakulære 3,5 sekunder ‒ så selv «ekte» sportsbiler skal slite å følge den tredje turbomodellen av Renault 5 på sprintdistansen. 

Og selv om dette er en moderne tolkning er det også lett å se at designet slektes på den originale R5 Turbo, så denne kommer garantert å vekke oppsikt hvor enn den befinner seg. 

Sjekk denne stussen:

Det er heller ikke så veldig langt unna, for det franske merket melder Renault 5 Turbo 3E inn i løpet av 2025 ‒ og slår dermed følge med de to elektriske utgavene av Renault 4 og Renault 5 som er på vei.

Dette blir moro!

Les også:

Hva tenker du