Racerbanen Nürburgring sto ferdig i 1927, og etter 2. verdenskrig ble den nordlige sløyfa, Nordschleife, brukt flittig. Og det var den ultimate utfordringen, og de som mestret sløyfen til fulle fikk også den tøffe benevnelsen «ringmesteren».
Faktisk var den over 20 kilometer lange runde så krevende at da Jackie Stewart vant F1-løpet der i tåke tilbake i 1968 døpte han banen like godt «det grønne helvete». Men til slutt ble Nordschleife for farlig. I 1976 havnet Niki Lauda i en fryktelig ulykke, og Ferrarien tok fyr. Lauda ble stygt forbrent, men kom iallfall fra det med livet i behold. Det var siste gang F1 var på Nordschleife. Eller, iallfall sist gang et F1-løp har blitt arrangert på Nordsløyfa, for senest forrige helg var det noen F1-biler på plass. Selvsagt til enorm jubel for 60.000 motorsport-entusiaster ringside. Det hjalp helt sikkert på at en av de to som kjørte Red Bulls F1-biler også var en ekte hjemmehelt, nemlig fire ganger verdensmester Sebastian Vettel. Den andre er også et kjent navn i F1, nemlig David Coulthard. Og det var lett å se hvem som var hvem. Vettel hadde tyske farger på sin hjelm, mens Coulthard stilte opp i en hjelm med de skotske fargene. Begivenheten var Red Bull Formula Nürburgring, et arrangement som brakte biler og førere fra forskjellige tidsepoker sammen. De fikk bryne seg på en skikkelig utfordring. Nordschleife er nemlig lenger enn seks vanlige moderne racerbiler til sammen, og byr på over 70 svinger og en høydeforskjell som til og med overgår Eiffeltårnet ‒ det er over 300 meters forskjell på det laveste og høyeste punktet på den drøyt 20 kilometer lange Nordschleife. Det siste F1-løpet der i 2020 het da også Eifel Grand Prix. Selv om Vettel ikke var i nærheten påtenkt da det siste F1-løpet ble kjørt på Nordschleife, kjenner han Nürburgring godt. Faktisk tok han sin 30. av 53 seire for Red Bull på F1-delen til Nürburgring i 2013, og nå var han tilbake i sin mesterskap-vinnende RB7.