Sebastian Vettel og David Coulthard har testet Formel 1-biler rundt Nordschleife. (Fotos: Red Bull)

Se Vettel kjøre F1 på Nordschleife

Siste Formel 1-løp på Nürburgrings Nordschleife var i 1976, for det var rett og slett for farlig. Men det stopper ikke Sebastian Vettel og David Coulthard. Se video.


Racerbanen Nürburgring sto ferdig i 1927, og etter 2. verdenskrig ble den nordlige sløyfa, Nordschleife, brukt flittig. Og det var den ultimate utfordringen, og de som mestret sløyfen til fulle fikk også den tøffe benevnelsen «ringmesteren».

Faktisk var den over 20 kilometer lange runde så krevende at da Jackie Stewart vant F1-løpet der i tåke tilbake i 1968 døpte han banen like godt «det grønne helvete».

Men til slutt ble Nordschleife for farlig. I 1976 havnet Niki Lauda i en fryktelig ulykke, og Ferrarien tok fyr. Lauda ble stygt forbrent, men kom iallfall fra det med livet i behold. Det var siste gang F1 var på Nordschleife.

Eller, iallfall sist gang et F1-løp har blitt arrangert på Nordsløyfa, for senest forrige helg var det noen F1-biler på plass. Selvsagt til enorm jubel for 60.000 motorsport-entusiaster ringside.

Det hjalp helt sikkert på at en av de to som kjørte Red Bulls F1-biler også var en ekte hjemmehelt, nemlig fire ganger verdensmester Sebastian Vettel.

Den andre er også et kjent navn i F1, nemlig David Coulthard. Og det var lett å se hvem som var hvem. Vettel hadde tyske farger på sin hjelm, mens Coulthard stilte opp i en hjelm med de skotske fargene.

Begivenheten var Red Bull Formula Nürburgring, et arrangement som brakte biler og førere fra forskjellige tidsepoker sammen. De fikk bryne seg på en skikkelig utfordring.

Nordschleife er nemlig lenger enn seks vanlige moderne racerbiler til sammen, og byr på over 70 svinger og en høydeforskjell som til og med overgår Eiffeltårnet ‒ det er over 300 meters forskjell på det laveste og høyeste punktet på den drøyt 20 kilometer lange Nordschleife. Det siste F1-løpet der i 2020 het da også Eifel Grand Prix.

Selv om Vettel ikke var i nærheten påtenkt da det siste F1-løpet ble kjørt på Nordschleife, kjenner han Nürburgring godt. Faktisk tok han sin 30. av 53 seire for Red Bull på F1-delen til Nürburgring i 2013, og nå var han tilbake i sin mesterskap-vinnende RB7.

‒ Jeg føler at jeg er i en tidskapsel – mange minner har dukket opp når jeg satte meg inn i bilen, sa Vettel.

‒ Det kommer til å bli veldig gøy å kjøre på den store banen, og gjøre det på en måte som jeg er fornøyd med. På en eller annen måte passer alt sammen her i dag – inkludert det faktum at vi nå kjører bilen med CO2-nøytralt drivstoff.

Det skyller som kjent en miljøbølge gjennom bilindustrien, og dette presser også motorsporten over på mer bærekraftige løsninger.

‒ Motorsport er min store lidenskap, og jeg ønsker å holde sporten i live. Drivstoff kan produseres syntetisk og fungere som erstatningsdrivstoff. Det er viktig at vi alle blir klar over at vi må gjøre noe. Og det flotte er – du føler ingen forskjell på bilen ‒ det er like gøy å kjøre den på syntetisk drivstoff.

Med seg på Nordschleife hadde han altså Coulthard, den tidligere F1-føreren som nå både er F1-ekspert og rådgiver i motorsporten.

I tillegg var det en rekke kjente navn på plass under arrangemnetet, som AlphaTauri-føreren Yuki Tsunoda som kjørte en Honda NSX GT3 Evo og tidligere F1-førere som Gerhard Berger, Ralf Schumacher og Jos Verstappen i Ford SuperVan 4.2.

Og ja, Mathias Lauda kjørte Formel 1-bilen til hans avdøde far Niki Lauda.

Tsunoda ble imponert over den lange banen.

‒ Jeg kan ikke sammenligne denne banen med noe annet – den går gjennom fjellene, opp og ned, mange trange partier og når du først kommer på gresset er veggen der. Jeg har kun kjørt banen på en simulator, men vil gjerne ha konkurranseløp her – det ville vært en uforglemmelig opplevelse.

Formel 1 som sport kommer neppe noensinne tilbake til Nordschleife, men bilene er alltid velkomne. Det viste Red Bull Formula Nürburgring forrige helg.

Nå er det ikke akkurat full gass når Vettel og Coulthard suser rundt banen, men som videoen viser går det ganske så unna likevel.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Motorsport