Satte ny global salgsrekord


Volkswagen-gruppen har satt ny salgsrekord, og endte i 2018 opp med å levere 10,83 millioner biler.

Den tyske Volkswagen-gruppen er verdens største bilprodusent målt i antall biler, og det totale salget i 2017 endte på 10,37 millioner. Nummer to på lista det året var den japanske giganten Toyota som noterte seg for 10,17 millioner biler, mens alliansen mellom Renault og Nissan også brøt den magiske grensen og avsluttet 2017 med 10,07 millioner biler.

Den totale oversikten for 2018 er fortsatt ikke klar, men Volkswagen-gruppen har kommet med sine salgstall.

Godt hjulpet av økende salg for merkene Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche og Lamborghini endte gruppen opp med en oppgang på 0,9 prosent, og med 10,83 millioner kjøretøy har de satt ny total salgsrekord.

‒ Selv om det å sette nye rekorder ikke er vårt primære mål, er vi veldig fornøyd med dette flotte resultatet, sier Christian Dahlheim, leder for gruppens salgsavdeling.

Volkswagen-gruppen har lagt bak seg nok et år preget av mye uro. Skandalen fra 2015 hvor gruppen jukset med utslippstall rundt dieselbilene ruller fortsatt videre, og flere av merkene fikk milliardbøter senest i fjor.

I tillegg var flere av merkene og spesielt Audi veldig dårlig forberedt da EU byttet testmetode for nybilene fra NEDC til WLTP, noe som har ført til at flere modeller måtte trekkes ut av markedet etter 1. september ettersom de rett og slett ikke var godkjente. Audi var da også det eneste merket i gruppen som ikke fikk oppgang i 2018, og solgte drøye 65.000 færre biler sammenlignet med 2017.

‒ Spesielt i andre halvdel var det ikke enkelt for oss i 2018, men takket være en kombinasjon av høy kvalitet og en kundebase som stoler på oss klarte vi å sette ny rekord. I lys av stadig skiftende geopolitiske utviklinger vil vi også møte 2019 med en sterk medvind i ryggen. Etter min mening er Volkswagen-gruppen godt posisjonert for å møte de kommende utfordringene. Vi møter framtiden med optimisme, sier han.

Allerede i 2017 var Asia den største slagsregionen for Volkswagen-gruppen, og i 2018 økte salget i den regionen med nye 0,9 prosent. Totalt solgte gruppen 4,54 millioner kjøretøy der i fjor.

I Europa var oppgangen på 1,2 prosent, og gruppens nest største region noterte seg for et totalt salg på 4,38 millioner biler. De to største og viktigste markedene for Volkswagen AG fikk dermed oppgang.

Den største prosentvise oppgangen kom dog i Sør-Amerika, og med 590.000 biler steg salget der med 13,1 prosent.

Men alle pilene peker ikke oppover. For i Nord-Amerika endte salget på 956.700 kjøretøy, noe som er en nedgang på -2,0 prosent.

I Norge er det Volkswagen-merket som er det store lokomotivet for gruppen, og merket ble også Norges mest solgte med 20.071 registreringer i 2018. Skoda endte på 7. plass, Audi på 13. plass og Porsche på 25. plass.

Den tyske gigantgruppen gjør seg nå klar til å innlede en offensiv rundt elbiler, og den starter med Audi e-tron som er ventet på markedet senere i år.

I fjor var det spesielt gruppens mange SUV-modeller som bidro til vekst, og i år vil nok den helt nye Volkswagen T-Cross bidra sterkt. Den kommer til våren, og den har fått en startpris på pene 272.000 kroner.

Slik solgte de forskjellige Volkswagen-merkene i 2018:

Leveringer per merker Antall 2018 Antall 2017 Endring prosent
Volkswagen pers. biler 6.244.900 6.230.300 0,2
Audi 1.812.500 1.878.100 -3,5
Skoda 1.253.700 1.200.500 4,4
Seat 517.600 468.400 10,5
Porsche 256.300 246.400 4,0
Volkswagen nyttekjøretøy 499.700 497.900 0,4
Man 136.500 114.100 19,6
Scania 96.500 90.800 6,3
Totalt: 10.834.000 10.741.500 0,9

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter