Nå skal nordmenn ha svære bobiler


Bobilsalget fortsetter å øke, og nå er trenden store biler over 3,5 tonn ofte med en prislapp på over 1,5 millioner kroner.

Vi vet at nordmenn liker natur og friluft, vi er tross alt født med ski på beina. Dette reflekteres også i salget av bobiler, som kun fire ganger på de siste 20 årene har hatt nedgang.

I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler, og siden har det bare eksplodert. I 2015 ble det solgt 2.772 nye bobiler, og 2016 ble 3.000-grensen brutt, mens salget endte på 3.630 nyregistrerte bobiler i 2017.

Nå er nok en milepæl passert, og antall nyregistrerte bobiler i 2018 endte på 4.166 eksemplarer, opp 14,8 prosent.

Faktisk er det kun i 2004, 2007, 2009 og 2014 at bobilsalget har falt i løpet av de siste 20 årene.

Men nå nøyer vi oss ikke lenger kun med en «vanlig» bobil, for salget i segmentet bobiler over 3,5 tonn økte med hele 30 prosent.

Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan bekrefter trenden: Norske bobilkundene velger i stadig større grad større og dyrere biler.

‒ Det virker nok som kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier han.

Vi er dermed annerledeslandet også på dette området.

‒ Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

‒ Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha.

Muligens er vi nå blitt så vant med høye priser at vi ikke lar oss stoppe av en prislapp som lett bikker 1 million kroner.

‒ I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.

Store bobiler erstatter ofte et hytteliv, og disse digre bobilene byr på en høy standard og plass til å ta med seg utstyr som sykler, campingutstyr og fiskeutstyr.

Majoriteten av den norske bobilkunden er et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og godt med fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass.

‒ Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3.500 kilo, sier Holm.

Forbundet forklarer den stadig økende etterspørselen med at det ikke lenger er kun de over 60 år som kjøper seg en bobil.

‒ Nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne framfor både hytte og båt, sier Holm.

Det bekreftes også av bobilselgeren som er lokalisert på Kløfta, midt mellom hovedstaden og Gardermoen.

‒ Bobilkundene er ikke bare eldre ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, mener Østli.

I 2017 ble det satt en solid ny rekord rundt salget av campingvogner med 2.882 eksemplarer, men dette bremset ørlite i 2018 hvor salget endte på 2.779 enheter ‒ ned -3,6 prosent.

Tre fylker kjemper en intens kamp om å være bobilfylket nummer én, og i 2018 går tittelen til Møre og Romsdal med 437 nyregistrerte bobiler.

Her er topp-6 nye bobiler:

Fylke 2017 2018 Økning prosent
Møre og Romsdal 373 437 17,20
Trøndelag 366 427 16,70
Hordaland 408 427 4,70
Nordland 334 389 16,50
Rogaland 337 365 8,80
Troms 263 294 11,80

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter Bobil campingbil